Selasa, 3 Mac 2015

My Worktrip to Barcelona 2015 – Fira Gran Via (Day 3)

 

 

Assalamualaikum…
[Entry untuk hari ketiga di Barcelona : 28 Februari 2015]

 

DSC03760

 

Hari ketiga kami di Barcelona.. jujurnya tidak ada apa sangat kami buat. Kecuali kami ke Gran Via, kawasan di mana terletaknya Fira Barcelona, sebuah pusat konvensyen yang teramat besar di mana akan berlangsungnya acara Mobile World Congress 2015. Di kawasan Gran Via ini juga terletaknya pusat perabot terkenal dunia iaitu IKEA. So kat situ dorang panggil Fira Barcelona ni sebagai “Fira Gran Via” dan “IKEA Gran Via”. Gitcheww ye anak anak.

 

 

DSC03772

Dari apartment tempat kami menyewa, kami kena naik tren nak ke Fira Gran Via. Tapi kena tukar di stesen Espanya. Sebab laluan tren ke Fira Gran Via dengan laluan tren area apartment kami tak sama. Kat Barcelona ni, sistem tren dorang sangat banyak jenis laluan. Ada jugak Metro dan Tram. Kalau kat Malaysia, ada dua je laluan KTM Antarabandar, satu laluan Monorail, 3 laluan LRT. So mudah sangat nak faham. Kalau di Barcelona, kami survive naik tren dengan search laluan di Google Maps dulu sebelum keluar. Kat situ dia akan suggest laluan mana nak tukar stesen. Kalau dapat peta laluan tren dan metro Barcelona ni, mudah jugak nak cari destinasi.

 

 

DSC03775

 

Di stesen-stesen pertukaran yang menghala ke stesen Europa Fira semua dah diletakkan dengan papan tanda MWC15 ni. Memang servis dorang bukan setakat di kawasan acara, tapi di stesen keretapi jugak ! Haa suasana dia toksah cakap lah macam mana, pada hari pertama memang ramai nak mati sampai kami terlepas satu event ! Tapi tu nanti lah cerita. Haha.

 

 

IMG_9247

Alhamdulillah selesai sudah kami ambil pass masuk ke acara MWC15 yang akan bermula Isnin ini. So ke mana kah kita ? Memandangkan terdapat booth yang masih dibina, maka kalau nak masuk ke Media Village, kena pakai topi keselamatan dan jaket kuning serupa pekerja bina bangunan tu. Tapi yang tak best nya topi tu dengan jaket keselamatan tu kena beli dengan harga 10 euro ! Mahal woi. Maka kami lepak di lobi sahaja sambil menikmati internet yang laju.

 

 

IMG_6872

Alkisahnya selepas kami lepak-lepak kat situ, kami pon bosanlah dan telah ambil keputusan nak meninjau pusat perabot IKEA. Haha padahal bukan ada apa pun, saja je lah nak tengok suasana IKEA di Barcelona ni kan. Hahaa…

 

 

20150228_144741

Bayangkan kalau di Malaysia harga para tu RM7 dan meja pasang sendiri tu RM5 ? Haha.. memang tak dapat la kan ? Paling murah pun meja petak tu RM20 eh ? Haha bayangkan sajor lah ye. Jangan di convert pulak. Kalau convert matawang nya, memang sama je mahal nya ! Haha…

 

Antara kelainan yang aku tengok kat IKEA Gran Via ni, dorang ada bahagian di mana semua pameran kabinet dapur dorang memang khas untuk dapur yang sempit. Rumah-rumah terutamanya apartment di Barcelona ni memang mempunyai ruang yang sangat sangat limited. Sama je dengan apartment yang kami sewa last year. Jadi dorang kena pandai pilih kabinet dapur yang sesuai agar ruang dapat dioptimasikan. Dorang ada jugak bahagian jual peti sejuk, oven, mesin basuh, dapur gas, dan mesin basuh pinggan. Siap jual kabinet yang memuatkan peti sejuk dan mesin dish washer semua.

 

 

20150228_152621

 

Ini bukan kawasan restoran besar IKEA tau. Ini kawasan kiosk makanan kat tingkat bawah, berhadapan dengan kaunter bayaran tu. Orang ramai gila masa ni sebab tengah ada sale hotdog harga 0.50 euro. Haaa dengan meja tak cukup, kerusi tak cukup.. Orang angkut-angkut je kerusi ke meja lain. Meja yang takde kerusi tu, orang makan berdiri je. Ada yang makan tepi pintu, ada yang makan tepi water dispenser ! Hah merata-rata lah pendek kata.

 

 

IMG_6873

Okay lah.. nampak macam mendung-mendung je kat luar, kami pun terus lah balik. Bukan beli apa pun kat IKEA.. Cuma bazir masa sikit, buang tenaga sikit, duk pusing satu IKEA tu. Corak cadar yang dijual pun sama je kat Malaysia. In fact, kat IKEA Malaysia lebih banyak pilihan cadar. Haha bebel pasal cadar pulak kan ?

 

Oh ye gambar di atas ni, aku ambil sekali lagi setelah setahun ! Tahun lalu punya trip ke Barcelona aku ada ambil gambar di exact spot, stesen tren yang sama ! Tapi aku upload di instagram sajo lah. Hehe.. InshaAllah tahun depan aku ke sini lagi dengan izinNYA, aku nak bergambar lagi kat sini.

 

 

IMG_6880

Haa kalau usha usha sekitar stesen tren, akan ada kedai-kedai makan, kiosk barangan pelbagai dan kedai baju.. dan jugak vending machine. Bukan saja vending machine yang jual air tu.. ini vending machine yang jual pelbagai aksesori elektronik. Ada bateri, car charger, USB, headphone, powerbank.. Haa pendek kata barang-barang yang sewaktu dengannya lah !

 

 

IMG_6876

Haaa powerbank XIAOMI pun hadooo…

 

 

IMG_6879

Earphone, charger adapter dan connector antara barang yang menarik perhatian aku. Aku sikit lagi nak beli adapter micro USB ke lightning iOS tu.. Hahaa.. so that senang sikit aku nak cas phone, sebab selalu aku bawak micro USB je.. usb iPhone mesti aku tak bawak. Dah ade adapter ni senang lah takyah bawak wayar banyak-banyak kan.. Nak carilah masa balik Malaysia nanti !

 

Okayyy… sekian kisah hari ketiga kami di Barcelona, memang takde apa pun.. cuma pergi ke Gran Via tuntut pas masuk, dan ke IKEA. Lepas tu balik. Kononnya nak keluar tengok kawasan sekitar malam tu, tapi.. hampehh.. tertidur sampai ke pagi hah ! Nasib lah aku terjaga tengah malam tu then sempat lah cuci muka. Kalau tak, habislah tidur dengan mekap sampai ke pagi. No no nooo.. sangat tak baik untuk kulit muka okay ! So, till next blog post ! Chiooww !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem @ Barcelona.


3 ulasan:

  1. best, sambil buat kerja boleh tengok tempat2 dkt negara lain. agak moden ye vending machine tu, dkt malaysia belum ada lagi kn?

    BalasPadam
  2. dekat malaysia da ada..saya ad nmpk ms g ioi mall kulai johor..vending machine sama mcm y nisa post

    BalasPadam
  3. Saka ikea x rasuk ke? Orang kalau dah masuk ikea kim salam saka masuk. Dapat beli pasu pun takpe ahahahahahhaahhahahaahha

    BalasPadam

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay