Khamis, 18 Jun 2015

Sehari di PARIS – Part 4

 

Assalamualaikum..

 

Sehari di PARIS - Part 1

Sehari di PARIS - Part 2

Sehari di PARIS - Part 3

 

GOPR3880

Okay okay mari sambung kisah di Paris.. tak sabar nak habiskan.. sebab nak update pasal holiday ke Melbourne pulak haaa… Banyak gila entry tertangguh ni ! Huhuhuuu memang penuh lah blog aku dengan entry travel je ni nanti.. sedangkan aku bukanlah travel blogger haha.. tapi nak jemput on sponsored trip iolss okay je ehh !

 

 

GOPR3885

Semasa di Paris, asal nampak bangunan atau binaan pelik sikit, mesti aku berenti untuk bergambar hahahaa… maklumlah, dah alang-alang sampai kat negara orang, percuma pulak tu (atas tiket transit semasa work trip!), ada lah baiknya jika kita terus mengabadikan 1001 kenangan di sana ye dakk ! Macam tugu kat belakang aku tu, aku tak tahu pun ape bendanya tu, aku bergambar saja haha !!

 

DSC04532

Kat sana nampak je matahari memancar-mancar sinarnya.. tapi suhu kat sana agak cool.. Pada waktu pagi, aku masih mengenakan jaket dan muffler aku.. Tapi bila masuk tengahari je, terasa juga lah bahangnya… Nasib lah aku tak pakai berlapis sangat, memandangkan nak balik Malaysia dah haaa…

 

 

DSC04541

Okay.. di sini kisahnya bermula… Kami kat Paris tu takde internet.. takde mobile data.. takde connection. Memang kami ada siap-siap cari info masa guna wifi kat airport.. Lepas tu kami jalan ikut hati je hahaha… dari Eiffel Tower tu, kami nak ke The Louvre, sebuah piramid kaca yang menempatkan galeri / muzium. Lagi pula, stesen keretapi dekat dengan kawasan Louvre tu.. senang lah nak balik ke airport nanti.

 

Kami pun jalan kaki lah berpandukan papan tanda dan juga peta-peta yang kami rujuk di bus stop. Agak sukar nak memahaminya… Kami rasa tak jauh pun tempat dituju.. Tapi bila jalan kaki, amik kauuu lama benar nak sampainya ! Gambar di atas ni merupakan antara lorong yang kami lalui…

 

Alkisahnya… semasa kami sedang jalan kaki kat lorong ni, ada seorang budak (warga negro) dengan bapanya di situ. Anaknya kecik lagi.. sedang-sedang umur budak tadika mungkin ? Bapaknya elok pakai kot.. tengah berbicara di telefon. Semakin kami berjalan menghampiri tempat mereka berdiri, tidak semena-mena budak tersebut mengangkat dan memegan fail di tangan dengan gaya SEOLAH-OLAH MENGACUKAN SENAPANG kepada aku. MashaAllah ! Mau tak terkejutnya aku. Hampir aku berhenti melangkah.

 

Aku pandang bos aku, dia pandang budak tu, Aku pandang budak tu balik. Bapaknya yang dari tadi asyik berbual di telefon menyedari perbuatan budak tu dan menghentikannya. Aku senyum sikit pada bapaknya, sebagai tanda bahawa aku ini bukan ancaman kepada mereka. Seperti semua sedia maklum, keadaan Islamophobia di Paris boleh jadi teruk kalau kita berada di tempat yang salah pada waktu yang salah.

 

Sedih betul aku dengan dunia sekarang. Pada pemikiran budak-budak yang tak mengerti apa tu pun sudah ditanamkan agar menentang orang yang berketerampilan seperti seorang muslim. Contoh aku, memakai tudung. Padahal dia budak-budak lagi kot !

 

Oh ye.. sepanjang lorong tu kan banyak giler kesan orang kencing pancut kat dinding (bau tu perghhh) ! Lepas tu muntah orang mabuk.. sampah sarah tak dikutip dan tahi anjing. Huhuu hati hati je lah melangkah tu ye. Kedai makan kat sana pun banyak letak kerusi kat luar mengadap jalan raya.

 

GOPR3904

Sebelum sampai ke The Louvre tu.. kami melalui kawasan LES INVALIDES. Bangunan ni asalnya dibina sebagai hospital untuk menempatkan askar semasa perang dulu-dulu.. Sekarang ni kalau tak silap dah jadi gereja.. Tempat aku berdiri tu kat luar kawasan Les Invalides, dipisahkan dengan parit yang besar dan dalam. Mungkin salah satu bentuk pertahanan semasa zaman perang dulu kan.

 

 

GOPR3928

Yeahh dah sampai ke tempat yang dituju… Oh ye.. kawasan muzium The Louvre tu dikelilingi oleh bangunan yang macam kat belakang aku. Rekaannya sangat unik, bersejarah dan memang lawa la kalau bergambar kan..

 

 

GOPR3942

Inilah dia muzium THE LOUVRE, ramai sungguh nak masuk siap kena beratur bagai. Haha aku tak berminat nak tahu apa ada di dalam.. aku cuma berminat nak bergambar kat luar aje…

 

 

GOPR3972

Jalan kat depan sikit, ada LOUVRE GATE atau nama penuhnya Arc De Triomphe Du Carrousel, Musee Du Louvre yang menghubungankan Louvre ke Tueleries Park. Menyesal pulak aku tak jalan-jalan masuk ke kawasan taman di belah sana.. sebabnya masih ada sedikit masa lagi masa tu aku rasa.. Hurmm takpelah takde rezeki..

 

Oh ye.. kat kawasan Louvre dengan Arc ni kan ramai sangat sangat orang “cari duit”. Maksud aku ramai warga negro yang menjual keychain bentuk eiffel tower tu dengan harga yang murah.. Korang boleh dapat 14 bijik keychain tu dengan harga 2 euro (sekitar RM10 masa tu). TAPI !! Korang kena berhati-hati.. masa pilih keychain tu, check mana yang elok, mana yang patah.. dan kira betul-betul.. sebab ada antara penjual yang cuba tipu, bagi jumlah tak cukup dan sebagainya.

 

Ramai jugak orang kat kawasan ni yang menjual air minuman dan ada yang menawarkan diri untuk mengambil gambar korang. JANGAN !! JANGAN SESEKALI korang berhenti depan dorang dan biarkan dorang ambil gambar korang guna kamera polaroid dorang.. nanti dorang akan tuntut korang untuk bayar. Buatnya dorang cas mahal camne? Haa matawang euro bukannya murah deknon. Lainlah kalau awak kaya raya haha.

 

DSC04561

Oh ye.. di seberang sungai sebelum sampai ke kawasan Louvre tu, kat kaki lima sungai ni memang banyak sangat kiosk-kiosk yang jual souvenir, buku buku lama.. poster vintage dan sebagainya.. Kiosk ringkas pemuda ni menarik perhatian aku sebab harga dia boleh tahan murah compared to kedai souvenir yang aku dah singgah.. Dan kat kiosk dia ada lebih banyak pilihan magnet fridge yang lawa-lawa. Dua kali aku singgah kiosk dia ni, sampai dia bagi aku free satu keychain haha.

 

 

GOPR3977

Ini Pont des Arts bridge, jambatan di mana ribuan manusia meninggalkan kunci LOVE LOCK pada pagar jambatan ini… Tanda cinta lah kononnya eh. Haha ada di antara pagar di sini pernah runtuh kerana tak mampu menahan berat love lock yang sangat banyak. Tapi tempat ni memang menjadi tarikan lah kan. Semua datang nak kunci cinta dorang. Patut lah orang duk jual mangga sepanjang perjalanan kami ke jambatan ni.

 

 

 

Okayyy aku akan sambung last part of Paris next time yaa! Daaa ~

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


3 ulasan:

  1. Bestnya Jalan2 Ke
    Negara Org Kak Nysa
    Ole2 Satuuuuu!!!..Hehe

    Shafiqhashim.blgspot.com

    BalasPadam
  2. eii, xsangka ye org sna pun takut dgn org islam..kecik2 da pandai eh..huhu..

    BalasPadam
  3. wah bestnya..hihi..
    dari dulu suka baca blog nisa..tp dulu kita xde blog lagi jadi x bleh nak follow..baca je..hihih..skrg kita dah follow..
    singgah lah ke blog kita..
    miezanajwanordin.blogspot.com

    BalasPadam

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay