Memaparkan catatan dengan label halal. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label halal. Papar semua catatan

Selasa, 11 Oktober 2016

TRAVEL | Nisakay Ke Kyushu, Jepun : Hidangan Halal Jepun !




Assalamualaikum...

Istimewa blogpost ini akan menceritakan mengenai MAKANAN sahaja !! Yaaa.. makanan.. seringkali makanan menjadi isu utama apabila nak travel.. Lebih-lebih lagi kalau penduduk kawasan tersebut bukan majoriti Muslim. Tapi jika anda ingin melawat ke Kyushu khususnya, Jangan gundah-gulana ! Kerana dalam blogpost kali ini Nisa akan berkongsi senarai kedai makan dan makanan sepanjang kami di Kyushu.


Read More»

Isnin, 10 Oktober 2016

TRAVEL | Day 3 : Nisakay Ke Kyushu, Jepun




Assalamualaikum..

Konichiwa !! Wahh feeling gadis Jepun sangat Nisa tau ! Hahaha... Untuk hari yang baru ni, selepas sarapan dan check out dari hotel, terus kami ke lokasi seperti tertera di atas. Sungguh luas dan cantik senibina Kirishima Shrine ni ! Okay sedikit kisah mengenai Kirishima Shrine ini... 

Kuil-kuil dahulunya dibina untuk memuja gunung dan amalan ini bermula pada abad ke-enam lagi. Asalnya, Kirishima Shrine ini terletak di kaki gunung Takachiho-no-mine yang dianggap suci namun kerap kali ia musnah di dalam kejadian letusan gunung berapi. Justeru, lokasi kuil ini dipindahkan ke lokasi kini. Pembinaan semula dilaksanakan pada 1715 dan telah diiktiraf sebagai "Important Cultural Property of Japan" - (Sumber : laman web JNTO)



Read More»

Ahad, 26 Julai 2015

Nisakay Ke Melbourne – DAY 4

 

Assalamualaikum…

 

Nisakay Ke Melbourne - DAY 1

Nisakay Ke Melbourne - DAY 2

Nisakay Ke Melbourne - DAY 3

 

 

DSC01206

Ayuhh ayuhh mari teruskan perjalanan di sekitar Melbourne bersama Nisa ! Hahah gituuu.. Macam biasa pagi pagi buat hal dengan melompat tak ketentuan hala sambil diperhatikan oleh mat salleh yang duk heran kenapa entah aku ni melompat pastu gelak gelak, melompat pastu gelak gelak ! Lokasi lompatan, stesen tram depan hotel.

 

 

DSC01213

Macam dalam entry hari ketiga, aku ada cakap nak pergi QUEEN VICTORIA MARKET kan ? Haa maka hari ni kami bangun seawal yang mungkin untuk terjah market ni ! Korang kena plan bila nak pergi tau.. sebab market ni ditutup pada hari Isnin dan Rabu. Lepas tu hari Selasa dan Khamis dibuka dari jam 6 pagi sampai 2 petang sahaja. Hari Jumaat buka sampai 5 petang… hari Sabtu sampai 3 petang saja dan hari Ahad dia bukak sampai 4 petang. Tapi biasanya aku tengok pada jam terakhir dorang meniaga dorang dah kemas kemas. Kalau bahagian pasar basah jual sayur and buah, pada jam terakhir ni lah dorang dah lelong barang jualan mereka.

 

 

1

Bahagian depan Queen Victoria Market banyak kedai kedai minum. Kedai kopi, bar.. macam tu lah.. Tapi bar tu sume bukak dari petang sampai malam kot ? Ada kedai kedai roti yang baunye ummpph memang terangkat ! Ada kedai bunga segar dannnn….. banyak lagi lah ! Macam dalam gambar di atas ni. gambar atas kiri kedai bunga segar, sebelah dia gerai barang tradisi Australia yang berasaskan kayu.. Gambar bawah kiri antara kedai yang aku suke.. gerai handmade soap ! Memang organic dan wangi. Rugi pulak tak beli langsung. Dan gambar sebelahnya gerai buat plat nama besi tu… Tak sure harga dia berapa. Sebab tak tanya pun.

 

 

2

Actually ada banyakkkk gambar gerai yang sempat aku snap. Tapi aku pilih pilih dan compile kat sini ya.. Oh ya, memandangkan masa aku ke Melbourne tu cuacanya autumn… jadi suasana agakkk sejuk pada masa masa tertentu. Well, at least for me lah. Kalau pergi QUEEN VICTORIA MARKET ni, bersepah peniaga jual UGG Boots, jaket musim sejuk dan macam macam lagi. Kalau jaket tu memang banyak yang lawa serupa kat butik ! Murah lah sikittt dari yang kat kedai ye dak !

 

 

DSC01241

Suasana market yang dibuat dibawah atap yang sangat besar, so semua peniaga ada slot masing, masing teratur aje dalam satu satu lorong yang lurus. Mudah nak jalan jalan kat sini.. Dan persekitaran yang sangatttt bersih ! Peniaga pun ramai yang friendly.

 

DSC01246

Antara gerai yang kami singgah untuk beli tshirt sebagai souvenir. Kalau harga AUD10 ni, kire murah dah ni. Jangan memandai convert hahahah !!!

 

 

DSC01243

Okay, macam aku mention tadi.. cuaca kat sana agak sejuk, dan aku tak ada proper jacket untuk menahan kesejukan. Aku ingat cuaca biasa biasa je so aku bantai bawak sweater pink aku tu je. Maka antara misi aku di Queen Victoria Market ni adalah untuk beli jaket yang pada aku berpatutan harganya. Jadi aku memilih untuk singgah di gerai auntie ni, pilih jaket then bayar. Auntie ni mashaAllah sangat sangat friendly ! Uncle yang tolong dia ni pun friendly dan sangat pandai bergurau.

 

Auntie ni kata dia dah lama meniaga kat sini, dan dia suruh aku teka umurnya. Well, HONESTLY I don’t really see her that old, so aku agak la dalam 60 ke 70 tahun ke kan. Sekali umur dia dan 80 something gituuu ! Sebab aku teka umur dia jauh lebih muda, dia kata aku sweet dan pulangkan beberapa dollar lagi untuk aku gi minum minum. Ya Allah syukurnya jumpa orang yang baik sangat macam ni.. Well… tak semua tempat orangnya Islamophobia kan ? Just do good and be nice to others, others will do the same to you too :)

 

 

3

Oh ye, Queen Victoria Market ni adalah lokasi yang bagus untuk korang beli souvenirs yeahhh !!! Banyakk gerai yang jual souvenirs ni, dan ada juga barang barang lain yang sesuai dibuat buah tangan untuk kawan kawan, saudara mara dan mereka yang diingati. Gituuu…Antara gerai yang aku kunjungi, pemiliknya orang Indonesia ! So senang mau komunikasinya gituuuu… dan yang paling penting kalau kau beli banyak, try lah bargain. Haha aku tak gerenti lah korang dapat more discounts ke apa. Tapi try je lah kan ?

 

 

DSC01259

Dah penat berjalan separuh dari Queen Victoria Market ni, maka masa untuk melantak uoolllssss !!!! Dekat bahagian tengah market ni ada satu lorong tu, semuanyaaaa kedai makan ! And aku nampak ada kedai halal yeayyy !

 

 

DSC01261

DSC01262

Nama kedai ni GOZLEME TURKISH CAFÉ. Kedainya kecil je, seat semua kat luar kedai (bahagian beratap) Macam korang nampak, kat menu ni ada tanda halal, yang bukak kedai ni orang Turki dan kat depan kedai ada salinan perakuan halal perbadanan di sana.

 

DSC01265

Yang makanan aku ni GOZLEME. Tapi aku tak ingat aku pilih yang mana satu. Aku rasa yang isi chicken kot… Tak ingat lah pulak. Yang penting sedapppp !!!

 

DSC01269

Yang ini Kebab Wrap.. isi dia lamb kot, tak ingat lak sebab yang ini kawan Nisa beli. Tapi sedap sedap lah makanan dia ! Alhamdulillah makan tanpa was was dan kenyang !

 

 

DSC01322

Memandangkan matahari memancar dengan jayanya, maka kami teruskan perjalanan ke FLAGSTAFF GARDENS yang terletak berdekatan dengan market. Sajalah nak chill chill lepas penat berjalan dan perut kekenyangan ! Masa untuk bergambarrrr hik hokk !!

 

 

DSC01357

DSC01399

Ahahahaa sajo lah buat halll !!! Dengan hanya menggunakan teknik burst di kamera, dan sedikit usaha untuk melompat maka terhasillah gambar super saiya macam nii muahahahaa…

 

 

DSC01558

Banyak lagi gambar tapi malas nak tepek semua kat sini… Semuanya kenangan terindah bagi aku… Alhamdulillah Allah mengizinkan, walaupun sebelum aku pergi Melbourne ni, aku menghadapi kesukaran yang tidak dijangka, yang memungkinkan aku tidak pergi ke sini ! Tapi dengan izin Allah, aku sampai ke bumi Melbourne ni. Syukur kepada Allah !!! (Iskk siapa potong bawang kat tepi ni)

 

 

DSC01563

Kami pulang lepas sambung berjalan di market sehingga market ditutup, sempat jugak kami beli buah strawberry dan anggur yang dilelong murah sebab gerai dah nak tutup. Lepas tu kami singgah di sebuah kedai makan yang terdapat di jalan utama bandar Melbourne. Lupa dah nama kedai apa tapi kedai ni halal dan dibuka oleh orang Kelantan, Malaysia. Kami cuci anak tekak jer dengan cendol.

 

 

DSC01631

Lepas makan cendol, kami decide nak lepak kat satu lagi taman yang ada berdekatan bandar. So sedang kami jalan kaki, kami nampak deretan rumah ni. Eh eh macam lawa lak. Jom bergambar ! Hahaha !!

 

DSC01643

Dekat Carlton Gardens ni kami lebih rilek rilekkk. Duduk lepak perati sekeliling, makan buah dan perati habang habang main frsibee auww. Ahahaha ambil kesempatan sungguh ! Yelah bila lagi nak cuci mata kenz. Wakakakaa !!!

 

 

DSC01667

FLINDERS STREET STATION

 

DSC01672

Lepas tu kami jalan jalan jalan. Hahahaa sajalah nak tengok suasana petang di Melbourne ni. Memang sesak, memang ramai sangat orang. Meriah !

 

 

DSC01692

Lokasi akhir kami hari ni ! EUREKA SKYDECK 88 !!! Skyy… deck ? Huwaaa aku gayatttt !!! Memang idok laaa aku nak naik kan. Tapi aku ade geng yang sungguh supportive sanggup bayarkan dulu duit tiket semata mata nak suruh aku naik jugak tuuu !!

 

VVLand__9334036_TVIC_e1u1r2gsgs

Ini gambar bangunannya. Pic credit here.

 

eurekaskydeckphoto

Kalau korang berani boleh lah pi dekat EDGE at Eureka Skydeck ni. Ada bahagian yang macam terkeluar daripada bangunan ni dan korang boleh berdiri ambil gambar kat sini. Aku datang malam masa tu, and aku duduk je, tak bergerak pun. Hahaha kawan kawan aku je pi amik gambar sume. Pic credit here.

 

 

DSC01686

Pemandangan malam sekitar Victoria, Australia ! Maaf gambar ade blur sikit. Bergerak or bergegar maybe. Gambar ni kawan yang ambilkan. Macam aku mention tadi, aku banyak duduk untuk mengelakkan histeria gayat aku menyerang hahaa!

 

 

Penat berjalan ! Hari ni banyak guna kaki untuk meneroka sekitar kota Melbourne. Jadi ayuh pulang dan tidor ! Next day nak kena bangun awal dan berjalan lagi jauh ! Gituuu.. nantikan next entry ya !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Rabu, 1 Julai 2015

Nisakay Ke Melbourne – DAY 2

 

Assalamualaikum..

 

Nisakay Ke Melbourne - DAY 1

 

Oh my Melbourne !! Semangat pulak aku nak sambung entry percutian ke Melbourne nii.. Ohh yaaa… masa DAY 1 punya entry aku lupa nak cerita macam mana boleh aku ter-bercuti(???) ke Melbourne ni.. Nak dijadikan cerita, masa MATTA Fair tahun lepas, harga tiket ke Melbourne turun, ohh ya kami pilih flight MAS sebab free luggage capacity, lepas tu include meal and etc.

 

Masa nak beli tiket flight tu, aku tak boleh nak buat visa sebab nya aku punya passport dah nak expired ! So untuk visa semua tu, aku kena renew passport dulu. Serius busy nau hidup aku sekarang.. takde masa nak pergi renew. Bila aku balik kampung baru aku ade masa renew passport, aku renew kat Pahang laa haaaa… Jadi, bila masa nak beli tiket tu, tiket aku je yang dah naik harga. Sadis betul.. Tapi duit tiket dah prepare, so beli lah jugak kan..

 

DSC00660

Untuk hari kedua kami di Melbourne, jam 7 pagi dah terpacak depan hotel ! Haaa sebab apa ? Sebabnya hari kedua ni kami mendapatkan perkhidmatan pemandu pelancong di Melbourne untuk bawa kami ke beberapa tempat. Kami gunakan perkhidmatan abang Hamzah dari XPLOREVIC. Ye kawan-kawan, nama abang pemandu pelancong ni Hamzah, beliau orang Malaysia, study kat MRIT kat Australia sana, dan kini menetap di Australia. Beliau dah beberapa tahun tinggal di sana.

 

Pagi hari kedua kami di Melbourne di sambut dengan hujan yang agak renyai renyai, sekaligus merendahkan lagi suhu sekeliling.. Masa kami pergi bulan April hari tu cuaca kejap sejuk kejap cool je.. mungkin sekitar musim luruh kan. Haaa ambil pakej dengan XPLOREVIC ni, korang boleh custom order.. Maknanya korang contact je abang Hamzah ni, bagitahu tarikh korang berjalan tu dan bagitahu nak pergi mana.. haa nanti abang Hamzah ni pandaila arrange to meet your needs

 

 

# TARIKAN DI MELBOURNE : PUFFING BILLY RAILWAY #

DSC00667

.Yeahhh pagi pagi kami dah sampai di PUFFING BILLY RAILWAY ! Kami nak naik keretapiiii.. lalala.. perjalanan dalam sejam kot nak sampai ke sini, dengan cuaca sejuk kat luar lagi, aku rasa aku tidor kot dalam minivan abang Hamzah ni. Hahaha.. Oh ya, kalau ambil pakej dengan XPLOREVIC ni, tiket masuk ke tempat korang nak pergi, makan tengahari pun include dalam pakej.

 

 

DSC00681

Haaa nampak takkk ? Nak naik keretapi pun settle ! Siap siap dah abang Hamzah ni book kan satu coach untuk kitorang berenam ! Padahal satu coach keretapi ni boleh muat lebih ramai orang. Gituuu.. But we don’t mind sharing :)

 

 

DSC00684

DSC00695

Haaa nampak tak kaki yang bersibai kat luar train ni ? Selamba je semua orang… Siap dorang cadangkan lagi sibai kaki kat belah sini sebab nanti dorang lalu jambatan ni.. So ala ala thrilled la kan masa lalu atas jambatan. Dengan aku sekali duk bersibai kat tepi tingkap train ni.

 

DSC00703

Sebenarnya laluan Puffing Billy ni jauh lagi, tapi kami nak pergi ke tempat lain pulak. So kami turun di perhentian pertama iaitu MENZIES CREEK. Tapi puas hati lah dapat merasa jugak kan naik keretapi… Kat stesen yang ini pun ramai jugak yang naik dari sini..

 

DSC00715

Great timing ! Dapat bergambar depan keretapi sekali dengan asap dia ! Hahaha… Thank you abang Hamzah koboi ambikkan gambar !

 

 

# TARIKAN DI MELBOURNE : GRANTS ON SHERBROOKE #

DSC00720

Perkenalkannn… inilah dia abang Hamzah koboi ! Kenapa koboi ? Sebab susah nak nampak abang Hamzah ni tanggal topi koboi dia. Hahhaha sorry bang ! Jangan mareee…So apa kita buat kat Grants On Sherbrooke ni ? Siap pegang dulang bagai. Nak jadi gadis / jejaka dulang majlis kawin siapa ni ? Haha !!

 

DSC00728

Kami ke sini untuk bird feeding ! Haa burung kakak tua warna putih ni paling banyak kat kawasan ni. Tapi ada masa jika takde rezeki, burung ni dah malas nak terbang turun. Dia duk je ataih pokok sana.. Nasib menyebelahi kami alhamdulillah banyak pulak burung yang mai kat kami sebaik kami mengangkat dulang berisi makanan. Kalau dulang hantaran kawin letak burung kakak tua macam ni okay dak ? Haha !!

 

DSC00743

Hahaa burung ni main hinggap je kat kepala orang la.. bahu orang laaa…

 

 

# HALLAM MOSQUE #

DSC00764

1

Sebelum meneruskan perjalanan ke lokasi seterusnya, abang Hamzah bawak kami ke Hallam Mosque untuk solat jamak. Lepas tu, sepanjang perjalanan aku banyak tido je dalam kereta. Nak main phone sangat pun pening kepala..

 

 

 

# MARU KOALA & ANIMAL PARK #

DSC00777

Nampak tak betapa suke nya aku sampai kat tempat ni Muehehee…

 

DSC00780

Lepas tiket settle, masuk je tempat ni nampak anak kangaroo albino. Haa sebab tu dia putih jee takde kaler coklat ke apa… Elok pulak dia duduk senyap kat situ.. Kami bergambar dengan dia, dia buat derkkk aje laa..

 

2

Antara aktiviti yang korang boleh buat kat sini. Layan kangaroo yang nak makan… Layan burung unta… tapi bila part Koala… adoyaii bukan rezeki kami lahh nak merasa tengok koala dekat-dekat, jauh sekali dukung koala ni… sebabnya dia tengah sedap tido weyh masa kami sampai tu ! Hahaa…

 

 

3

Di satu bahagian lain kat Maru Koala & Animal Park ni. Dorang ada slot di mana dorang akan demonstrate bagaimana cara dorang cukur bulu kambing biri biri ni… Siap pilih pilih lagi kambing mana yang dia nak cukur… Last last dia pilih yang paling besor paling gemok hehe… Masa last tu aku mintak bergambar dengan dia, sekali dia letakkkk bulu kambing biri-biri yang masih segar lepas dicukur tu atas riba akuu ! Haha mau nye tak teriak aku !

 

 

# PANNYS : PHILLIP ISLAND CHOCOLATE FACTORY #

DSC00970

Ahaaa kami buat apa di siniiii…

 

 

4

Yeah bebehhh penat berjalan dari pagi sampai lah waktu tengahari ! Yeee makanan di sini ada elemen masakan India tapi memang sedap ! Portion dia banyak sesuai dengan harga. Ohh harga aku dah tak berapa ingat.. Dan makanan di sini halal ye.. Kenyang sungguh makan kat sini… satu pinggan tu boleh ambil dua jenis lauk, dua jenis sayur. Amboi tak muat perut aku yang comel ni !

 

 

5

Yang best nya kat kilang coklat ni, ada tempat pameran interaktif. Boleh try google atau search kat youtube.. Rasanya ada video video pengunjung kat kilang ni. Paling best ada bahagian games.. Kalau menang 1 game, dapat satu bola kayu.. pastu boleh redeem free chocolates ! Setiap pengunjung boleh redeem maksimum 6 biji coklat je ! Siapa yang dapat lebih tu kami bahagi-bahagi sesama geng kami haha ! Siap ada bahagian buat coklat sendiri. Yang penting coklat ni sedappppp dan tahan lama walaupun tak letak dalam peti !

 

 

# THE NOBBIES, PHILLIP ISLAND #

6

Ahaaaaa memang best siniii.. boleh tengok rumah rumah penguin ! Tapi tak nampak laa penguin nyee.. sebab penguin pulang petang ! Hahaa.. Kat sini angin fuhh agak kuat sebab atas bukit dan tepi laut pulak tu kan. Tapi masa ni boleh tahan lagi laa sebab tu aku pakai sweater biasa je.

 

nisakay-melb3

Kami bersiar-siar kat sini sementara tunggu waktu petang.. Lewat petang nak ke senja nanti ada pulak nak tengok penguinnn hehehe…

 

 

# PENGUIN PARADE - PHILLIP ISLAND NATURE PARKS #

DSC01064

Hahahha eh ehh tutup muka pulakkk… gapo dio nak malunyaa !

 

DSC01077

Kami datang sini nak tengok perarakan penguin pulang petang ! Gelap je hari, mula lah berduyun-duyun penguin naik ke pantai untuk pulang ke sarang masing-masing. Masuk je ke kawasan penguin tu naik pantai, semua kena duduk di tempat ayng disediakan, tak boleh dekat dengan penguin, agar penguin tak rasa terancam. Macam mana penguin naik pantai tu, boleh lah korang tengok kat video promo Penguin Parade ni yeee.

 

And actually kat PHILLIP ISLAND NATURE PARKS ni ada banyak aktiviti.. cumanya kami beli tiket hanya untuk penguin parade sajor.. dan tiket tiket kena beli awal supaya tak berebut… abang Hamzah tour guide kami nak ambilkan tiket yang dah siap dibeli online pun kena beratur hokehh. Berapa ramai orang yang datang nak tengok penguin tuu..

 

7

Masuk kedai cenderamata kat sini memang rambang mata… banyak sebenarnya benda aku nak beli, tapi kan pergi ke Aussie ni aku bawak duit yang agak limited. Aku silap tukar duit.. so aku bawak sikit je.. nak beli apa apa kena berkira dulu hahaa..

 

 

 

# MAKANAN HALAL DI MELBOURNE : LITTLE IPOH  #

DSC01094

Selepas puas tengok penguin semua terkedek-kedek balik sarang masing masing, kami terus pulang ke bandar… Huaaa penat ! Perjalanan hampir dua jam kot ? Aku tidoooo je ha ! Hahaha memang penat kot duk hyper je sepanjang hari. Masa untuk makan malam ! Kali ni abang Hamzah tour guide kite bawak ke restoran orang MALAYSIA !!! Hahahaa..

 

DSC01092

Suasana restoran LITTLE IPOH yang santai santai je.. macam suasana ruang makan kat rumah je.. Kitorang pun kemain mulut masing masing meriah nau, macam rumah sendiri je. Hahaa yang best nya owner Little Ipoh pun sporting ! Seronok jumpa orang Malaysia yang duduk luar negara sporting nii..

 

8

Makanannya ? Alhamdulillah sedappp… kenyang kami semua ! Haha puas hati alhamdulillah.. sebab kami rasa harga pun agak affordable…so kami suke nak rekemen kedai LITTLE IPOH ni kepada warga Malaysia yang nak ke Melbourne. Boleh like Facebook page Little Ipoh atau pergi terus ke website Little Ipoh Restaurant ni untuk maklumat lanjut okay !

 

 

xplorevic

Oh yaaa… pasal travel guide tuu… ini dia instagram XPLOREVIC. Sebenarnya kawan aku yang berurusan dengan abang Hamzah tu dalam arrange jadual dan lokasi nak pergi apa semua.. Haaa so kalau korang ada pertanyaan ke apa silalah berhubung terus dengan pihak XPLOREVIC ya ! Komfem meriah sebab abang Hamzah ni cepat belajar orangnya. Tak sampai satu hari pun dia dah pandai membahan aku, belajar dengan dak dak lain la ni. Kekekee…

 

 

Okay lahhh see you in next entry !

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Copyright © Nisa Kay