Khamis, 10 Oktober 2013

TAK SUKA MAKAN TIMUN? Baik baca ni dan fikir semula !


Assalamualaikum...




Entry ni gua taip dengan kadar kelajuan yang tinggi sebab gua curi-curi masa je ni nak update, sebab guna netbook abah gua kan. So gua warning awal-awal supaya anda semua yang membaca abaikan saja typo yang bakal dilakukan okeh?






TIMUN? Kenapa aku nak cakap pasal timun hari ni? Okay sebab aku ni tak suke timun... TAK SUKE okeh haha. Sebab tawar wergghh.. Tapi sejak dua menjak ni aku asyik ternampak artikel pasal khasiat dan manfaat timun. Bukak web, nampak artikel pasal timun, bukak majalah or news paper pon nampak artikel pasal timun.. So aku pon search dan baca.. So nak kongsi ngan korang ni laa...







#1 Timun berfungsi untuk menghidrat tubuh


Tau tak korang bahawa timun sejuk mengandungi 90% kandungan air ! So kalau tak sempat nak minum air, just makan timun yang sejuk. Prepare awal-awal dalam peti. So kalau pagi tu just grab timun dan makan dalam kereta ke apa haaa. Sangat mudah untuk imbangi kandungan air dalam tubuh kita.



#2 Melawan suhu panas


Legakan pedih hulu hati dengan memakan timun. Tak pun makan untuk legakan tubuh badan semasa demam panas. Haa kalau kulit pedih-pedih kena cahaya matahari, korang try la kisar timun dan sejukkan, lepas tu  letakkan kan bahagian kulit yang pedih tu. InshaAllah lega tu nanti.



#3 Menyingkirkan toksin

Kandungan air dalam timun ni boleh berfungsi untuk menyingkirkan sisa buangan dalam tubuh badan kita ni. Kerap makan timun jugak boleh bantu untuk melarutkan batu karang ! Haaa tips yang hebat nih.





#4 Menyegarkan mata


Tips yang ni kompemmm ramai yang buat kan? Timun selalu kita gunakan untuk tekap kat mata supaya mata lebih segar dan dapat kurangkan dark circle gituhh. Macam klise sangat je tips ni kan, tapi timun memang berkhasiat untuk memastikan mata kita segar ! Kena rajin buat nih !


#5 Melawan kanser

Ok ini sesuatu yang penting aku nak share ! Aku ada baca yang timun mengandungi secoisolariciresinol, lariciresinol dan pinoresinol. Walaupun aku ni tak tahu ape ke benda nye ketiga-tiga nama tu tapi melalui apa yang aku baca ketiga-tiga benda ni adalah sebatian semulajadi dan ada kaitan yang kuat sebagai lignan yang mampu kurangkan risiko kanser. Contohnye kanser ovari, kanser payudara dan kanser prostat.




#6 Bertindak sebagai penyegar mulut


Haa tau tak jus timun dapat merawat  penyakit gusi. Okay korang buat macam ni - Ambil beberapa hirisan timun dan tekan ia pada bahagian lelangit mulut anda menggunakan lidah selama setengah minit, fitokimia pada timun boleh membunuh bakteria pada mulut yang menyebabkan nafas berbau. 





#7 Buah pinggang berada dalam keadaan baik


Aku sebenarnya baru tahu timun ni jugak mampu merendahkan paras asid uric dalam tubuh kita sekaligus mampu memastikan buah pinggang sentiasa berada dalam keadaan baik. Tapi tu pun selagi korang terus mengamalkan pengambilan timun dalam kehidupan seharian la kan.





Ahaaa melalui pembacaan aku dan perkongsian ni jugaklah buat aku sedar banyak lagi khasiat timun selain daripada duk tepek kat mata kann. Ye lah kalau aku beli timun pun sebab nak kurangkan eyebag, so bangun pagi takdelah teruk ngat bengkak mata kan..


Kalau aku tak share dengan korang ni maka tak membaca lah aku. Dengan cara share kat blog ni la bantu aku dapat ilmu baru gak pasal khasiat sayur ni.. InshaAllah aku harap apa yang aku kongsi kan ni bagi manfaat pada semua jugakk. Sebab aku suka cari tips-tips berkaitan kecantikan dan kesihatan ni...


Dah lama kan tak buat entry event? InshaAllah kalau takde aral melintang akan ku spend jugak masa nak update pasal event-event lepas.. Dah lepas pun lepas la kan.,.. Lantak lah aku nak share jugak hahah ! Thanks kepada semua yang sudi baca. Daa !




XOXO

24 ulasan:

  1. aku tak suka timun tapi aku tetap paksa makan. aku akan timun mula-mula sekali bagi rasa tu dicover oleh makanan lepas-lepas tu. Hahahaha

    BalasPadam
  2. Saya pun tak suka timun tapi lepas baca entry ni, nak try makan kot! ihiks. thanks :)

    BalasPadam
  3. dengarnya timun tak elok untuk orang lelaki..? betul ke?

    BalasPadam
  4. n for ur information too timun x boleh d mkn ketika haid, coz mudah kena kanser rahim :)

    BalasPadam
  5. banyak khasiat timun ni rupanya.
    tp selalu yg kat kedai timun pahit
    tu yg kdg malas je nak makan timun hehehhee

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh beli kt pasar baby timun or timun jepun sedap x pahit

      Padam
  6. suka makan timun..tapi orang kata perempuan tak elok makan timun sangat...sigh~~~

    BalasPadam
  7. Wah info yang sangat berguna! akan ku practice kan makan timun..Thanks Nisa =)

    BalasPadam
  8. Heheh. Akak pulak tengah pantang sayur sejuk2. Maklumle, org lpas bersalin n bf-ing, jne pantang sket mkn

    BalasPadam
  9. bagus betul perkongsian nie nisa....nampaknya lepas nie kena rajin makan timun la

    BalasPadam
  10. timun tu kalau dalam kuah tempoyak, taucu sedap kot.. haha.

    BalasPadam
  11. ooo..akak tak suka juga makan timun...sebab orang tua-2 kata dia mengalakkan pengeluaran lendir bagi kaum wanita yg sudah kahwin. wallahualam...

    BalasPadam
  12. teman x suka timun tapi kalau makan ansi lemak or nasi yang disertakan timun n sambal belacan teman kokak timun tu sampai abes.. heee... sedap gak.. =)

    BalasPadam
  13. thank you share kak nisaa. wani memang mkn timun tapi tak tahu ape khasiat dia :)

    BalasPadam
  14. lain kali x payah buat ga ye,dh 3 bulan,rasa mcm sia2 je pnatkan diri join,huh

    BalasPadam
  15. timun, one of the best vege utk restore air dalam badan kerana kandungan air dier tinggi. delicious sebagai ulam bersama sambal belacan..nyum..nyum

    http://iamhaizad.blogspot.com/

    BalasPadam
  16. kita pun tak suka timun kak nisa. adoi lah, kena makan timun la lepas ni. hahahaha

    BalasPadam
  17. wahh..aku suka timun,,tpi hri tu misssss at skolah kte mkan timun melemahkan ingatan,tpi kebaikan cm di ats uh..20an bgos ar mkn timun kot...(mybe2 :P)

    BalasPadam
  18. Waaa , hebat ! thankss atas perkongsian :)

    BalasPadam
  19. tkasih utk info ni..tak tahu pula kelebihan timun banyak..

    BalasPadam
  20. banyak khasiatnya..nad suka makan timun..tapi cari timun yang tak pahit ler

    BalasPadam
  21. X SUKA MAKAN TIMUN SEJAK TERKENA PAHIT DIA TU TIME KAT PANGKOR 2004... TP TAHUN NI BR MAKAN BLK TU PUN TIMUN JEPUN.. HUHUHU

    BalasPadam

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay