Isnin, 30 Jun 2014

Pasar Ramadhan Lurah Semantan, Temerloh


Assalamualaikum...



Ahaaaa sementara ada semangat nak mengemas kini blog dengan entry terkini ni, maka aku dengan tak teragak-agak tidak melepaskan peluang nak update blog ni... Muehehee.. Well.. aku rasa ramai yang tahu aku berasal dari Temerloh Pahang... Tapi aku tak rasa aku banyak share pasal kampung aku dengan pembaca blog kan.. Paling jauh pun aku share gambar sikit sikit kat instagram muehehe..





Okay ini namanya Lurah Semantan atau Bandar Lama.. Aku rasa tempat ni dipanggil Lurah Semantan sebab terletaknya di bawah bukit, sebelah Sungai Pahang. Hahaha maaf lah kalau salah fakta, sebab aku memang fail sikit bab sejarah ni...



Ada jugak jolokan nama "Bandar Mati" untuk bandar lama ni sebab bila malam kawasan ni memang sunyi sebab most of the shops memang tutup waktu malam. Tapi kalau musim cuti atau raya, agak meriah sebab ade bazaar akan dibuka.. Tapi sekarang dah sunyi sikit la sebab ekspo jualan dah berpindah ke padang di tengah bandar.






Hahaha saja je nak ambil gambar Terminal Bas lama ni sebab banyak betul kenangan kat sini... Kat terminal ni lah bas antara daerah beroperasi.. So nak ke Maran, Bentong, Jerantut.. ada bas tempatan kat sini... Dulu ada juga bas mini keluar masuk taman perumahan yang aku duduk.. so kalau nak ke Bandar Lama memang turun naik bas kat sini.



Kenangan gila sebab kat sini lah aku dengan mak aku tunggu bas kalau mak aku nak Tabung Haji di Bandar Lama ni... takpun kalau sekadar nak beli barang.. atau bila aku nak pergi tusyen kat Pusat Tusyen Domino dulu.. Huhuuuu... tak kurang jugak jumpe pakwe kat sini. Hahahahah !!!! Adoihh apa punya kenangan la.








Seperti yang dijangka.. memang ramai orang ke pasar ramadhan yang ini. Aku datang pulak jam 6 petang, memang orang tengah ramai and parking susah dapat.. Sudahnya aku memang parking jauh sikit laa dari tapak pasar ramadhan ni haaa...








Okay ni yang aku nak highlight sikit sebab ni lah antara gerai yang agak popular kalau datang ke pasar ramadhan kat Lurah Semantan ni haa... PAK LAN MURTABAK uollss.. aku nak ambil gambar orang tengah beratur panjang tapi tak nampak pulak.. Plus keadaan orang ramai yang lalu lalang buat aku susah sikit nak snap gambar dengan jelas. Takpelah.. Maybe siapa yang datang Temerloh next time boleh try naa..









Aku rasa kalau bulan puasa takde benda lain dah nak usha.. Yang paling menggoda mestilah air. Bila tengah lapar, haus, cuaca panas.. terasa macam nak teguk air dalam balang ni sampai habis kan? Apa pun rasanya, kaler apa pun air nya.. semua nampak sedap.. Lagi-lagi yang banyak ais tu.. Perghhh sedap weh sedapp..








Perghhh mengancam nihhh !!! IKAN PATIN TEMPOYAK BAKAR !!! Fuhhhh nasib memang aku request kat mak aku nak bawak balik gulai tempoyak ikan patin bila balik ke Shah Alam.. Mak aku siap kata apa punya "sedei" la request.. Sedei means mudah je hahahah... Gulai tempoyak best sebab tahan lama, boleh sejukkan then panaskan je balik.








Hahaa nama juadah pun kemain eksotik nye.. Padahal nasi ayam madu je.. muahahahaa..









Haaaaa ini memang kemeriahan raya terasa sangattt.. Gerai bunga api dengan mercun pop pop ni memang jadi tumpuan budak-budak (bapak budak pun ralit pilih mercun mancis).  Aku ingat lagi dulu aku sanggup mintak duit kat abah sebab nak beli bunga api.. Tak puas main bunga api, aku beli yang mahal sikit sebab ade warna warni bila dibakar haha....







Memandangkan orang pun ramai.. dan kuih yang aku cari pun tak dijumpai.. sobss.. maka aku dengan adik aku pun balik la rumah.. sebab niat nak singgah pasar ramadhan dalam taman perumahan sajoo.. Kot la dapat jumpa kuih kastad jagung yang aku teringin sangat tuu. Sobss macam orang mengidam lah pulakk....



Kesudahannya aku dengan adik beli air honey dew je.. sebab mak aku kata lauk semua dah ada, tinggal air je tak tau nak buat air apa.. Aku balik ke taman perumahan, then sempat beli kuih coklat kukus je laa... banyak gerai dah tutup.. Nasib lah 1 Ramadhan jatuh pada hari minggu, kebanyakan orang ada kat rumah dan ramai yang balik ke kampung untuk berbuka dengan family ye dak..










Hmmm..... SIPUT SEDUT MASAK LEMAK mak aku yang masak jugak yang win... Pergi pasar ramadhan memang boleh buat kita rambang mata.. lagi-lagi tengah lapar memang rasa nak beli semua benda. Tapi kalau boleh elakkan lah membazir ye.. Kalau tak habis kan dah rugi.. 



Nasib jugak tadi aku tak beli murtabak.. roti john.. dan segala mak nenek jenis makanan yang terasa nak makan tuh.. sebab bila balik rumah aku tengok lauk banyak huii.. Tu nasib aku tak sempat snap gambar talapia bakar petai mak aku masak. Perrgghh... (Boleh meleleh lak air liur time tengah menaip ni errkkk!!) Hehehee apa-apa pun selamat berpuasa semua pembaca !











Thank you for your time reading this entry. Xoxo.

7 ulasan:

  1. woah telan air liur je ni tgk air! huaaaaahhhh ='(((

    BalasPadam
  2. Siput sedut suka makan cuma bab menyedut agak malas sedikit. :-)

    BalasPadam
  3. Wah..wah..wah sedapnya,,bisa -bisa habis uang di kantong nih

    BalasPadam
  4. Emmmrr...gulai siput n ikan patin tempoyak mmg beshht...lg2 kalo mak sdri yg msk

    BalasPadam

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay