Read More»
Rabu, 19 Julai 2017
Family
Read More»
Tweet
Isnin, 2 Januari 2017
Naik turun 2016
Assalamualaikum...
Read More»
Tweet
Khamis, 20 Oktober 2016
My Cats - Ash keluar tak balik-balik...
Assalamualaikum...
Read More»
Tweet
Khamis, 25 Ogos 2016
Kenapa kita TAK BOLEH / SUSAH SANGAT nak move on ???
Assalamualaikum...
- Ragam Dalam Bercinta
- Apa yang penting di dalam sesuatu hubungan ?
- Calon isteri tak pandai masak !
- Tanda-tanda korang BELUM MOVE ON dari si dia bekas kekasihmu !!
- Magis
| Jangan pulak korang tengah frust korang pi minum benda bukan-bukan !! (Gambar adalah lakonan semata-mata) |
SUSAH NAK MOVE ON ?
Read More»
Tweet
Selasa, 8 September 2015
Bahana contact lens.
Assalamualaikum..
Kepada semua pengguna contact lens TEGAR, ada satu kisah yang agak viral dengan ribuan share, dan akhirnya sampai ke news feed aku setelah seorang kenalan share di laman Fesbuk beliau. Jom kita baca dulu pengalaman dia ni…
Sesungguhnya pengalaman ini mengingatkan kepada perkara yang pernah terjadi kepada aku lebih kurang dua tiga tahun yang dulu…
Aku pernah kena infection mata. Tapi tak sampai koyak macam mata saudari di atas ni.. Masa tu mata aku start rasa pedih and bila pakai contact lens magaddd bertambah pedih, mencucuk cucuk Macam kena jarum atau serpihan halus gitu.. . Mata pun asyik berair, serupa menangis tengok drama Korea gitu. Kemudian, bila pedih dan berair, mata jadi makin merah...
Lepas tu di sekeliling mata hitam aku ni ade lingkaran warna ungu gelap, macam LEBAM. Sakit sangat and it looks scary ! Tak sanggup nak tengok mata sendiri lama lama kat cermin. Lepas tu bila dah pedih apa semua tu, mata pun agak membengkak and sangat pedih walaupun nak kelip kelip mata. Tak boleh nak gosok mata bila rasa gatal ke apa. Hanya mampu gosok sloww slowww guna cotton bud. Urgghh seksa tau!
Went to the doctor, then doktor bagitahu pasal infection dan tanya contact lens macam mana aku pakai, dan berapa kerap aku pakai. Aku pun explain dengan jujur pada doktor tu, bahawasanya aku sangat suka beli contact lens yang korean korean tu. Memandangkan masa tu pun memang tengah trend gila pakai contact lens berwarna warni.. jadi aku pun join the bandwagon la katakan. And zaman tu memang tengah rajin review produk macam cosmetic lens ni kan.. so aku dapat banyak tajaan daripada penjual contact lens. Macam macam warna aku dapat, hijau.. coklat terang.. ungu.. pink.. biru.. semua aku pernah pakai dan review.
Dan aku pulak student je masa tu, jadi aku suka sangat beli contact lens yang korean apa semua tu, yang murah gila ! Aku pernah dapat beli contact lens dengan harga borong ! Sebab kegilaan terhadap contact lens masa tu, jadi sekali beli je aku amik beberapa pasang. Bila dah rasa lawa pakai contact lens, memang setiap hari aku pakai contact lens. SETIAP HARI walaupun sabtu ahad. Balik rumah pun sayang nak bukak contact lens, unless nak tido.
Lepas aku cerita semua kat doktor, memang kena ceramah kesihatan la citer dia. Aku dikuarantin daripada pakai contact lens selama setengah tahun iaitu 6 bulan. Tapi fobia punya pasal, hampir setahun jugak aku tak sentuh contact lens. Takut sangat. Tapi bila ada event atau time time yang nak kena pakai jugak, aku beli contact lens yang daily use tu. Lepas pakai 5 ke 8 jam, terus buang. Gitu…
Kalau photoshoot, jadi model kena jugak lah pakai contact lens kan ….
Aku share kisah aku ni bukanlah untuk menakut-nakutkan pemakai contact lens di luar sana. Cuma nya kita kena sangat berhati-hati. SANGAT. Kalau nak ikut apa yang disarankan saudari ni, pakai lah speck mata.. macam aku yang bekerja di dalam bidang yang memerlukan aku tampil di depan kamera, memakai cermin mata besar aku ni memang akan down kan keyakinan aku sebagai pengacara dan jugak ada masa tidak kena jugak nak memakai cermin mata. Nak buat LASIK ? Huuuu tak mampu deknon. Huhuu..
Baiklah… untuk mereka yang dilema macam aku ni, aku nak share sikit dengan korang beberapa tips :
1. JAGA KEBERSIHAN. Walaupun kita dah jaga bersih macam mana pun, this situation can occur at any time. But still.. Kita masih perlu memakainya dengan langkah berjaga-jaga terutamanya bab jaga kebersihan.
2. JANGAN TERLAMPAU KERAP / LAMA. Jangan lah setiap hari nak pakai contact lens. Bagi mata anda waktu lens-free. Dan bila pakai dalam satu hari tu, jangan lebih 8 jam gitu. Biasanya aku pakai lens, kalau dari pagi, petang tu aku dah cabut awal awal.
3. JANGAN BELI LENS SEMBARANGAN. Lepas kena infection dulu, terhapus sudah obsesi aku terhadap contact lens yang terlalu murah dan takde verification apa apa. Aku lebih senang beli di kedai optometris dan memilih jenama yang memang dah establish macam Freshkon dan Freshlook ke apa.
4. PEKA DENGAN TARIKH LUPUT. Biasanya contact lens boleh pakai dalam tempoh sebulan ke tiga bulan. Aku dah tak percaya contact lens yang boleh tahan sampai 6 bulan ke atas tu. Contact lens ni mudah kotor & koyak. So kalau yang sebulan punya lifespan tu, aku pakai dalam 20 hari je. Kalau yang 3 bulan punya lifespan, aku pakai dalam 2 bulan lebih gitu. Kalau mata dah start rasa pedih bila pakai contact lens, mungkin lens tu tak bersih atau dah menghampiri tarikh luput dia. So better tukar yang baru dan bagi mata anda rehat kejap sehari dua sebelum pakai lens baru.
Seperti pengalaman saudari di atas tadi, doktor berpesan bahawa “Contact lens will harm your eyes, it’s just a matter of time..” Ye memang betul tu. Aku pun tak nafikan. Sebagai pengguna contact lens yang agak kerap penggunaannya, aku hanya mampu ambil langkah berjaga jaga ketika memakainya. Kalau tak pakai langsung macam tak boleh pulak kan since tuntutan kerja dan sebagainya..
Apa apa pun aku dah lama berazam untuk kurangkan pakai contact lens macam dulu dah… Pakai bila perlu sahaja… dan kalau rasa nak pergi kedai dekat rumah saje, tak payah pakai contact lens okay.. Sebab aku memang kenal beberapa orang yang ada habit pakai contact lens walaupun kat rumah saja ! Haaa kena kurangkan ye.. Apa apa pun semoga saudari di atas cepat sembuh matanya.. Yang lain tu, take care !
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Rabu, 12 Ogos 2015
Tanda-tanda korang BELUM MOVE ON dari si dia bekas kekasihmu !!
Assalamualaikum…
Bila putus cinta ni, kadang kadang rasa macam then end of the world je kan… rasa pening la, sesak nafas la, sakit kepala la… tu semua dalam fikiran korang je.. sebab korang dalam state yang sangat sedih dan jiwa kacau, jadi tanda tanda sakit tu ada. Tapi yang paling utama nya ialah HATI korang tu yang sakit ! Sedih kehilangan orang yang disayangi.. sedih sebab hubungan cinta korang terputus di tengah jalan.. ha macam macam lagi lah !
Tapi ! Ada antara kita yang MASIH BELUM MOVE ON walaupun sudah putus cinta beberapa lama ! Haaa tanda tanda korang belum move on ialah…
1. SEGALA BENDA BUAT KORANG TERINGAT KAT SI DIA
Lagi lagi bila dengar lagu tema perchentaan korang ! Mulalah emo semacam, rasa sayu je, rasa macam segala kenangan kau dengan si dia bergentayangan di ruang mata, tak gitu ? Lepas tu apa apa jadi dalam kehidupan korang, korang masih berfikir nak bagitahu atau cerita kat si dia bila korang bertemu dia nanti. Parah betul. Well, korang mungkin akan bercerita dengan besties korang, mak korang atau sesiapa yang terdekat.. tapi akan terdetik kat hati korang macam nak bercerita dengan si dia macam dulu dulu…
2. MELUAHKAN RASA MARAH DI LAMAN SOSIAL
Korang masih bercerita perkara buruk mengenai bekas korang tu kat laman social, supaya semua orang Nampak, semua orang tahu pasal si dia. Ade je yang korang tweet pasal dia, atau tulis status status jiwa lara yang ditujukan kepada dia.. Hehh belum tentu bekas kekasih korang tu baca ye dak ? Wakakaa..
3. OVERCOMPENSATING !
Hahaaa ini susah aku nak translate, maksudnya, korang nak tunjuk yang korang jadi lebih baik danlebih bagus walaupun selepas putus dengan bekas kekasih. Ada yang ampai tukar imej, tukar gaya rambut, pakai mekap lebih sikit, pakai baju lawa sikit.. dengan harapan nanti korang bertembung kat mana mana, si dia akan Nampak korang lebih bagus dan lawa berbanding sebelumnya.. Ceh, mesti korang mengharap si dia rasa menyesal break dengan korang kenz ?
4. TIDAK BERMINAT DENGAN LELAKI LAIN
Dah namanya belum move on, kompem kompem dalam hati jiwa dan raga korang masih ada bekas kekasih korang tu kan, so kalau korang ada kenal or kawan dengan lelaki hot mana mana sekalipun, korang mesti macam kureng berminat, atau kureng melayan mereka.. sebab belum move on, so harapan nak get back dengan bekas kekasih tu masih ada walaupun sikit kan kan ?
5. MEMBANDINGKAN ORANG LAIN DENGAN SI DIA
Kalau pun korang cuba mencari pengganti, mestiii korang tak lari daripada membandingkan orang yang baru dengan kekasih lama korang. Kan ? Ade je yang tak kena di mata dorang, mulalah hati korang terdetik “Hmmm pakwe aku dulu takde pun suke paksa aku macam ni..” atau pun korang terlepas cakap “Hmmm ex aku suke buat surprise kat aku, yang sekarang ni takde pulak macam tu..” haaa boleh mengundang sakit hati kot.
6. TIBA TIBA KORANG PAKAR MENYIASAT KALAH CSI
Atauuuu dalam erti kata lain, korang STALK si dia bekas kekasihmu itu ! Haaaa kompem ramai yang buat ni kan, usahlah menafikannya ! Hahaha… kalau boleh korang akan stalk setiap akaun media social yang si dia ada, twitter.. instagram.. facebook, blog / tumblr, paling parah sekali korang stalk sekali kawan kawan rapat dia, ahli keluarga dia dan sedara mara ! Wowowoooo ini tidak sihat ! You need help babe !
7. TAK MAMPU NAK MELEPASKAN KENANGAN SEMASA PERHUBUNGAN
Masa couple dulu, korang ada jalan jalan kat taman, tiba tiba si dia hulur bunga kat korang, alololoo suwitnya.. tanpa pengetahuan si dia, korang rupanya simpan bunga tu kat celah celah buku, sampai dia kering. Korang siap laminate bunga kering tu ! Lepas tu sampai laa ni korang duk tatap la bunga kering tu sebelum tido lepas tu mulalah duk flashback zaman dating lah, zaman berkenalan lah… pergi ke kedai makan, korang teringat first date korang kat kedai tu. Pergi wayang, teringat pulak filem pertama ditonton bersama. Lepas tu siap simpan setiap tiket filem yang korang pernah tonton sama sama! Amboii parah betul ni. Bakar je lah !
8. BERTEMU DENGAN SI DIA MASIH BUAT KORANG BERDEBAR
Dalam hati tu kemain dup dap dup dap !! Nampak muak dia, korang rasa lemah, lutut rasa longgar. Kalau berpeluang bertegur sapa, mesti korang akan tergagap, tak tahu nak kata apa, menggeletar tangan, rasa berpeluh. Masih ! Jika kau rasa getarnyaa.. amboi lirik lagu pulak !
9. MASIH BERFANTASI UNTUK HIDUP BERSAMA
Ouhhh this is quite scary for me haha.. Maklumlah bila dah sayang sangat sangat pun, susah nak move on kalau takde jodoh.. Tapi korang masih membayang-bayangkan masa depan korang dengan dia, berkeluarga dengan si dia… geez korang memang perlukan bantuan. Memang korang kena cari jalan untuk melepaskan orang tu, itupun kalau memang takde harapan nak bersama semula..
Apa apa pun, perkara macam ni memang mencabar, lagi lagi kepada kita wanita yang hatinya rapuhh gitu.. Aku pun pernah sangat mengalami semua tanda di atas… lagi lagi aku ni jenis kalau dah sayang tu, sayang sungguh dan sayang untuk jangka masa panjang.. yes, aku susah nak move on.. tapi itu semua just a matter of time, so yeah aku memang take time sikit nak move on, sebab tu status semua jiwa kacau aje. HA HA HA.
Apa apa pun, selagi tak memudaratkan, takpe korang take time lah untuk move on tu.. Kalau rasa macam dah teruk sangat korang punya jiwa lara tu, baiklah korang mintak nasihat sesiapa untuk move on, tak pun korang buang je lah segala barang kenangan dengan si dia. YES, memang perit, tapi kena buat jugak ! Sampai bila nak hidup dalam kenangan yang tak berkesudahan ye dak ?
Entry asal : Credit Here
(SAYA TIDAK COPY PASTE ENTRY ASAL. SATA CUMA BACA, FAHAMKAN DAN SAYA KONGSI PULA DARI SISI KEHIDUPAN DAN PENDAPAT SAYA. CUMA INSPIRASI DAN POINT DI ATAS SAYA DAPAT DARI ENTRY ASAL.)
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Selasa, 30 Jun 2015
Kejutan hari jadi !
Assalamualaikum..
Terasa mengada dan gedik pulak nak berkongsi pasal kejutan ni.. Sedangkan kejutan ni tak adalah kejutan besar mana pun.. Cukup sebagai tanda ingatan dari seorang sahabat kepada aku… ini pun dah cukup buat aku gembira dan terharuuu.. Dan aku nak abadikan kenangan ni dalam blog aku…
Lebih kurang seminggu lebih selepas hari jadi aku, aku menerima parcel ni. Serious, sebesar zarah pun tak terlintas dalam hati aku hadiah yang menanti aku. Aku mati-mati ingatkan parcel ni dari online shop yang nak bagi aku barang untuk aku review. Bila aku baca nama instashop yang tertera di atas borang poslaju tu, aku terfikir, “Ehh bila masa pulak aku deal dengan instahsop ni untuk review barang?” Haa bertambah pelik sebabnya macam mana dia dapat alamat aku kannn!
Bila aku bukak parcel tu, aku macam impress jugak lah dengan packaging produk dia. Masa ni aku masih belum syak apa-apa. Memang tak syak sikit pun ! Aku fikir maybe untuk bagi gift, dia pack dalam kotak.. Kalau untuk buyer biasa aku tak sure la kan..
Tapiiiii… aku keluarkan aje kad tu ! Memang terkejut besar akuuu !!! Sebab ada nama PENGIRIM SEBENAR kat belakang kad tu. Tergelak besar aku dalam kereta ! Hahahahah ~~~ You got me ! Memang aku sikittt pun tak syak barang yang sampai ni sebenarnya HADIAH hari jadi yang dikirim seorang rakan !
Simple je ucapan kawan aku sorang ni. Haha aku memilih untuk tidak dedahkan nama beliau.. sebab aku rasa beliau tak suke publisiti kot ? Hahahhaaaa !!! Kot la lepas ni ramai pulak nak berkenalan. Kawan aku ni dah la single lagi. Ehh terbagi hint pulak. KAH KAH KAH !!
Ini lah dia hadiah yang diberi oleh rakan aku… dua helai halfmoon shawl.
Excited punya pasal, aku pakai terus esoknya… Hehe yang kaler hijau tu nantilah pakai.. Tengah tengok baju lain yang boleh match Hehe.. Apa apa pun aku bersyukur punya rakan yang mengingati aku, mengingati hari penting aku. Walaupun aku memang ada bagi dia alamat sebab nak kan hadiah, tapi niat aku masa tu TAK LEBIH DARIPADA GURAUAN semata-mata. Aku tak bermaksud nak mintak betul-betul pun..
Tapi rezeki aku pulak kan, rupanya kawan aku tu betul-betul bagi aku hadiah. Mungkin hadiah ni tak lah semewah mana, mungkin orang yang membaca entry aku ni ada yang akan fikir aku saja nak show off atau melebih-lebih.. Tapi percayalah, aku takde niat macam tu. Sekadar nak mengabadi kenangan… dan tanda aku hargai ingatan kawan aku tu… Syukur aku dikelilingi rakan rakan yang macam ni… Kepada rakan yang sudi memberi hadiah ni, sejuta kali ucapan terima kasih pun takkan cukup. Semoga Allah memberimu keberkatan dalam hidup, kesihatan yang baik dan rezeki yang melimpah. Terima kasih !
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Isnin, 29 Jun 2015
[DAY 20] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Sekarang ni aku ada kat kampung… so untuk elakkan diri daripada tidur selepas sahur ialah dengan update blog ! Hahaa nak sambung entry untuk The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! sebenarnya… Sooo letsss next topic !
20) Describe your most difficult breakup and what you learned from it
MOST DIFFICULT BREAK UP ?
Ya, ada satu masanya aku menghadapi most difficult break up so far… tapi aku telah mengambil keputusan untuk TIDAK menceritakannya secara detail kat sini… Kisah aku dan dia, biar aku, dia dan Tuhan saja tahu apa yang telah berlaku antara kami…
Apa yang aku pelajari, the biggest lesson is… JANGAN MUDAH PERCAYAKAN ORANG. Sayang macam mana pun kita pada seseorang tu, jangan mudah memberikan kepercayaan sepenuhnya. Bila kita percaya sangat padanya, kita akan letak harapan yang tinggi. Bila dah letak harapan, kita akan kecewa apabila tidak end up seperti yang kita angankan…
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
[DAY 19] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Sekarang ni aku ada kat kampung… so untuk elakkan diri daripada tidur selepas sahur ialah dengan update blog ! Hahaa nak sambung entry untuk The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! sebenarnya… lagi dua hari je dah nak habis bulan enam ni.. Tapi aku baru sampai ke topik 19 haaa… Walaupun bulan Jun akan berakhir tapi aku tak akan akhiri cabaran ni ! Aku akan habiskan jugakk..
19) What is something about you that people would be surprised to learn?
Hmmmm…. bila dah beberapa tahun blogging ni, aku jadi ragu-ragu.. ade ke benda yang orang masih tak tahu pasal aku ? Hahaaa it seems that I shared too much things about myself selama blogging ni kan ? Hahaa so tengah fikir ade ke tak perkara mengenai diri aku yang boleh buat orang terkejut bila dapat tahu..
Okayyy… just a fact about me (nak terkejut ke tidak tu tak tahu lah)… instead of my confident and chatter-box character, aku sebenarnya SANGAT MUDAH MENANGIS. Haaaaa terkejut ke idok ? Hahahaa… Nampak je penuh konfiden, banyak cakap.. ala ala happy go luck at times.. tapi sebenarnya hati aku ni serapuh keropok yang baru goreng – mudah patah dan hancur. Gituuuu..
Aku rasa aku ni sangat sensitif. Sikit je benda boleh buat aku menangis. Tapi well.. bertahun hidup seorang jauh dari keluarga buat aku jadi sedikit kental.. dah boleh sembunyikan perasaan, dah boleh berlagak kuat depan orang lain.. huhuu.. tapi aku rasa itu semua lumrah manusia. Bila dah kena berkali-kali, we tend to come out stronger. Kan ?
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Jumaat, 26 Jun 2015
[DAY 16] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Aduh aduh sayanggg makin nak dekat dengan tarikh acara Vendeur Festival, makin busy pulak akuuu.. Lets hope semua baju aku siap on time ! Supaya ade lah stok nak dijual semasa acara tu nanti ! Hahaa… Kena gaduh lebih sikit dengan tailor ni ! Okay jom kembali ke jalan yang benar.. mari sambung next topic untuk The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni ha… entah berapa puluh entry dah aku miss ni..
16) If you planted a time capsule right now of your life to be opened in 20 years, what would be in it?
Hmmmm…. ini pun buat aku berfikir panjang ni… agak-agak apa yang aku nak abadikan untuk dikenang / buka kembali selepas 20 tahun ya ?
Kalau perlu aku tanam kapsul masa, aku akan tanam KENANGAN SEMASA DIRI AKU HIDUP SUSAH. Ya.. aku akan tanam semuanya dalam kapsul masa tu.. bagaimana masa tu seorang pun takde di sisi kau, melainkan mak ayah kau. Bagaimana masa tu kau rasa kau selangkah lagi ke arah putus asa. Masa tu kau rasa tak berguna sangat sangat. Semua tu aku akan tanam.
Selepas 20 tahun, akan aku buka kapsul masa ni, dan pandang balik ke belakang. Ingat balik semuanya, agar aku sentiasa ingat asal usul, siapa diri aku dan walaupun masa depan tu nanti, MUNGKIN aku berada di atas, aku nak ingat balik macam mana payah aku bermula. How hard life has treated me. Semua yang Allah tentukan, aku akur.. Semoga ada hikmah di sebalik semuanya.
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Isnin, 22 Jun 2015
[DAY 15] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Hai haiii… maish lagi aku setia update blog aku agar kelihatan meriah dan penuh dengan entry Hahahaa.. takde lah bersawang sangat kan. Thanks to The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni sebab bagi aku 30 sebab / topik untuk aku update kat blog hohoo.. Kalau takde topik, memang aku mencari entry tag macam ni… satu haru buat satu topik. Tapi biasanya memang akan miss sebab busy dan travel.. Sebab tu terkejar-kejar nak update !
15) Narrate a conversation between you and someone in your life who you never had closure with (a friend, an ex, a family member, etc.) What would you say? What would they say? What outcome would you hope for?
Hmmmm…. agak sukar aku nak reka dialog – mengharapkan situasi yang telah berlaku, berlaku seperti yang aku fikirkan..
AKU : Kalau awak tak pernah simpan perasaan sikitpun kat saya, atau awak tak pernah berniat nak serius dengan saya, jangan layan saya baik sangat. Biasa-biasa sudah.. macam sebelum ni. Jangan baik sangat. Jangan caring sangat. Saya perempuan, hati halus saya mudah tersentuh dengan layanan sebegini. Sebab nanti bila apa yang saya harapkan tak berlaku, saya yang sakit sendiri. Bukan awak.
DIA : Maafkan saya. Ya, mungkin memang saya begitu. Selalu sakitkan hati awak.
AKU : Saya tak minta maaf dari awak. Perkara dah jadi pun. Takpelah.. I’ll move on. (Walau dalam hati luka berdarah).
DIA : ………….
Kenapa si dia takde jawapan ? Sebab saya tahu dia takkan ada jawapan… Dan jujurnya saya sendiri tak tahu apa outcome yang saya harapkan.. Hmmm mungkin saya mengharapkannya agar dia tak melakukan perkara yang sama kepada orang lain… Agar tiada hati yang “salah faham” dan kecewa… macam saya……………………….. Atau mungkin… aku mengharapkannya membalas perasaan aku ? Hmmm sukar nak cakap… Tak dinafikan perasaan sayang ini ada.. dan aku ni, once dah sayang orang, aku sukar nak move on, it will takes time. Aku berdoa pintu hati dia terbuka untuk aku.. Tapi.. kalau dia BUKAN JODOH AKU.. Aku terima, pasti Allah punya rencana terbaik untuk aku.
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Khamis, 18 Jun 2015
Sehari di PARIS – Part 4
Assalamualaikum..
Okay okay mari sambung kisah di Paris.. tak sabar nak habiskan.. sebab nak update pasal holiday ke Melbourne pulak haaa… Banyak gila entry tertangguh ni ! Huhuhuuu memang penuh lah blog aku dengan entry travel je ni nanti.. sedangkan aku bukanlah travel blogger haha.. tapi nak jemput on sponsored trip iolss okay je ehh !
Semasa di Paris, asal nampak bangunan atau binaan pelik sikit, mesti aku berenti untuk bergambar hahahaa… maklumlah, dah alang-alang sampai kat negara orang, percuma pulak tu (atas tiket transit semasa work trip!), ada lah baiknya jika kita terus mengabadikan 1001 kenangan di sana ye dakk ! Macam tugu kat belakang aku tu, aku tak tahu pun ape bendanya tu, aku bergambar saja haha !!
Kat sana nampak je matahari memancar-mancar sinarnya.. tapi suhu kat sana agak cool.. Pada waktu pagi, aku masih mengenakan jaket dan muffler aku.. Tapi bila masuk tengahari je, terasa juga lah bahangnya… Nasib lah aku tak pakai berlapis sangat, memandangkan nak balik Malaysia dah haaa…
Okay.. di sini kisahnya bermula… Kami kat Paris tu takde internet.. takde mobile data.. takde connection. Memang kami ada siap-siap cari info masa guna wifi kat airport.. Lepas tu kami jalan ikut hati je hahaha… dari Eiffel Tower tu, kami nak ke The Louvre, sebuah piramid kaca yang menempatkan galeri / muzium. Lagi pula, stesen keretapi dekat dengan kawasan Louvre tu.. senang lah nak balik ke airport nanti.
Kami pun jalan kaki lah berpandukan papan tanda dan juga peta-peta yang kami rujuk di bus stop. Agak sukar nak memahaminya… Kami rasa tak jauh pun tempat dituju.. Tapi bila jalan kaki, amik kauuu lama benar nak sampainya ! Gambar di atas ni merupakan antara lorong yang kami lalui…
Alkisahnya… semasa kami sedang jalan kaki kat lorong ni, ada seorang budak (warga negro) dengan bapanya di situ. Anaknya kecik lagi.. sedang-sedang umur budak tadika mungkin ? Bapaknya elok pakai kot.. tengah berbicara di telefon. Semakin kami berjalan menghampiri tempat mereka berdiri, tidak semena-mena budak tersebut mengangkat dan memegan fail di tangan dengan gaya SEOLAH-OLAH MENGACUKAN SENAPANG kepada aku. MashaAllah ! Mau tak terkejutnya aku. Hampir aku berhenti melangkah.
Aku pandang bos aku, dia pandang budak tu, Aku pandang budak tu balik. Bapaknya yang dari tadi asyik berbual di telefon menyedari perbuatan budak tu dan menghentikannya. Aku senyum sikit pada bapaknya, sebagai tanda bahawa aku ini bukan ancaman kepada mereka. Seperti semua sedia maklum, keadaan Islamophobia di Paris boleh jadi teruk kalau kita berada di tempat yang salah pada waktu yang salah.
Sedih betul aku dengan dunia sekarang. Pada pemikiran budak-budak yang tak mengerti apa tu pun sudah ditanamkan agar menentang orang yang berketerampilan seperti seorang muslim. Contoh aku, memakai tudung. Padahal dia budak-budak lagi kot !
Oh ye.. sepanjang lorong tu kan banyak giler kesan orang kencing pancut kat dinding (bau tu perghhh) ! Lepas tu muntah orang mabuk.. sampah sarah tak dikutip dan tahi anjing. Huhuu hati hati je lah melangkah tu ye. Kedai makan kat sana pun banyak letak kerusi kat luar mengadap jalan raya.
Sebelum sampai ke The Louvre tu.. kami melalui kawasan LES INVALIDES. Bangunan ni asalnya dibina sebagai hospital untuk menempatkan askar semasa perang dulu-dulu.. Sekarang ni kalau tak silap dah jadi gereja.. Tempat aku berdiri tu kat luar kawasan Les Invalides, dipisahkan dengan parit yang besar dan dalam. Mungkin salah satu bentuk pertahanan semasa zaman perang dulu kan.
Yeahh dah sampai ke tempat yang dituju… Oh ye.. kawasan muzium The Louvre tu dikelilingi oleh bangunan yang macam kat belakang aku. Rekaannya sangat unik, bersejarah dan memang lawa la kalau bergambar kan..
Inilah dia muzium THE LOUVRE, ramai sungguh nak masuk siap kena beratur bagai. Haha aku tak berminat nak tahu apa ada di dalam.. aku cuma berminat nak bergambar kat luar aje…
Jalan kat depan sikit, ada LOUVRE GATE atau nama penuhnya Arc De Triomphe Du Carrousel, Musee Du Louvre yang menghubungankan Louvre ke Tueleries Park. Menyesal pulak aku tak jalan-jalan masuk ke kawasan taman di belah sana.. sebabnya masih ada sedikit masa lagi masa tu aku rasa.. Hurmm takpelah takde rezeki..
Oh ye.. kat kawasan Louvre dengan Arc ni kan ramai sangat sangat orang “cari duit”. Maksud aku ramai warga negro yang menjual keychain bentuk eiffel tower tu dengan harga yang murah.. Korang boleh dapat 14 bijik keychain tu dengan harga 2 euro (sekitar RM10 masa tu). TAPI !! Korang kena berhati-hati.. masa pilih keychain tu, check mana yang elok, mana yang patah.. dan kira betul-betul.. sebab ada antara penjual yang cuba tipu, bagi jumlah tak cukup dan sebagainya.
Ramai jugak orang kat kawasan ni yang menjual air minuman dan ada yang menawarkan diri untuk mengambil gambar korang. JANGAN !! JANGAN SESEKALI korang berhenti depan dorang dan biarkan dorang ambil gambar korang guna kamera polaroid dorang.. nanti dorang akan tuntut korang untuk bayar. Buatnya dorang cas mahal camne? Haa matawang euro bukannya murah deknon. Lainlah kalau awak kaya raya haha.
Oh ye.. di seberang sungai sebelum sampai ke kawasan Louvre tu, kat kaki lima sungai ni memang banyak sangat kiosk-kiosk yang jual souvenir, buku buku lama.. poster vintage dan sebagainya.. Kiosk ringkas pemuda ni menarik perhatian aku sebab harga dia boleh tahan murah compared to kedai souvenir yang aku dah singgah.. Dan kat kiosk dia ada lebih banyak pilihan magnet fridge yang lawa-lawa. Dua kali aku singgah kiosk dia ni, sampai dia bagi aku free satu keychain haha.
Ini Pont des Arts bridge, jambatan di mana ribuan manusia meninggalkan kunci LOVE LOCK pada pagar jambatan ini… Tanda cinta lah kononnya eh. Haha ada di antara pagar di sini pernah runtuh kerana tak mampu menahan berat love lock yang sangat banyak. Tapi tempat ni memang menjadi tarikan lah kan. Semua datang nak kunci cinta dorang. Patut lah orang duk jual mangga sepanjang perjalanan kami ke jambatan ni.
Okayyy aku akan sambung last part of Paris next time yaa! Daaa ~
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
[DAY 13] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Hai haiii… maish lagi aku setia update blog aku agar kelihatan meriah dan penuh dengan entry Hahahaa.. takde lah bersawang sangat kan. Thanks to The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni sebab bagi aku 30 sebab / topik untuk aku update kat blog hohoo.. Kalau takde topik, memang aku mencari entry tag macam ni… satu haru buat satu topik. Tapi biasanya memang akan miss sebab busy dan travel.. Sebab tu terkejar-kejar nak update !
13) Describe how you met the last person you texted and talk about your friendship / relationship
Okay.. topik hari ke-13 (aku dah lewat 5 hari !!) suruh aku describe pasal orang last aku text. Hahahaa… aku gelak sebab orang yang paling last aku text ialah boss aku ! Hahahaaa sambung gelak lagi. Should I write about him here ? HAHAHAHAHAH !! Mati la nakkk kena bahan satgi !
* Gambar di ambil di Barcelona, 2014. Tengah tengok peta nak. menuju ke lokasi event. *
Tu boss aku yang baju kelabu tu. Nama beliau Aman Firdaus. Beliau pengasas dan ketua editor kuku besi bagi tempat aku kerja sekarang iaitu AMANZ.MY. Her her.. macam mana first jumpa dia ni ? Hmm… tahun 2010 ke 2011 camtu, aku jadi pengacara jemputan untuk satu channel video ni… Jadi aku cover event la kan senang citer. So boss aku ni ada kat situ. And dia terus offer aku kerja dengan dia. Aku masa tu masih lagi study. So aku cakap kat dia nanti aku fikir lepas habis belajar. Betul-betul habis belajar memang aku contact dia, aku bagitau aku nak try kerja jadi pengacara dengan Amanz ni..
* Pic taken at Barcelona Aeroport on 27th Feb 2014 *
Talk about our friendship ? Hahaa. Boss dan pekerja.. kawan kawan la kot. Hahaha…. Bukan nak bodek sebab nak bonus raya lebih, tapi boss aku ni baik la jugak. Uhuk uhuk. Haha serius malas la puji lebih-lebih kang doranh bahan aku dowh ! Hahaa. Tengok la gambar kat atas. Beg bagasi aku yang gabak nak mammm tu pun dia yang tarik kan sampai la ke kaunter check in. Haha.. boss aku dua orang bawak beg kecik je.
Boss aku ni tak suke bergambar sangat. Tapi sejak dua menjak ni dia macam hilang keseganan sikit la nak bergambar. Haha sorry boss takde pic yang helok nak upload. Aku rasa ada tapi tah mana tah. Hahaha !! So far aku masih berkerja dengan AMANZ.MY sebagai pengacara mereka. Nampak macam kerja tetap tapi actually aku more to freelance. Aku bersyukur jugak dapat boss yang masuk air sebab tak stress kerja sebab boleh bahan membahan sesama sendiri. Kalau mula-mula kerja dulu aku macam awkward jugak.. lama lama aku pun jadi kaki troll macam dorang. Eh dah la kbai.
XOXO,
Putewi Hensem.
Read More»
Tweet
[DAY 12] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Selamat berpuasa semuaaa !! Hari ni kita dah mula berpuasa, jangan ada puasa olok-olok pulak, baru setengah hari dah mengigil cari makanan… Hahaa.. biasalah tu minggu pertama macam susah sikit nak tahan lapar dan dahaga tu kan… Oh baiklah, di dalam usaha untuk aku tidak tidur selepas Subuh, aku nak sambung update pasal The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni okay… Ayuhh !
12) Your proudest accomplishment
Hmmmm… pencapaian yang paling dibanggakan ?? Aku tak sure lah apa yang patut aku banggakan dalam hidup ini… I guess, sebab aku masih belum capai apa yang aku betul-betul nak kot… Jadi aku tak rasa aku punya apa-apa yang perlu aku banggakan. Hahaa…
Hmmmm…. serius tak tahu apa yang nak dibanggakan aku ni… blog dan penulisan pun biasa-biasa saja…. pelajaran pun alhamdulillah okay je, sebab aku ni bukanlah student yang pandai mana pun, so kena rajin lebih sikit laa masa study and buat assignment tu… Kerja pun, alhamdulillah memang buat masa ni aku di landasan yang berpaksikan passion aku. Haha maknanya aku dah ada pun my dream job iaitu hosting dan travel.. Alhamdulillah…
So far, aku rasa bersyukur dengan hidup yang Allah beri.. dan yang paling aku banggakan dalam hidup semestinya mak abah aku… Dua insan yang tetap teguh menahan aku tika aku jatuh. Yang tak jemu memberi sokongan dan dorongan agar aku tak terus hanyut dalam kesedihan ujian hidup.. Yang sentiasa kuat hadapi ujian yang Allah beri pada mereka. They are my life, my proud.
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Rabu, 17 Jun 2015
[DAY 11] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Okay okayy nasib bangun pagi hari ni.. terasa produktif je update pasal The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni hahaha.. Okay last entry then nak bersiap keluar dahhh. Ade kerja lah hahaha.. lepas tu malam kang nak update pasal sehari di Paris.. event.. dan lain lain..
11) Your worst/funniest/most embarrassing date
Hmmmm… a date ?? Lama dah hoi tak berdating kah kah kahhh…. Okay tipuuu… date paling teruk tu takde lah kot.. Everything boleh dikelaskan pada tahap Okay kepada tahap paling sweet hahahaha pffttt !! Gelakkan diri sendiri.
Okay kisah nye mengenai my most embarrassing date ! It happened many years ago ! Masa tu umur aku 17 tahun. Hahahaa…. aku ada la keluar dengan sorang mamat ni, budak sekolah aku jugakk. Eh maksud aku dia ex-schoolmate aku.. sebabnya aku tingkatan 5 dan dia tua setahun dari aku. Kami berkawan dah setahun camtu… duduk pun satu taman perumahan.
Masa tingkatan 5 tu aku single.. ecewahh.. so aku keluar la dengan mamat ni kan. Masa tu aku baru habis tusyen, then kami jalan-jalan ke bandar lepas tu nak balik ke taman perumahan kami tu, kami naik bas… Dalam bas tu aku duduk sebelah dia la kan…
Nak dijadikan cerita, bekas pakwe aku masa tingkatan 4 ada dalam bas tu hoihhh ! Haha aku buat bodoh je la kan… Bekas pakwe aku tu ada dalam bas tu sekali dengan besfren dia yang merupakan kawan yang aku kenal jugak laa… Aku buat biasa saja lah kann nak buat macam mana lagi… Tiba-tiba besfren bekas pakwe aku tu menyanyi kuat-kuat dalam bas “BILA BUNGAAAAA DIPETIK ORANGGGGG…” Lebih kurang macam tu la lirik lagu dia.
Malunye aku masa tu takyah nak kata lah kan.. Mamat yang aku date tu bukan tak kenal bekas pakwe aku tu, sebab kami semua satu sekolah ! Kah kah kahh… Nasib la mamat tu cool je.. dari naik bas sampai laa aku turun bas. Serius rasa nak sumpah seranah tapi aku buat bodo je la.. tapi malu gila siot! Hahahaa….. Ngeng je bila ingat balik zaman cinta monyet HAHA !!
XOXO,
Putewi Hensem.
Read More»
Tweet
[DAY 10] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!
Assalamualaikum...
Hutang entry menimbun-nimbun ni haaa… marilah teruskan dengan topik The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! yang seterusnya.. Tapiiii semalammm I accidentally DELETED entry hari ke 8 !!! Alaaa topik yang ciri lelaki idaman tu laa.. Aduihhh boleh pulak terdeletee ! Malas nya nak cari balik or buat balik. Hahaha so teruskan je lah !
10) Google the meaning of your name and talk about how it fits or doesn’t fit you
Okayyyyyy google eh ? Ahahaa aku pun dah macam ingat ingat lupa apa maksud nama aku kalau menurut buku nama-nama anak. Hahaa… Kan orang dulu-dulu mana ada google, dorang tengok buku nama-nama yang baik tu jurrr. Hew hew… Okay letsss google !
Okayyy so aku telah google dengan menggunakan keyword “maksud nama Khairunnisa” dan aku pilih link website yang appear di turutan yang pertama sekali. Malas nak belek website lain hahaha…
Ahaaa ternyata nama Khairunnisa itu ada satu maksud sahaja iaitu SEBAIK-BAIK WANITA…. Hmmm adakah maksud nama tersebut sesuai dengan diri aku ? Okay.. aku sangat sangat bersyuku sebab mak abah pilih nama yang ada maksud yang sangat indah untuk aku..Bila orang panggil aku dengan nama penuh aku ni, dia macam doalah jugak kan, agar aku menjadi sebaik-baik wanita gituuu… Dan dalam al-Quran pun ada surah yang menceritakan perihal wanita iaitu surah An-Nisa.
Bagi aku, aku masih lagi struggle dengab kehidupan.. mengejar cita-cita dan yang paling penting, improve diri ini. Improve dari segala macam benda… especially dalam mengukuhkan tiang agama aku.. ye lah, ada masa lubang-lubang jugak kan solat tuuu.. dan juga amal yang lain… masih lagi banyakkk benda yang aku perlu belajar dan tanamkan dalam diri agar aku jadi seperti maksud nama aku.. Kalian doakan yang terbaik ya.. In Shaa Allah…
Ahahaa macam-macam laa website ni.. yang last tu.. ALIM.. Aduhaiii jauh lagi aku dari taraf alim tu.. aku tak mintak jadi alim.. aku mohon agar Allah permudahkan jalan dan terangkan hati aku untuk terus belajar dan belajar untuk menjadi muslimah yang baik.. Amin…
XOXO,
Putewi Hensem
Read More»
Tweet
Copyright © Nisa Kay
