Isnin, 31 Januari 2011

Reblog? Tumblr je ke ade reblog??

Hello and selamat morning! Argghhh hancus english aku. Hohooo~ Saja pagi pagi ni nak sebut pasal reblog :)

 

Reblog? Menatang apakah beliau???

  • Ouhhh sesiapa yang ada Tumblr mesti tahu reblog ni apa kan kan kan…
  • Haaaa?? Tak tahu Tumblr tu apa?? Tumblr tu lebih kurang macam blog jugak la… boleh like entry tuh, lepas tu leh reblog entry orang.
  • Reblog bermaksud kita blog kan semula entry orang tu… kalau dalam Tumblr, dia akan keluar sejibik sejiban macam entry asal, beserta link asal entry tu..
  • Aku rasa tak ada salahnya kita melaksanakan reblog dalam blogspot kita ni…
  • ye lah, blog kan semula entry orang…

 

Picture2046Jangan jadi blogger yang cedok entry orang lepas tu tak mengaku kesalahan!

 

Kenapa reblog???

  • Aku ni sebenarnya suka betul blogwalking sana sini tak hingat dunia. Hohohooo~
  • Tapi malangnya aku ni suka jadi silent reader aje… tak tinggal jejak pon.. Yelah kalau setakat tinggalkan jejak kat shoutbox, kang ada yang beranggapan kita blogwalking tak ikhlas, tak baca entry pon.
  • Ouhhh saya tak suka buat begitu untuk pengetahuan semua ye. Kalau menarik, saya akan tinggalkan komen.
  • Aku decide nak amalkan reblog sebab bila aku jumpa entry yang menarik, aku nak share dengan orang lain.
  • Tapi, bukan copycat ye! Bila reblog kita kena mintak izin dengan tuan punya entry dulu, lepas tu bila kita letak dalam blog kita, WAJIB CREDIT kat pemilik blog tersebut!
  • Jangan pulak main copy aje dan mengaku tu entry kita pulak!! Ohhh sungguh tak beretika di situ.

 

Apa kebaikannya???

  • Ohh aku reblog entry orang bukan suka suki nak reblog, nak penuhkan blog aku.. Tidak sama sekali!
  • Tujuan aku ialah untuk share entry yang menarik (macam yang aku dah nyatakan tadi)
  • Yang kedua, aku nak mengajak semua mengelak budaya copy meng-copy yang tidak bertauliah..
  • Kalu jumpa entry menarik, jangan copy! Sila lah nyatakan anda dapat dari mana entry itu, letak link sumber entry tu / link blog asal entry itu.
  • Kalau copy meng-copy kang ada yang buat gaduh aje. Haishhh tak baik tau gaduh gaduh ni…
  • So adalah baik kalau kita nak share entry tu, credit kat tuan punya entry tu kan… Barulah aman dunia blog…
  • Hal ni secara tak langsung dapat promote blog tuan punya entry :) Tak gitu?

 

So people… keep on posting interesting entries. Kalau ada yang best best, Nisa share kat sini ye… :)

P/S : Tapi kalau jumpa blogger yang tak suka entry nye di share dan di promote blog nye macam mana??? Korang pula macam mana? Kalau aku nak share entry and promote blog korang nak tak?

 

 

Nak pergi kelas. Bye bye.


26 ulasan:

  1. kalau tumblr tu...tak bape nak kesah sangat la...sebab name pun reblog pun...kalau tak suka...tak payah ada langsung..buat apa kalau tak kasi reblog kalau function tu dah ada...payah tau jumpa orang macam ni...-.-

    kalau entri blog..seeloknya bgitahu di mana sumber itu.. :)

    BalasPadam
  2. reblog ni kdg2 bgus sbb boleh jadi medan utk kte share sumthing yg best..tp,yg menjadi masalah bila kte share..pemilik entry akan ckp kte copy entry die plak..tyme tu yg xbest tuh..=)

    tp,kalo chenta xksah pown malah akan jadi best plak sbb info yg kte tlis boleh dishare berama-ramai...

    BalasPadam
  3. saya pun dekat tumblr tu just reblog kan je . hihi

    BalasPadam
  4. @DiriKu

    mcm yg sy dah nyatakan, reblog dengan credit kepada tuan entry :)

    BalasPadam
  5. @chEntA

    utk elak di cop copycat, mcm yg sy nyatakan dalam entry di atas,kita kena mintak izi, atau tinggalkan komen yg kita nak reblog dan kita kena credit kepada tuan entry.

    :)

    BalasPadam
  6. menarik jugak cme klau blogger tu x ske xpela kena hormat dia punya blog kan3... hehehe

    BalasPadam
  7. apa salahnya share2 kan ;) bukan curik pun sebab dah kredit tu tuan blog heheh :D

    BalasPadam
  8. salam nisa. saya sudi benarkan! :D cewah. cm bes je entri ety nak direblogkan. haha :P

    BalasPadam
  9. yg penting bg kredit je sumber tu. Yg tak elok nye plagiarize dan ckp tu hasil perah otak sendri. Reblog2. :)

    BalasPadam
  10. @Isyraq

    ehhehe yupp.
    ape ape pun kena hormati blogger lain :)

    BalasPadam
  11. @etykus

    hehehe insyaAllah nnt Nisa blogwalking :)

    BalasPadam
  12. @MuNsYi SaMa

    yuppp..
    that's what i'm trying to say...
    wajib credit pada sumber.
    supaya x dituduh copycat..
    kang mula laa kuar entry emo2.. hhuhuhu

    BalasPadam
  13. okayy je kalau reblog ni . mcm nisa ckp , kena credit . rasanya tak salah :)

    BalasPadam
  14. reblog dibolehkan asal tak syiokkk senirii... maksudnye, kene kredit lahh...

    BalasPadam
  15. @yad'z

    yuppp..
    betul tu, ini tak, ade yg siap ngaku entry sendiri lak tuuu~
    haishhh

    BalasPadam

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay