Assalamualaikum...
#1 Timun berfungsi untuk menghidrat tubuh
#2 Melawan suhu panas
#4 Menyegarkan mata
Read More»
Assalamualaikum…
Seminggu ni memang tak cukup tido! Duk mengerjakan online shop aku (silalah LIKE haha!) and then ke sana sini… balik rumah dah malam.. Sampai rumah kena lak balas emel and semua whatsApp customer semua.. fuhhh! Kehidupan yang mencabar minda, jiwa dan raga! Nak cari rezeki oii kenalah rajin ye dak?
Seminggu ni aku perasan muka aku kusam ya ampunnn! Yelah dah ke hulu hilir tak sempat-sempat nak manjakan wajah.. Aku ni lak jenis suka pakai mekap. Kadang-kadang je aku pakai sunscreen je keluar. So untuk aku SKRUB MUKA tu penting ! Dua kali dalam seminggu aku akan scrub sendiri muka untuk kebersihan maksima !
Skrub yang aku pakai dua kali seminggu tu ialah yang belah kiri : Peeling Day – White Jewel Face Scrub dari The Face Shop. Gua suka sangat nih ! Dua kali seminggu gua urut muka gua dengan skrub ni, terasa lebih lembut kulit dan lebih bersih.
Memandangkan gua balik Temerloh hari tu lupa nak bawak skrub ni balik Shah Alam, roommate gua yang cun melecun bagi gua guna sikit skrub muka dia, iaitu Skrub Wajah Safi Rania. Oooo patut la roommate gua lawa macam Rozita Che Wan haaa…!! Ni lah rahsia dia yaaa! Keh keh keh.
PERSAMAAN – Kedua-dua produk berbau wangi, tapi tak terlalu kuat. Teksturnya berbiji-biji halus ala-ala pasir yang halus mulus tapi tak sampai menyakitkan bila urut kat muka. (Lain la korang tak reti bahasa then tonyoh muka dengan berus ke hapa haha!) Pastu muka rasa lebih bersih dan tampak lebih cerah eceh!
PERBEZAAN – Tekstur yang sama tapi yang Safi Rania punya lagi pekat.. yang Face Shop ni cair sikitt.. Cara penggunaan lain sikit. Yang Face Shop ni, aku kena ratakan sikit-sikit kat muka, biar 5 minit camtu then baru urut muka. Ni salesgirl The Face Shop yang ajar haha! Yang Safi Rania ni aku terus sapu ja kat muka.
KONKLUSI – Dua-dua gua suka gila.. Tapi lepas ni maybe gua beli Safi Rania sebab lebih murah dan mudah di dapati okayh!
Jangan jadi ignorant girls ! Ada yang anggap muka boleh cantik bersih dengan hanya cuci muka dua kali sehari je eh? Sedarlah bahawa kita keluar, kulit kena cahaya matahari, tu belum kira kulit kita kena bendasing dalam udara ewah. So proses pengelupasan (exfoliating) tu perlu okay. At least seminggu sekali !
EXFOLIATING ??? (PENGELUPASAN)
TIPS & TRICK !
Andd sebelum aku tamatkan entry ni, aku nak share satu produk yang aku sendiri dah cuba dan memang best. Serius aku tak dibayar satu sen pun syorkan produk ni kat blog ni. Sebab aku sendiri pun guna tester yang aku dapat free sebab beli pencuci muka Cosmoderm. Isk isk.
Gambar di atas ialah COSMODERM Magic Exfoliating Gel. Sesuai sangat bagi korang yang tak suka skrub muka yang ade biji-biji halus macam pasir tu. Takut sakit bila diurut pada kulit eh. Yang Magic Exfoliating Gel ni takkan sakit, sebab ia dalam bentul Gel ! Tekstur tak berbiji, tapi bila urut lembut kat muka, kita nampak kotorang mula berkumpul dan dibersihkan eurrkkk.
Best nye produk ni bau harum, tapi tak kuat sangat. Macam natural scent laa.. Then ada Vitamin E lagi tu. Menurut pengalaman peribadi aku, Vitamin E ni bagus untuk pudarkan parut jerawat dan ada macam-macam lagi la khasiat. So setakat ni je perkongsian aku. Semoga bermanfaat pada kalian. Adios.
XOXO
Assalamualaikum…
NEVER EVER EVER EVER go to sleep with your make up on, girls!!! Mekap bukan sahaja menghalang kulit bernafas, malas bahan kimia yang terkandung di dalam produk mekap boleh mendatangkan banyakkkk masalah pada kulit kita. Oh my oh myyy! Tak siapa suka masalah pada kulit wajah kannzz???
Dan ingatkanlah pada diri anda, SENTIASA BERSIHKAN MEKAP SEBELUM TIDO !!! Ada yang balik umah, penat-penat then terus terbongkang tido. Esok lupa, keluar seketol jerawat yang amat dahsyat baru kau tahu nak meroyan haaaa!!!
Ini merupakan mekap remover yang aku pernah guna kejap dulu.. Guna pun sebab dapat sample free hahaha. Pandangan aku? Boleh laaa.. sebab dia membersihkan mekap dengan okay, tapi ianya berminyak! Huh!
Yang ni pulak lebih kurang sama aje dengan make up remover Maybelline di atas. This one aku pernah pakai dulu-dulu.. Jenama Elianto. Membersih dengan baik, terutamanya maskara yang waterproof hape tuu.. Tapi so oily la! So lepas habis sebotol aku tak beli dah.
This one I likeeeeee!! Senang bawak sebab dalam bentuk wet tissue, yang memang khas untuk remove make up. Works well on removing the make up, terutamanya mascara waterproof. Senang di bawa, tapi bagi aku macam mahal lah sebab sepeket tu ade bape helai aje. Haha.
Okay yang ini pulak make up remover yang aku gunakan sekarang. Saje je beli sebab nak try. Then balik rumah terkejut sebab teksturnya bukan macam berminyak, tapi macam mosturizer pun ada. Krim warna putih! Memang berbeza dengan makeup remover yang aku pernah pakai sebelum ni.
Yang bestnya makeup remover yang ini all-in-one, untuk face, eyes and lips! So tak payah lah pakai separate make up remover, sebab ada yang khas untuk eye and lips sahaja, ada yang khas untuk kulit wajah saja.. haishhh bazir je duit beli banyak-banyak.. And ia macam melembap kulit masa kita bersihkan mekap tu.. tak oily. Best.
# SYAMPU BAYI
Untuk maskara yang sukar dibersihkan (contohnye mascara yang waterproof) cuba gunakan syampu bayi untuk membersihkannya. Syampu bayi ada formula yang tidak memedihkan mata, dan tidak terlalu kering seperti sabun biasa. Bersihkan maskara dengan menggunakan cotton bud atau cotton pad.
# MINYAK ZAITUN ASLI
Selain tu, korang boleh bersihkan mascara waterproof dengan menggunakan virgin olive oil. Maknanya di sini minyak zaitun yang betul-betul asli, bukan yang diproses tu ye? Minyak zaitun asli mengandungi anti-oksidan dan tidak mengandungi sebarang bahan merbahaya yang boleh mendatangkan iritasi pada mata.
# MINYAK BAYI
Kebanyakan barang mekap yang kita pakai ni larut minyak (oil-soluble) jadi kebanyakan daripada kita mesti guna minyak bayi (baby oil) sebagai pembersih mekap kan? Lagi-lagi tang maskara yang sungguh degil itu, dan eyeliner yang pekat sangat tuh. Kalau korang guna baby oil untuk bersihkan mekap, korang dah tak perlu nak cuci muka, just bilas je muka dengan air sejuk dan kulit orang akan terasa lembut gituuu~
# JANGAN PERNAH TIDUR DENGAN MEKAP !
Pastikan korang bersihkan jugak mekap korang sebelum tidor okay? Aku pun kalau dah malas sangat, aku memang prepare makeup remover yang dalam bentuk wet tissue tu, dengan wet tissue yang biasa (yang bukan jenis make up remover). Mula-mula aku bersihkan mekap dengan makeup removing wet tissue, lepas tu aku bersihkan lagi dengan wet tissue biasa. Kadang-kadang bila penat sangat aku bersihkan muka sambil mata terpejam.
# BERI PERHATIAN KEPADA SPESIFIKASI PRODUK !
Kalau makeup remover tu hanya untuk eye and lips, JANGAN gunakan pada bahagian muka yang lain macam pipi and dahi okay? Ini kerana produk yang spesifik macam ni dah diformulasi untuk kawasan tertentu aje. Silap guna boleh bawa kepada pelbagai masalah kulit. Tahu?
# JANGAN GUNA PRODUK SEMBARANGAN !
Ada je yang bantai tak remove mekap dengan makeup remover, tapi terus je cuci muka kan? Mekap bukan saja tak cukup dibersihkan, malah sisa mekap pada kulit akan membawa kepada bermacam masalah kulit yang malas dah aku nak ulang.
# JANGAN AMBIL REMEH MEMBERSIH MEKAP DI KAWASAN MATA
Kawasan mata kita adalah kawasan yang sensitif, so janganlah kita sembarangan aje sental minyak or makeup remover kat mata. Kesalahan penggunaan produk boleh membawa kepada allergi atau kecederaan ok? Bahaya ok? Gunakan produk yang dikhaskan untuk membersih mekap di kawasan mata, dan bersihkan dengan lembut ok?
Pendek kata, titikberatkan dulu mekap di bahagian mata, bersihkan dulu mekap di kawasan mata dengan lembut ye.. jangan kasar-kasar di kawasan sensitif.. Pastikan muka betul-betul bersih sebelum tidur. Kerana waktu tidurlah waktu kulit kita nak rehat dan bernafas..
Pastikan pilih pencuci muka yang sesuai dengan korang ye.. Jangan hanya kerana orang lain pakai okay, korang pon main beli aje.. CUBA dulu.. kalau tak sesuai, jangan teruskan okay? Then rehatkan muka selamat beberapa hari sebelum mula guna produk baru… Thanks for reading!
XOXO
Assalamualaikum…
Selama aku blogging ni banyak jugak aku terima soalan yang bertanyakan mengenai cara-cara atau tips untuk memilih foundation yang sesuai untuk kulit muka. Mesti ramai yang tanya.. “MACAM MANA NAK PILIH FOUNDATION YANG BOLEH BUAT KULIT KITA NAMPAK FLAWLESS??”
TANGGAPAN YANG SALAH #1 :
Haiyaaa kebanyakan wanita telah mempercayai konsep atau teori yang SALAH mengenai foundation atau bedak asas muka ni… Untuk pengetahuan kalian, fungsi sebenar foundation BUKANLAH untuk buat kulit kita nampak flawless okay? Tapi lebih tepat lagi, berfungsi untuk MERATAKAN TONA KULIT KITA.
TANGGAPAN YANG SALAH #2 :
Tanggapan kedua yang sering kita salah faham ialah kita anggap foundation ni berfungsi untuk mencerahkan kulit. Iskkk ini pon sedih tau. Aku pun kadang-kadang tak sedor diri beli foundation yang tona dia lebih cerah dari kulit sendiri. Sudahnye, bila pakai nampak sangat pelik, sebab warna kulit kat tangan lebih gelap!
Jadi jika dari awal lagi kita dah ada tanggapan yang salah mengenai fungsi foundation, macam mana kita nak pilih foundation yang tepat untuk kulit muka kita ye dak? Jadi berdasarkan pengalaman aku bertanyakan kepada beauty consultant, kepada jurumekap, membaca tips di majalah dan internet, aku nak share tips tu dengan korang :)
TIPS 1 : KENAL PASTI KONDISI KULIT MUKA ANDA!
Ada yang main taram aje beli foundation. Jangan lah bila kita tengok orang lain pakai lawa, kita beli tanpa usul periksa. Contohnya, aku review barang mekap. Alhamdulillah kulit aku jenis tak sensitif dan aku boleh pakai pelbagai jenis dan jenama mekap. Tapi korang yang membaca review aku tu jangan pulak pergi beli sebelum periksa produk tu sesuai ke tidak dengan kulit muka korang?
Kondisi biasa bagi wanita Malaysia adalah kulit normal, kering dan berminyak. Tak lupa jugak kulit sensitif. Bagi mereka yang kulitnya normal tapi cenderung kering, pilihan foundation yang berasaskan minyak, manakala kulit normal yang cenderung berminyak, pilih yang berasaskan air. Bagi yang kulit sensitif pula, minta nasihat pakar sebelum mencuba sesuatu produk.
TIPS 2 : CUBA FOUNDATION DI KAWASAN YANG BETUL !
Aku tengok ramai orang cuba foundation kat belakang tapak tangan. Kejadahnye? Aku dulu pun masa takde pengetahuan mengenai ini buat jugak cara ni Kahkahkah. Mana yang paling masuk dengan tangan aku beli. Sabor je lah. Belakang tapak tangan kita tu TAK SAMA dengan muka. So kawasan yang betul nak cuba foundation ialah di pipi, dekat area rahang tu ha.. Kita calitkan ketiga-tiga tona tu dan tengok yang mana “paling serupa” atau “paling masuk dengan warna kulit”.
TIPS 3 : AMBIL BERAT MENGENAI USIA ANDA
Jika usia semakin meningkat, garis-garis halus atau kedutan akan mula kelihatan. Tapi kan sekarang ni aku tengok kita yang muda ni pon dah mula ada fine lines kat wajahhh! Oh nooo!! Menurut pembacaan aku, jenis foundation yang sesuai untuk menutup garis-garis halus adalah foundation jenis cream atau mousse.
TIPS 4 : KENAL PASTI TONA KULIT ANDA YANG PALING TEPAT!
Sekarang ni kan ade pengukur kecerahan ape benda entah tuu. Hahah. Macam yang aku sebut awal-awal tadi, foundation ni BUKANNYE untuk mencerahkan wajah tetapi lebih kepada meratakan tona kulit. Jadi, janganlah korang saje-saje pergi beli foundation dengan tona lebih cerah pulak. Serius pelik. Iskk. Tapi kalau aku ler, nak ber-photoshoot memang pakai foundation yang menampakkan kulit cerah supaya masuk je dengan apa-apa warna yang aku pakai.
TIPS 5 : PASTIKAN KESESUAIAN PENGGUNAAN FOUNDATION DENGAN AKTIVITI HARIAN ANDA!
Kalau anda jenis yang bekerja di bawah terik matahari atau selalu keluar, pilih foundation yang ada SPF dan pelindung suria. Dah banyak kat pasaran foundation atau BB Cream yang ada SPF. Kalau jenis yang bekerja dalam tempat berhawa dingin, pilih foundation yang melembapkan kulit. Macam aku ni ha, masa duk kat Penang aku selalu pakai foundation sun screen dengan SPF tinggi.
TIPS 6 : PILIH PRODUK YANG TERBUKTI, DIYAKINI DAN DIIKTIRAF SELAMAT!
Haaa dah membeli tu jangan main taram beli yang kat pasar malam punye pulak! Ye memang kita nak beli barang yang murah.. Tapi apa guna kalau ia memudaratkan kulit wajah di masa akan datang? Kos perubatan bukan murah, dan kalau kulit wajah bermasalah, ia akan menjejaskan keyakinan kita nak jumpa orang ye dak? So pilihlah produk yang berkualiti dan tidak mengandungi bahan merbahaya kepada kulit.
Bagi yang nak kulit nampak flawless, mula-mula sekali mestilah jaga kulit dari langkah asas. CONTOH : Membersihkan muka setiap hari sebelum tidur, pakai pelembap atau produk yang sesuai. Bagi yang ada masalah parut jerawat di muka, pakailah krim atau minyak yang boleh memudarkan parut.
Macam aku ni, aku pakai produk Cosmoderm, Vitamin E Cream macam dalam gambar di atas. Aku selalu ada jerawat degil kat dagu and kat situ memang selalu meninggalkan parut sebab aku rajin picit jerawat. Kat pipi pon ape kurang. Setiap malam aku tak miss bersihkan muka dan pakai pelembap Vitamin E Cream ni sebelum tidur. Alhamdulillah dalam sebulan dan nampak jerawat pudar dan aku dah tak payah nak tepek banyak sangat concealer lepas pakai foundation!
Apa-apa pun, nak kulit yang sihat bolehlah amalkan minum air masak banyak-banyak, air wuduk dan pelbagai lagi petua Islamik dan petua menggunakan bahan semula jadi. Bila kulit sihat inshaAllah kurang le masalah kulit lepas tu tak yah pikir banyak nak pakai produk apa.. Tak gitu?
Well, semoga tips yang aku kongsikan di atas sedikit sebanyak memberi manfaat kepada semua yang membaca.. Itu je tips yang aku ingat.. Kalau rajin nak tahu lebih, boleh selak-selaklah majalah kesihatan dan website serta blog-blog tips kecantikan. Thanks!
XOXO
Assalamualaikum…
Bulan Oktober yang lalu aku bergegas pulang ke Shah Alam dek kerana urusan penting yang tertentu. Dan dah alang-alang aku ada kat Shah Alam, aku dipanggil oleh team Hijabista untuk mengadakan sesi photoshoot di mana aku akan featured dalam isu Disember.
Woahhh memang excited la kan bila dapat offer, so aku setuju time tu jugak. Aku hangkut la beg bagasi kecik yang aku pinjam dari kawan aku ke office Karangkraf seksyen 15 Shah Alam tu. Ditemani Nad, PA yang setia mengikut aku ke sana sini. Huhuhu…
Heeee sengih tayang gigi !! Ni gambar dalam studio.. Baru lepas mekap. I iz sooooo in love with the make up. Kalau uolls tengok iolls depan-depan pun iolls rasa mekap tu tak keterlaluan. Errrr kalau tak pakai bulu mata palsu laa. Ehek ehekkss… Berangan nak shoot pakai kasut ni. So pretty pink !
“Ok dikkkk.. senyummm…!” Haaa gitulah kot gaya abang photographer Hijabista. Hek hekk.. Errr ye la kot? Aku pun lupa. Yang pasti abang photog memang pandai ambik gambar. Aku rasa aku posing dengan kaki bengkang bengkok nye.. alih-alih kuar majalah aisshh lawo pulok. HAKHAK!!
Ehekksss…. selesai aje photoshoot, aku terus keluar nak naik teksi balik ke Seksyen 7. Teksi baru aje sampai, aku nampak mom-to-be yang amat comel baru sampai dengan husband beliau. Errr bukan aku nampak, tapi PA aku yang nampak dia dalam kereta. Hahaha semangat aku suroh pakcik teksi tunggu kejap sebab nak amik gambor dengan DENA BAHRIN !!!
Ehemmm ehemmm…. majalah fesyen gadis berhijab yang terhangat di pasaran dah pun mula available di kedai-kedai bermula Isnin lepas… Sisipan extra minggu ni mengenai tips and trik percutian. Haaa kalau nak tahu apa tips and trik yang aku nak kurniakan (cehhh!!!) silalah beli majalah HIJABISTA yang cover depan dia Farah Deeba yang comelss tu.
Selain aku berkongsi tips percutian ke pantai-pantai dan DENA BAHRIN yang berkongsi mengenai tips percutian ke bumi kanggaru, ada beberapa figura fesyen lain yang turut berkongsi tips-tips berguna bagi kamu kamu dan kamu yang hendak pergi bercuti! Hehehee…
Tak rugi pun beli majalah ni.. tebal dan banyakkkk informasi yang best mengenai fesyen dan produk kecantikan masa kini. Informasi mengenai tips kecantikan dan tips kehidupan juga mengisi majalah ni. So currently, majalah HIJABISTA ni memang antara majalah fesyen kegemaran aku. Setiap isu tak pernah miss lagi. Heee…
TERIMA KASIH HIJABISTA !!!
~Nisa Kay~
Assalamualaikum…
Pejam celik pejam celik kita dah pun masuk bulan November ye… Aku rasa baru kelmarin aje aku mendaftar di universiti baru… Baru semalam rasanya aku menyambut birthday. Ehhhh over tau aku Hiiii dalam sedar tak sedar dah nak hujung tahun. Tak lama lagi bulan 12, lepas tu bulan Januari pulak.. Tahun baruuu yahuuu!!
Bersempena tahun baru, mesti korang semua dah pasang azam baru kan? Mesti banyak benda yang korang nak capai di tahun 2013 nanti kan? Haaa mesti ada antara anda jugak yang memasang angan-angan untuk menjaga diri bagi menjadi lebih cantik dan berkeyakinan bila berhadapan dengan orang ramai…
Aahaaa pernah dengar pasal PREMIUM BEAUTIFUL ?? Harus pernah kannn! Produk ni sekarang tengah hangat diperkatakan sebab ia memberi banyakkkkk kebaikan untuk para wanita, lebih-lebih lagi yang nak cantik ! AHAH!
Nak bentuk badan cantik bukan sekadar makan pil, ambil jamu atau supplement semua tu… Apa guna berat turun mendadak tapi postur badan tak lawa? Kalau kurusss aje (macam aku) tak best jugak sebab badan nampak leper dan amat cenderung untuk membongkok? TAHUKAH ANDA… Membongkok saje tak baik untuk tulang belakang? Cewahhh! Macam iklan.
Dah ramai yang mencuba PREMIUM BEAUTIFUL ni… Di samping dalam membantu membentuk postur badan dan memberikan postur yang lebih baik untuk kesihatan tulang belakang, antara beberapa kelebihan PREMIUM BEAUTIFUL ni ialah :
PREMIUM BEAUTIFUL juga ada pengiktirafan SUPER BRAND ! PB ini diyakini tahan lama sebab diperbuat dari bahan yang berkualiti dan baik untuk tubuh badan ! Tapi jika anda nak memakainya semata-mata memang susah nampak hasil laa akak-akak sekaliannnn! Kenalah ada disiplin dan ikut cara-cara yang betul untuk keberkesanan dan nampak meletopppsss !!
Mesti ada yang tertanya-tanya mana nak beli PB dari authorised dealer ni??? Haaa ada cara nak kenal pasti penjual yang bertauliah tau! Jangan main beli ajeee kalau nampak yang murah sangat tu! Meh meh siapa yang berminat nak tahu lebih lanjut pasal PB atau nak mencuba PB boleh hubungi :
Fariza Munir -012 3495041
Add Me FaceBook : Norfariza Munir
Psstttt.. kat blog Kak Fariza ada PREMIUM BEAUTIFUL-YEAR END SALE!!!
~Nisa Kay~
Copyright © Nisa Kay