Jumaat, 27 Februari 2015

My Worktrip to Barcelona 2015 – Sehari di Amsterdam (Day 1)

Assalamualaikum..

Hehe Nisa kembali berkongsi kisah di mana sekali lagi Nisa diberi peluang oleh Yang Maha Esa untuk menjejakkan kaki lagi ke negara orang. Walaupun singgahan ini cuma di atas urusan kerja, but I am beyond grateful to Allah kerana dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Alhamdulillah syukur ! Syukur !

Bagi yang tidak tahu, Nisa bekerja sebagai pengacara video di laman teknologi terkemuka Malaysia (perrgghh!!) iaitu amanz.my dan Nisa dah pun bekerja dengan dorang dalam dua tahun kot ? Dan tahun lepas Nisa dah pun pergi ke Barcelona dengan team AMANZ ni. Kami ke Barca ni sebab nak cover event mobil terbesar dunia (ewahh!!!) iaitu MOBILE WORLD CONGRESS. Event MWC ni diadakan pada setiap tahun di Fira Barcelona.

IMG_20150226_081808Pic by encik Piratz yang kebetulan bekerja di airport.

Okay skip the introduction, haha ! Day 1 macam takde apa sangat nak cerita (eleh.. ye lah tu, nanti kang panjang berjela entry ni.. tengoklah !!). Flight Nisa dan boss Nisa iaitu Tekong bertolak pada 25 Februari 2015 jam 11.50 malam. Kami naik flight KLM, dan perjalanan ke lokasi transit kami iaitu Amsterdam mengambil masa sehingga 12 jam macam tu. Kami sampai di Lapangan Terbang Schiphol Amsterdam hampir jam 6 pagi waktu Amsterdam. Bayangkanlahhh masa tu suhu kat luar 5 darjah celcius ! Menusuk tulangggg!

FB_IMG_1424929066736

Sampai je kat airport Schiphol tu, aku terus ke toilet tukar baju. Pakai sweatshirt, jaket, thick pantyhose. Tapi still sejuk. Memang beribu sesalan menusuk-nusuk tepat ke jantung sebabnya nak bergaya punya pasal, aku rela sarung boot Doc Mart cap ayam aku tu daripada pakai winter boot yang aku beli di Barcelona tahun lepas ! Sudahnya menggigil la tulang kering aku and sakit-sakit jari kaki sebab boot cap ayam aku tu masih baru ! HAHA. Jaket pulak, aku beli yang murah sajorr. Yang nipis je, yang aku rasa pakai kat Malaysia pun tadehalll.. Hahaa.. Menyesal lagi sekali sebab tak beli winter jacket masa UNIQLO buat sale hari tu. Nak masuk Universal Traveller tak mampu deknonnn !

Memandangkan masih awal, di luar airport pun masih gelap.. aku dengan boss aku lepak minum minuman panas sajo. Tea for me of course. Kat Amsterdam matahari dia naik jam 7.40am macam tu. So pukul 7 pagi pun masih gelap gelita di luar.. Jadi.. kami ada masa lebih kurang 10 jam di airport Schiphol sebab next flight kami jam 6.50 petang gitu…

Masa lalu passport check, staff tu duk tanya-tanya la aku, buat apa datang Amsterdam, pertama kali ke datang, next flight pukul berapa.. Tu kira biasa punya soalan lah tu. Bila aku bagitau yang aku nak pergi tengok bandar Amsterdam, dia kata cuaca tak berapa elok di luar tapi, ye lah kami dah sampai pun Amsterdam kan. Rugi pulak rasa 10 jam tu nak mengadap airport sajor.

So untuk ke bandar Amsterdam, kami memilih untuk naik tren. Ini kami dah research awal-awal di internet. Untuk ke bandar Amsterdam, ambil tren ke Amsterdam Central. Stesen tren terletak berhampiran pintu keluar masuk airport. Tiket berharga 4.20 euro (tiker pergi balik) dan surcharge 1 euro sebab beli disposable ticket. Sebab dorang nak promote kad touch and go dorang kot, sebab tu siapa yang beli disposable ticket kena charge. Ini tiket tren sahaja. Ada satu jenis tiket (Travel ticket kot nama dia) yang korang boleh beli dan satu hari naik public transport menggunakannya.

Diingatkan setiap kali nak keluar masuk platform tren tu, kena check-in dan check-out. Aku lupa pulak nak ambil gambar tempat check in and out dia. No specific counter to check in and out, tapi dia letak macam tiang kecik berhampiran escalator turun ke platform tu. So just touch je kad tren kat situ.

Naik tren dari airport Schiphol ni memakan masa lebih kurang 15 minit ke Amsterdam Central. Kalau tak silap aku ini yang train laju yang tak banyak berhenti. Ada train intercity yang berhenti kat banyak stesen dan ambil masa lebih sikit nak ke airport. Kalau amik yang sprinter tren tu dia berhenti dalam dua tiga stesen sajor. Gambar di atas : aku tengah usha pemandangan kat luar. Tren ni dua tingkat, aku duduk yang tingkat atas.

Yang paling best bila dalam tren ada wifi. FREE. Kalau korang lama lagi dalam tren syok lah boleh online dulu haa..

Okay sampai kat bandar Amsterdam, bergambar sattt kat luar bangunan. Hahaa sejuknya Ya Allah.. tuhan je tahu ! Dah la aku ni kurang lapisan.. so menusuk-nusuk dinginnya tu ke tulang. Tapak tangan dah pucat. Hui masa ni baru tahu erti penyesalan sebab tak bawak winter boot aku yang selesa dan ada bulu-bulu kat belah dalam nye tu. Huwaaa !!! Menyesal pun takde guna dah oi ! HAHAA…

Diingatkan bahawa kami jalan-jalan di Amsterdam ni memang TAKDE ITINERARY, TAKDE PERANCANGAN dan TAKDE PLAN NAK PERGI BANYAK TEMPAT PUN. Dah namanya transit je kan.. So kami hanya melihat-lihat sekitar bandar sahajalah. So siapa nak suggest pergi sana sini ke apa boleh lah saya dahulukan dengan ucapan terima kasih, but no thank you haha. Aku dengan boss aku jalan-jalan redah je, tengok kedai, masuk lorong sana, lorong sini. Memang agak banyak coffee shops dan kedai souvenir. Yang tak menahan tu, kedai jual boots dan jaket semua ada sale sampai 70% ni dah kenapaa?? HAHAHA… Kat kawasan sekitar bandar saja aku tengok H&M punya outlet bersepah-sepah.

DSC03565One of the souvenir shops that you can find all over the city.

Sekitar Amsterdam ni, banyak jugak muzium yang korang boleh tengok. Madame Tussaud. muzium seni.. muzium 18SX haha semua ada lah. Memandangkan sekarang masih musim sejuk, jadi kat kedai souvenir pun banyak jugak jual sweatshirt, sweatpants, gloves, muffler / selendang dan barang-barang yang sewaktu dengannya. Kalau nak beli keychain or manet fridge, aku rasa harga paling murah aku jumpa 1 item harga 1 euro. Kedua murah around 3 item harga 5 euro gitu. Memandangkan duit yang dibawa tak banyak, memang kami berkira-kira sangat lah nak beli souvenir dan beli makanan. Haha. [Check Amsterdam attractions here]

Antara satu tempat yang kami telah pergi tanpa dirancang ialah BLOEMENMARKT.  Kami pergi sebab nampak kat papan tanda haha. Jalan punya jalan, jumpalah ia. Tempat ni pasar bunga. And banyak jual benih bunya, terutamanya bunga tulip. Kat sini jugak banyak jual souvenir. Harga sekita 3 item 5 euro gitu.

Pasar ni dalam satu deret yang panjang, dan kat orong tu jugak ada kedai-kedai kopi, kedai makan, kedai baju, kedai barangan hiasan, seni, and kedai souvenir. Pendek kata sekitar bandar ni memang senang nak cari kedai souvenir.

Belanja sikit gambar sekitar Amsterdam gituu…

Lepas tu kami jalan balik ke jalan utama berhampiran Amsterdam Central, sebab kami nak pi makan kat satu kedai makanan halal di sana. Haaa kalau luar negara, makanan halal mesti kebab dan makanan seumpama dengannya. Haha. Aku makan chicken kabab harga 5.50 euro. Isi nya melimpah ruah. Tapi mungkin sebab aku lapar, sejuk pulak tu.. maka aku pun berjaya menghabiskan sepinggan kabab tu.

halal in amsterdam - www.nisakay.com 2

Boss aku pulak makan shawarma (gambar bawah). Isi dia beef. Lebih kurang macam kabab aku. Ni harga dia 4.50 euro.  Sedap jugak.. sebab daging dia well-grilled bagi aku. And aku ni jenis takde masalah kalau nak makan makanan luar, maksud aku bukan makanan Malaysia lah. Tapi takdelah hari-hari makan benda ini Hahaa.. Masuk waktu lunch, ramai muslim datang kedai ni. Ada pelancong dari Malaysia jugak. Ada yang lain bangsa tapi muslim (they wear hijab). Ada jugak pelancong yang datang nak merasa makanan arab la kot. Haha.

halal in amsterdam - www.nisakay.com 1Kedai halal di Amsterdam.

Kami duduk kedai tu sejam jugak lah kot ahahaa.. sebab ada internet free. Dalam pada merancang nak pergi jalan-jalan area Red Light District, tiba-tiba angin kat luar kuat dan hujan pun turun bagaikan mutiara eh!!! Kami keluar je dari kedai tu terus “fuhhhh” tak menahan beb angin dia. Basah pulak tu ! Maka kami pun menapak semula ke Amsterdam Central. Haa nampak tak niat tak baik tu, Allah kasi hujan dan angin sejuk terus ! Mula rasa macam nak stay tunggu hujan reda and kembali bersiar-siar. Tapi hujan takde tanda nak berhenti. Kami pun rasa hurmm balik airport je lah.

Jadi di airport kami lepak kat tingkat atas, ada kawasan ala-ala taman.. sini ada banyak orang berehat-rehat dan cas laptop / phone. Pendek kata mudah jugak nak cari plugpoint kat airport ni. Yang penting korang kena bawak UNIVERSAL PLUG korang sendiri ya. Europe punya plug point tak sama dengan negara lain. Kat mana mana dalam airport ni banyak kedai macam coffeeshops or makanan yang ala-ala quick bite tu.. Roti, coklat, haa gituuu.. Jadi aku pun bermalasan lah sampai jam 5.15 petang macam tu, then kami menapak ke departure gate.

Kami sampai di Barcelona lebih kurang 9 malam. Kemudian kami berjalan satu airport tu untuk ke stesen keretapi, naik dari stesen Aeroport ke stesen Clot de Arago, kemudian kami tukar line tren nak ke Marina pulak. Sebab this year kami sewa bilik kat area Marina. Stesen Marina ke blok apartment kami sewa tak lah jauh pun, cuma kami salah ambil direction masa mencari tu. Hahaa.. so cut short the story, kami sampai ke rumah tu jam 11 malam macam tu. Tuan rumah baik sangat sangat and dorang ada kucing nama Rasca ! Alalaa rindu lah kucing aku. Siap bagi welcoming gift. Ada spanish wine tu yang tak menahan ! Hahaa. Bilik memang kemas dan cantik, sebijik macam dalam gambar yang tertera dalam laman web.

airbnb amsterdam - www.nisakay.com

Oh ye, kalau korang nak try save duit, duduk dekat dengan tempat korang nak pergi, korang check website airbnb.com haa kat situ kira macam style homestay lah. Ikutlah korang nak sewa bilik je ke, satu rumah ke… Check kat situ. Ikut lah negara mana korang nak pergi, aku rasa ade je kat kebanyakan negara. Kalau sewa by room, mungkin kena stay sekali dengan tuan rumah.. macam kami ni lah. Tapi tuan rumah kami ni baik, pandai cakap bahasa Inggeris dan ada internet wohooo !!! Rumah pun bersih dan dapur dia sangat organized !

Yang bagusnya, dia siap bagi satu slot di kabinet dapur untuk letak barang makanan kita and slot dalam peti sejuk kalau kita ada anything nak simpan dalam peti sejuk ! Memang recommended la rumah ni kalau korang nak sewa. Owner rumah sangat baik dan siap bagi peta Barcelona. Dia siap tandakan kat mana rumah dia, dan explain kat kami di mana letaknya stesen tren berhampiran, supermarket terdekat dan macam mana nak pergi ke tempat tarikan pelancong sama ada jalan kaki or naik tren.

P/S : Siapa yang pernah ke Amsterdam meh la share tips melancong ke sana kat ruangan komen di bawah okay. And please betulkan jika ada info Nisa yang salah ya. Muah ciked !

But to clients, I may not be able to reply emails accordingly until 9 March ya. Menaip entry ini pun, aku taip sikit-sikit bila sempat. Thank you so much for your understanding !

XOXO,
Putewi Hensem @ Amsterdam !

2 ulasan:

1. Salam ziarah...
    Huhu...best kan amsterdam? airport dia besar, tp sgt traveler-friendly...huhu.

BalasPadam
  2. Tahniah Nisa Kay! Tak kisahlah urusan kerja pun kan! Janji dapat travel :)

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!