Selasa, 30 Jun 2015

Nisakay Ke Melbourne – DAY 1

 

Assalamualaikum !

 

Haaa excited la kejap nak share mengenai trip aku ke MELBOURNE pada bulan April yang lepas ! Wakakaka… dah dua bulan lebih baru nak share la ? Dah masuk bulan 7 kotttt.. Tapi sebenarnya aku berkejar jugak nak siap share pasal trip aku ke Melbourne ni… sebabnya, ada trip lain yang menyusul !! Haaa kisahnya nanti korang kena baca la ye !

 

DSC00486

Nak dijadikan cerita banyak jugak la kisah suka duka, perit jerih yang aku lalui sebelum nak sampai ke Melbourne ni.. Aku rush balik kampung, balik ke KL semula.. Malam sebelum berlepas tu, aku sikit lagi nak nangis sebab AKU TAK JUMPA PASSPORT !!! Padahal kan passport aku kat kawan aku, sebab dia buatkan visa semua. So dia pegang passport aku, lepas tu sebelum naik flight, aku  suruh adik aku hantar ke NU Sentral sebabnya aku tak tukar duit lagi !!! Haha gigih aku usung bagasi aku satu NU Sentral tu. Lepas tu aku naik pulak ERL menuju ke KLIA, seterusnya berjumpa kawan kawan kat sana.

 

Kalau dah Allah izinkan aku ke Melbourne ni, apa pun kesusahan dan kesukaran aku hadapi, aku akan berjaya jugak sampai ke destinasi ! Kann. Alhamdulillah.. cuaca siang yang cerah dan nyaman menyambut kami setibanya di Melbourne ! Masa ni musim luruh kalau tak silap aku… So anginnya agak nyaman dan ada masanya mencucuk tulang ! Oh ye, kami naik flight pada waktu malam, dan sampai di Melbourne pada waktu pagi jugak la…

 

 

# PENGINAPAN : IBIS BUDGET HOTELS #

DSC00499

Biasanya kalau bercuti ke luar negara, aku ni jenis yang mengikut aje,… Sebab aku tak suka buat itinerary semua. Hahaa aku nak jalan je kih kih kih.. Syukur dalam group trip kali ini dah ada orang yang gigih menyusun jadual sepanjang seminggu kami di sana. Thank you Ray ! Muah cikedd. Gituh. Penginapan yang kami pilih ialah IBIS BUDGET HOTEL. Not really macam hostel… tapi lebih kurang macam hotel budget lain di luar sana.

 

 

1

Trip kali ni kami berenam sahaja.. 4 lelaki dan 2 perempuan. Aku dan Ayie (geng perempuan) duduk sebilik.. dan kami dapat bilik yang sebenarnya boleh memuatkan 3 orang. Alhamdulillah biliknya cukup selesa untuk kami rehat-rehatkan badan dan membersihkan diri. Ada TV dan Radio. Peti sejuk takde la.  Hew hew. Untuk geng lelaki pulak, dorang duduk di bilik yang memang cukup untuk 4 orang. Tapi bilik dorang ada peti sejuk kecik tu.

 

2

Bilik air dalam IBIS BUDGET HOTEL ni simple sangat sangat. Jamban kat satu bilik, lepas tu bilik mandi yang memang muat muat sorang je. Tapi aku yang kecik ni pun setiap kali nak bergerak kat dalam tu, berlanggar jugak lah siku aku dengan pintu haha.  Tapi kire okay lah kan, boleh mandi and membuang kekeke…

 

 

# KOMUNIKASI : OPTUS #

DSC00520

Memandangkan kami akan berada di Melbourne hampir seminggu, jadi kami decide nak beli local simcard untuk memudahkan perhubungan antara kami sekiranya nanti kami berjalan berasingan atau berpecah dari kumpulan. Di tengah tengah bandar tempat kami menginap ni sememangnya banyak pilihan telco, dan kami pilih telco OPTUS ni.

 

Mulanya, kawan aku beli simkad, dan didapati simkad tersebut ialah nano sim, so tak compatible dengan phone dia. Jadi, aku beli simkad tu padanya dan pasang kat iPhone aku. Haa nasib bawak iPhone, kalau tak bawak siapa nak hamik simkad tu? Hehee.. Jadi, untuk activate kad sim tu, kena call service centre dia, dan bercakaplah dengan pegawai khidmat pelanggan dia untuk beri details dan seterusnya aktifkan internet. Mudah je, tapi agak leceh sebab nak kenal call dan tunggu.

 

DSC00513

Cara yang lebih mudah untuk aktifkan simkad ialah pergi ke outlet telco pilihan korang, dan mintak je staff kat outlet tu untuk aktifkan terus. Cuma perlu daftar thru komputer dia dan poofff !! Dah pun aktif. Jauh lebih mudah ! Simkad yang aku aktifkan tadi tu kawan aku beli kat 7 Eleven. Itu yang aku aktifkan sendiri tuu..

 

 

DSC00511

Simkad OPTUS ni ada yang weekly internet.. ada yang monthly.. kami ambil yang monthly sajor… harga simkad $2 (Australian dollar) sahajorr… internet dia aku tak berapa ingat dah harga dia.. sekitar $5 kot untuk seminggu internet ? Aku tak berapa sure.. maybe korang boleh google pasal simkad OPTUS ni untuk kepastian ?

 

 

# KAD MYKI #

DSC00535

Kad ni lebih kurang touch and go ler… korang topup and boleh naik train / bas / tram (yang berbayar). Orang luar negara memang kurang pakai cash kan untuk pengangkutan awam dorang ? Banyak pakai kad kad macam ni haa. Lebih memudahkan kot ? Kalau naik tram pulak, kalau dalam bandar memang FREE ! Toksah risau, naik aje… tapi kalau naik tram yang sampai ke kawasan luar dari zon free, kena lah bayor haa..

 

 

# TARIKAN DI MELBOURNE : BRIGHTON BEACH #

DSC00555

Ahaaa kami naik tren je nak ke Brighton Beach yang popular di Melbourne ni…. Dari stesen yang sangat sangat dekat dengan IBIS HOTEL tadi tu (maaf aku tak ingat nama stesen apa), lepas tu naik tren laluan yang tertentu, sampai la ke stesen yang terakhir. Tapi kami kena jalan kaki “sikit laaa” nak menuju ke lokasi yang dicari-cari…

 

 

DSC00586

Ahahaaa ewah ewahhh ! Nampak je macam sunset.. tapi suasana masih agak terang masa tuuu.. Tapi efek cahaya matahari kat belakang tu memang kebabomm la masa tengok depan-depan ! Memang sangat indah ciptaan Allah SWT ! Rasa nak tenung lama-lama sampai matahari terbenam!

 

 

DSC00609

Yeahhh ini dia tarikan utama Brighton Beach ni ! Tapi kedudukan nya di hujung pantai memang mencabar semangat kami, maklumlah kena jalan kaki agak jauh dari stesen keretapi kan.. Tapi berbaloi-baloi lah tenaga yang dah habis digunakan untuk berjalan kaki tu sebab memang cantik-cantik je pondok ni.. Eh pondok ke. Kawan aku kata, rumah-rumah kecik ni macam summer chalet dan semuanya ada pemilik.

 

 

DSC00617

Bergambar lagi dan lagi. Bila kita melancong ke tempat orang, BERGAMBAR perkara wajib lah kan, untuk kenang-kenangan.. entah bila lah lagi kan kita dapat pergi tempat orang ni haaa kan ? Esok lusa belum tentu ade rezeki… Gituu.. jadi sementara Allah bagi izin aku merasa pijak bumi orang, aku abadikan kenangan-kenangan kat tempat tu… P/S : Gopro aku memang sentiasa di tangan ! Haha.

 

 

nisakay-melb

Ini geng #MelbourneKbai kamiii ! Hew hew tapi ade sorang lagi takde dalam pic yakni Abang Long. 
Dari kiri : Ray, Adam baju biru, Megat a.k.a. Moribayu baju kelabu dan Ayie my roommate.

 

 

 

# MAKANAN HALAL DI MELBOURNE : MAMA WONG’S KITCHEN #

DSC00657

Kami naik balik tren, kembali ke stesen yang mula-mula kami naik tu. Bila dah ade simkad dan internet, mudah kami nak google-google kedai makanan HALAL di Melbourne ni. Ternyata ada beberapa pilihan yang berdekatan hotel, dan yang penting, in walking distance gitu. Inilah kelebihan duduk di tengah bandar, banyak kedai. Restoran pilihan kami : MAMA WONG’S KITCHEN. Tengok dari luar pun dah ada tanda halal dan siap tampal sijil halal yang disahkan oleh perbadanan tertentu di Australia.

 

 

DSC00652

Haa kat Australia pun ada Islamic council dia tau.. Biasanya di negara-negara luar memang dia akan ada councils yang macam ni untuk iktiraf makanan halal kat luar negara. Ni karang kalau ada yang tanya “Ni JAKIM cakap halal ke tak” aku tampar laju-laju. Memang JAKIM tu kerja dia authorized halal food kat Aussie ni kan?!!!

 

 

DSC00651

Secara kasarnya, makanan di MAMA WONG’S KITCHEN ni macam makanan melayu lah.. ada goreng-goreng gitu.. Tapi more to chinese food kot.. Alah senang citer macam makanan Malaysia lah haaa. Ada wantan goreng, nasi goreng, lauk pauk… Dia macam Malaysian chinese food gitu..

 

 

DSC00655

Nasi goreng daging ! Simple je makan malam aku. Sebab aku ni bila dah pergi negara orang, aku tak cari sangat makanan Malaysia. Bukan apa, nak lah merasa makanan tempatan di sana kan.. Tapi kalau takde yang halal, makanan Malaysia jugak lah aku cari haha..

 

 

DSC00649

Suasana dalam restoran yang bagi aku agak ringkas, malangnya tak boleh accommodate ramai orang, sebab restoran cuma saiz sederhana. Tapi makanan not bad lah.. Harga pon boleh lah kan.. Kalau makanan halal / makanan Malaysia kat luar negara, memang susah jugak nak dapat yang murah.. Yang affordable tu mungkin boleh cari.

 

 

Sekian hari pertama di Melbourne ! Haa memang panjang berjela laa.. sebabnya aku compile aktiviti satu hari kat sini ! Kalau lagi banyak tempat aku pergi, lagiiii lah berjela aku update ! Aku ni pulak jenis suka letak banyak gambar kat blog.. dan jugak tak suka nak compile gambar sangat Haha sebab aku suka letak gambar tu besar-besar, jelas sikit nak tengok. Okayy nanti aku sambung kisah di Melbourne ya !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem.


3 ulasan:

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay