Memaparkan catatan dengan label Projek Travel. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Projek Travel. Papar semua catatan

Isnin, 17 Disember 2018

Ayo ke Padang, Indonesia (PART 1)


Assalamualaikum semua..

Wahh rasanya dah lama jugak tak update mengenai sebarang trip atau kisah travel Nisa.. Haa bukan apa, sejak dua menjak ni, Nisa fokus kepada kerja yang di depan mata, so memang tak fikir sangat lah pasal travel, plus kalau travel ni nak kena keluar duit lagi. I'm saving for something else for now.. so yeah memang malas nak travel. Kalau ada sale tiket flight pun buat tak nampak je.


Tapi, baru-baru ini Nisa mendapat jemputan dari pihak Dinas Pariwisata Padang, Indonesia (kira macam tourism dorang la) untuk explore Padang dan merasai sendiri pengalaman jalan-jalan di Padang. Biasanya kalau orang landing di airport Padang, mereka akan ke luar daerah melawat tourist spot yang famous macam Bukittinggi atau Batusangkar. Haa kali ini jom kita lihat antara tarikan yang sememangnya ada di daerah Padang, Indonesia !



SEKITAR KOTA PADANG, INDONESIA

Memandangkan masa kami di Padang, Indonesia cuma 3 hari 2 malam, jadi kami ambil flight pagi dari Malaysia.. Kalau tak silap perjalan ambil masa sekitar satu jam kot? Maaf lah Nisa tak berapa ingat sebab naik flight je terus tidur haha. Okay rasanya memang sekitar satu jam flight, tapi waktu di Indonesia lambat 1 jam dari Malaysia.


For me, pekan Padang ni tak sesibuk kota besar macam Jakarta, mungkin masih ramai yang belum betul-betul tahu apa yang best di sekitar Padang ni kan ? Pekannya simple, banyak bangunan bercirikan minang untuk pejabat-pejabat di sepanjang jalan. Kehidupan dan aktiviti sehari-hari yang agak ringkas saya rasa.



MAKANAN TRADISI PADANG !

Kalau dah ke Padang, Indonesia pastinya tak boleh lepaskan peluang untuk merasa masakan Padang yang asli bukan? Nisa sebenarnya dah sering ke Restoran Sederhana yang ada di Kuala Lumpur dan juga di Jakarta, tapi pastinya lauk-pauk yang ada di Padang, Indonesia sedikit berbeza dengan cawangan lain, lebih-lebih lagi keaslian masakannya. Haa memang puas hati dapat lunch di sini tau! Lauk pauknya memang sedap dan sate nya fuhh awesome! Pastikan kalau nak berjalan tu, kenyangkan perut di sini dulu.




MONUMEN KORBAN GEMPA, PADANG INDONESIA

Dalam pada kita bersuka-ria nak berjalan tu, apa kata singgah sebentar di monumen yang menjadi salah satu peringatan sejarah buat warga Padang, Indonesia ini. Pada 30 September 2009, satu gempa bumi yang kuat telah berlaku dan mengorbankan lebih seribu nyawa. Banyak bangunan-bangunan serta rumah penduduk yang musnah di dalam gempa tersebut. Dan di kawasan monumen ini terteranya nama-nama mangsa yang terkorban, juga diabadikan puisi semangat buat semua yang terlibat. 



KELENTENG SEE HIN KIONG

Seperti di Malaysia juga rasanya, di Padang turut mempunyai populasi penduduk berbangsa Cina dan kawasan penempatan kebanyakan warga Cina ini dipanggil pecinan. Di kawasan ini terdapat satu tokong yang menjadi tarikan di Padang, dapat kita lihat sulaman budaya-budaya berbeza di kota Padang ini, persis di negara kita sendiri. Bangunan kelenteng ini asalnya di tempat lain, tetapi selepas gempa melanda, kelenteng See Hin Kiong ini dipindah lokasi ke tapak yang sekarang.



JEMBATAN SITI NURBAYA

Haaa ada kisah menarik di sebalik nama jambatan ini. Jambatan ini popular sekali di Kota Padang, dan namanya diambil dari nama seorang gadis yang bernama Siti Nurbaya, yang terpaksa berpisah dengan kekasih hatinya lantas dipaksa pula berkahwin dengan orang kaya untuk melunaskan hutang bapanya. Kalau nak tahu lebih lanjut lagi boleh google je kisah Siti Nurbaya ini, dan ia turut diabadikan menerusi novel terkenal karya Marah Rusli. 


Dari atas jambatan ini, anda dapat menikmati pemandangan Sungai Batang Arau dan juga bot-bot nelayan di sepanjangan sungai. Penempatan dan perkampungan juga jelas kelihatan di bahagian kiri dan kanan jambatan ini. Menjelang petang, jambatan ini menjadi lokasi popular untuk penduduk tempatan bersiar-siar sambil menikmati makanan yang dijual disepanjang jambatan ini. 



PANTAI AIE MANIH

Pantai ini sesuai untuk orang yang just nak relax di bawah sinaran matahari sambil menyaksikan matahari yang akan terbenam di waktu senja. Ecehhh.. Biasa di sini kelihatannya orang memang bersantai-santai sahaja, membeli makanan dan minuman.. tetapi ada juga aktiviti yang boleh dilakukan, seperti menyewa ATV dengan kadar 100 ribu rupiah (sekitar RM30 - RM35) untuk sejam dan bersiar-siar di sekitar kawasan pantai. 



BATU MALIN KUNDANG

Oh yaa.. sebenarnya Pantai Aie Manih ini sangat popular dengan bekas batu-batuan yang dipercayai Malin Kundang serta isi kapalnya yang disumpah menjadi batu. Haa lebih kurang macam kisah Tanggang kita lah kan. Jelas kelihatan susuk tubuh yang seakan sedang bersujud dan juga rangka kapal yang masih jelas kelihatan. Berselerakan di sekitar kapal adalah barang-barang perkapalan seperti tali dan lain-lain.




HOTEL D'OXVILLE, PADANG

Haa sebelum ada yang bertanya, meh Nisa nak share mengenai tempat penginapan kami. Hotel ini sekali pandang, macam villa yang ada banyak bilik. Kolam renangnya cantik dan boleh tahan saiz nya. Bilik-bilik kami pula sangat selesa dan pilihan makanan untuk breakfast agak sederhana tapi cukup mengenyangkan dan enak!



KAMPUNG BUDAYA LIMAU MANIS

Kami dibawa ke sini untuk menikmati makan malam secara tradisional, iaitu dengan duduk bersila di atas pangkin, juga dihidang dengan makanan tradisi masyarakat sini iaitu lauk pauk Nasi Padang. Ada antara lauknya yang berbeza dengan apa yang kami makan di restoran, jadi terasa lebih dekat dengan budaya dan gaya hidup masyarakat kampung di sini. 


Muzik gamelan menjadi halwa telinga kami sepanjang malam.

Antara persembahan malam itu : Gendang Tambua Danau Malinjau

Sambil makan malam dijamu penuh selera, kami juga menyaksikan persembahan budaya oleh masyarakat di Kampung Limau Manis. Ternyata, rumah ini sememangnya pusat latihan budak anak-anak di Padang untuk persembahan budaya. Mereka sangat menitik beratkan kesinambungan budaya ini dan memastikan anak-anak muda kenal dan meneruskan legasi persembahan  budaya ini.

Baiklah.. sampai di sini sahaja kisah hari pertama kami di bumi Padang, Indonesia. Pastinya Nisa sangat sangat tak sabar nak berkongsi eksplorasi kami di sekitar Padang untuk hari kedua pula. Semakin banyak tarikan yang kami lawati dan alami, ternyata semuanya mengubah pandangan kami kepada kota kecil tapi kaya dengan tarikan pelancong, budaya dan alam semulajadi. Sooo guys see you in my next blog post!



NISA KAY.

Read More»

Selasa, 10 Januari 2017

#RentakSelangor PART 2 - Seni muzik dan tarian memperkaya budaya Selangor.



Assalamualaikum...

Selesainya hari pertama trip Rentak Selangor, semakin menarik pula trip ini Nisa rasakan. Memang benar, kebanyakan dari kita sebenarnya kurang mengetahui mengenai budaya sebenar negeri Selangor ni. Dari salah silah penduduk asal di negeri ini, Selangor mempunyai banyak suku kaum, keturunan dan sebagainya. Jadi, budaya yang pelbagai itu datangnya dari kaum yang mula-mula datang menetap di Selangor suatu masa dahulu.


Read More»

Selasa, 3 Januari 2017

#RentakSelangor PART 1 - Kenalkah anda dengan budaya Selangor?




Assalamualaikum...

Haa betapa sudah tertangguh-tangguh hajat di hati nak kongsi dengan pembaca semua mengenai perjalanan Nisa bersama beberapa rakan media ke sekitar Selangor ni.. Alhamdulillah baru ni haa ada kesempatan nak menaip dan ekspreskan semua yang Nisa dah alami di laman blog ni. Baru-baru ini Nisa sertai sebuah trip yang dianjurkan bersama oleh GAYA TRAVEL dan jugak TOURISM SELANGOR dan trip ini dipanggil Rentak Selangor.

Kenapa RENTAK SELANGOR ? Teruskan membaca untuk lebih info dan aktiviti menarik kami sepanjang 4 hari berkelana sekitar Selangor Darul Ehsan. 

Read More»

Khamis, 22 Disember 2016

Sedang merancang percutian ? Jom ke Macao !


Pic credit here

Assalamualaikum..

Yeahh bulan Disember sudah tiba dan pastinya ramai diantara kita yang sedang merancang untuk bercuti ke luar negara bukan.. Haa ke mana destinasi kalian selepas ini ? Pernah ke Macao tak ? Pernah terfikir nak ke Macao ?? Haa khas untuk mereka yang nak bercuti pada hujung tahun atau mungkin sedang merancang perjalanan untuk tahun 2017, Nisa nak seru lah korang semuaa.. meh tengok apa yang menarik di Macao !


Read More»

Selasa, 11 Oktober 2016

TRAVEL | Day 4 : Nisakay Ke Kyushu, Jepun



Assalamualaikum..

Teruja rasanya setiap kali mahu mula menulis blogpost mengenai trip ke Kyushu, Jepun ini. Setiap hari kami di sana pasti Nisa sangat sangat menanti apakah lokasi seterusnya yang akan kami kunjungi. Begitulah perasaan apabila melancong ke kawasan yang belum pernah dijejaki. Baiklah... untuk hari ketiga kami di sini, kami dibawa ke sebuah taman yang sangat sangat cantik ! Macam tak percaya je.......



Read More»

Isnin, 10 Oktober 2016

TRAVEL | Day 2 : Nisakay Ke Kyushu, Jepun




Assalamualaikum..

Fuh fuhh selaju mungkin Nisa cuba siapkan blogpost mengenai perjalanan di sekitar Kyushu, Jepun. Kalau lambat-lambat nanti sampai tahun depan pun belum tentu update, ye dak ? Hahaha.. Baiklah marilah kita teruskan cerita. 

Alkisahnya usai kami bangun tidur dan sarapan, kami check out dari Ibusuki Iwasaki Hotel dan terus menuju ke lokasi tertera di dalam gambar di atas. Walaupun pagi itu agak sejuk kerana hujan dan angin kuat, tapi tidak langsung mencacatkan trip kami. Malah kami enjoy angin dingin!


Read More»

Rabu, 17 Ogos 2016

NBOS 2016 - Persembahan pentas dan lelongan amal artis Malaysia





Assalamualaikum...


Sekali lagi, sajor lah nak war-warkan bahawasanya di acara NBOS 2016 yang sedang berlangsung di PCC sehingga Sabtu (20 Ogos) ini terdapat banyak sangat aktiviti menarik dan tertarik yang berlangsung di sana. Selain daripada booth-booth informasi, gerai pameran, aktiviti untuk kanak-kanak (rujuk di sini) ada jugak aktiviti hiburan dan Fashion Bazaar by Roopawan.com berlangsung di sana ! Meriah ke idokkk !



Persembahan oleh artis-artis terkenal Malaysia:
Artis-artis Malaysia akan turut menggegarkan PICC Putrajaya sepanjang minggu ini dengan persembahan mantap masing-masing ! Haa bukan calang-calang artis tuuu nak mendendangkan sebuah dua buah lagu sepanjang minggu ni ! Datang jangan tak datanggg !


AHAD, 14 OGOS 2016
1. Aizat Amdan & Ippo Hafiz (11.00 pagi)
2. Tasha Manshahar & One Nation Emcee (5.10 petang)

ISNIN, 15 OGOS 2016
1. Drama Band & Ronnie Hussein (12.20 tengahari)
2. Siti Nordiana & Khai Bahar (5.25 petang)

SELASA, 16 OGOS 2016
1. Dayang Nurfaizah & Caliph Buskers (12.20 tengahari)
2. Aliff Satar & Sandra (5.30 petang)

RABU, 17 OGOS 2016
1. Encik Mimpi & Zarul Umbrella (12.20 tengahari)
2. Sixth Sense & Sakura Band (5.20 petang)

KHAMIS, 18 OGOS 2016
1. Mark Adam & Aman Nasim (12.05 tengahari)
2. Syazwan Shuhaimi (2.20 petang)
3. Bunkface & Haiza (5.10 petang)

JUMAAT, 19 OGOS 2016
1. Sarah & Shiela Abdul (11.10 pagi)
2. Dafi & Putera (5.15 petang)

SABTU, 20 OGOS 2016
1. Ewal AF & Zariff AF (12.30 tengahari)
2. Sazrin & Aina MentorLegend (4.35 petang)



Lelongan amal oleh artis & selebriti Malaysia:
Artis dan selebriti Malaysia pun tidak melepaskan peluang untuk beramal. Pelbagai produk berjenama yang akan dilelong untuk tujuan amal. Tengok senarai artis di bawah. Haa kalau ada yang anda minat atau ada yang anda nak tengok koleksinya tu, meh meh datang !


AHAD, 14 OGOS 2016
4.35 petang : One Nation Emcee

ISNIN, 15 OGOS 2016
3.40 petang : Siti Nordiana

SELASA, 16 OGOS 2016
4.55 petang : Aliff Satar

RABU, 17 OGOS 2016
4.35 petang : Nur Sajat

KHAMIS, 18 OGOS 2016
4.00 petang : Bunkface

JUMAAT, 19 OGOS 2016
3.35 petang : Dafi

SABTU, 18 OGOS 2016
2.20 petang : Che Ta & keluarga



Fashion Bazaar by Roopawan

Haa banyak sebenarnya booth jualan yang turut memeriahkan acara NBOS 2016 ! Meh lah semua datang dengan keluarga, kawan-kawan dan sanak saudara.. Bloggers dan team Projek Travel serta selebriti Malaysia ramai yang bukak booth niii ! Haa jangan lepaskan peluang ! Kot ada sale kaw kaw dari mereka kan kan ! Untuk maklumat lanjut mengenai Fashion Bazaar ni, baca di sini.



Acara Perasmian
  • Perasmian pameran NBOS 2016 oleh Tan Sri Dr Ali (Ketua Setiausaha Negara) pada 14 Ogos 2016 di PICC Putrajaya.
  • Perasmian Fashion Bazaar by Roopawan.com oleh Tan Sri Irwan Siregar (Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Kementerian Kewangan) pada 14 Ogos 2016.


Selain daripada persembahan pentas oleh artis, lelongan amal dan Fashion Bazaar ni, ada banyak lagi sesi yang menarik ! Ada sesi perbincangan di pentas, haa ada jugak sesi perbincangan kaunseling, sesi makeover, shawl tutorial dan sesi Musykil Muslimah bersama Ustazah Isfadilah. Ishh nak cerita kat sini sampai esok pun tak habis menaip ! Apa kata korang pergi ramai-ramai ke PICC, Putrajaya haa... 



Haaa ni dia booth team Projek Travel di acara NBOS 2016, PICC Putrajaya. Ada kudapan khassss dari blogger Pena Berkala (picture credit to him) ! Fuhh nampak sedap ! Korang kena beli cepat cepat okayy ! Dengar kata laku keras ni, asyik kena retsock je ! Hahahaha... Marilah mari semua, borong kudapan mereka ni okay ! Kompem nak lagii !





Baiklah.. apa-apa pun boleh rujuk di website NBOS 2016 untuk maklumat lanjut ya !















Read More»

Jumaat, 10 Julai 2015

Nisakay Ke Melbourne – DAY 3

Assalamualaikum..

 

Nisakay Ke Melbourne - DAY 1

Nisakay Ke Melbourne - DAY 2

 

Hush hushhh !! Ayuh sambung entry trip ke Melbourne sebelum aku lupa lebih banyak details mengenainya ! Haahaaa ye lah kalau dah lama sangat tangguh nanti mula lah lupa macam macam, lepas tu bila nak share pun tak best sebabnya dah takde details sangat. Gituu..

 

DSC01114

Hari ketiga di Melbourne, jujur nya kami tak berapa ada aktiviti sangat. Kami bangun lewat, mungkin sebab kami terlalu penat sebab masa hari kedua kami berjalan jauh, dan ke banyak tempat. Jadi seharian kami di luar memang mencabar fizikal dan tenaga kami. Gituuuu…. Tambahan pula cuaca yang agakkk sejuk pada hari ketiga, agak hujan hujan gitu..

 

 

DSC01123

Aku decide nak pergi ke pejabat pos yang terletak tidak jauh dari hotel tempat kami menginap. Haaa dah kenapa nak pi pejabat pos pulak dah ?

 

DSC01118

Aku sebenarnya lama dah nak feeling feeling salam perantau kepada insan tersayang yang jauh di mata tapi dekat di hati ecewah !!! Jadi aku decide nak beli poskad dan pos kan kepada si dia. Eh siapa ?! Haha jeng jeng jeng. Kirenye ala ala satu kejutan jugak lah :P Tapiiiii aku rasa sampai sekarang poskad tu tak sampai lagi ke destinasi, sebab orang yang patut menerima poskad tu krik krikk ajor, takde kisah pun dia menerimanya. Haha !!

 

Nak citer la sikit, pejabat pos kat Melbourne ni memang mudah dan best haha ! Kalau nak beli sampul ke, poskad ke, bayar parcel ke, semua boleh bayar kat mesin. Scan barcode and bayar macam kat mesin deposit cash tu. Ada jugak mesin untuk bayaran guna kad kredit. So memang mudah ler.

 

 

DSC01132

Ini sebenarnya di laluan sebelah H&M Store yang besar giloss kat tengah tengah bandar Melbourne ni. Hahaa nasib bawak duit cecukup jurr, sebab nya keluar pintu hotel dah nampak H&M ni haaa.. Dah tu, masa pergi kat sini dorang tengah ada end season sale kot. Ada seluar jeans ni harga dia beberapa AUD sajor, tapi takde saizzz !!!! Sume saiz besar je tinggal. Sobs !

 

 

DSC01152

Dannnnn alkisahnya kami pun berjalan kaki menuju ke Victoria Market. Tapi tapi tapiiii market ni tutup awal !!! Jam 2 petang dah tutup ! Aiyoooo.. So, kalau nak pi market ni jangan pergi petang petang. Memang kosong ler jawab nyeee hahaha… Tau kitorang buat apa lepas tu ???

 

DSC01140

Kitorang bergambar lagi. Hahahahaa…

 

DSC01170

Alang alang dah sampai, maka kami ambil gambar di sekitar bahagian depan Victoria Market ni haaa.. Tak sabar nak datang semula pada hari lain sebab nak tau apa yang best sangat kat market ni haaa..

 

 

DSC01180

Sebenarnya, sampai malam jugak lah kami wandering around bandar, tak tahu nak buat apa, sebab cuaca kejap kejap hujan. And we don’t really have plans. Kalau nak lepak kat taman mana mana pun tak best laa rumput basah kan. So kitorang just jalan jalan area town and mengamati gaya hidup orang di kota Melbourne ni. Gituuu..

 

 

DSC01202

Bila dah malam, terasa lapar pulak… So, kitorang pergi semula ke Restoran Little Ipoh (rujuk entry DAY 2) haaa.. masakan dia memang memuaskan hati, layanan mesra dan sporting. Memang seronok lah kami nak datang sini semula untuk menikmati juadah Malaysia !

 

So yeah itu je lah pun yang berlaku masa hari ketiga. Memang takde buat apa sangat pun. Lebih kepada meneroka bandar dan jalan jalan tengok bangunan depa. Kami ada jugak lepak lepak minum kopi dan makan roti sesambil memikirkan nak buat apa hari ni. Alih alih memang takde apa sangat pun dibuatnye hehe…. So see you guys in next entry !

 

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem.


Read More»

Isnin, 22 Jun 2015

Sehari di PARIS – Part 5

 

Assalamualaikum…

 

Sehari di PARIS - Part 1

Sehari di PARIS - Part 2

Sehari di PARIS - Part 3

Sehari di PARIS - Part 4

 

DSC04571

 

Baiklah.. sambung dari kisah yang lepas, kami menyusuri sepanjang laluan tepi SEINE RIVER menuju ke stesen keretapi terdekat. Sambil jalan-jalan tu kami cuci mata tengok barang yang dijual di sepanjang kaki lima tersebut. Kebanyakannya jual poster pop art dan vintaj, buku buku lama (seperti dalam gambar) dan souvenir. Paling menarik, of cos poster pop art dan vintage. Kalau aku dah ada rumah sendiri ni memang memang aku beli dah sekeping poster ! Haha..

 

 

seine

Okay pendek kata kami jalan dan jalan lagi sampai lah kami ke sebuah stesen yang berdekatan dengan Notre Dame. tapi ianya bukanlah stesen besar. Cuma pintu masuk alternatif bagi mereka yang mungkin sudah mempunyai tiket. Sebab disitu cuma ada laluan masuk untuk tiket. Tiada kaunter / mesin jualan tiket, jauh sekali kaunter pertanyaan. Kami sudah bingung. Kepenatan berjalan kaki hampir 10 kilometer (sepanjang hari) buat aku dan boss aku sedikit emosi. Dah la nak turun naik tangga ke stesen bawah tu bau nye toksah cakap lah. Muntah si pemabuk yang masih basah menghiasi tangga tempat kami berpijak. Wekkk!!!!!!!

 

 

KAMI HAMPIR DITIPU !!!

Ini kisah aku dan boss aku yang hampir ditipu hidup-hidup oleh seorang scammer di stesen keretapi. Aku malas nak cerita balik benda yang sama. Di sini aku kongsikan sedikit nukilan boss aku.

Semasa beratur untuk membeli tiket, saya disapa seorang lelaki, berpakaian kemas, dengan spek mata hitam, dengan kad nama di leher namun dalam posisi terbalik. Dia menanyakan sekiranya boleh membantu saya untuk membeli tiket. Saya ikut saja tanpa syak wasangka.

Selesai menanyakan destinasi saya, lalu jari-jemarinya menari diatas skrin, menekan butang untuk membeli tiket. Kemudian dia menunjukkan Paris > CDG. Kad debit diminta lalu saya memasukkan kad dan dia menekan butang seterusnya.

Dengan tidak semena-mena, proses pembayaran sedang dilakukan namun menunjukkan caj yang dikenakan adalah 40 EUR (~ RM160). Saya tanya adakah ini betul namun dia kata 'its ok'. Was-was dengan transaksi tersebut, saya terus menarik keluar kad debit yang masih dalam proses pengesahan dan Nisa menunjukkan jari kearah kaunter, dan saya lihat gadis di kaunter memanggil saya seolah-olah mengisyaratkan cepat pergi dari situ, dan mari ke kaunter. Saya berlalu pergi dan ternampak lelaki tersebut menyeluk tangannya kedalam slot tiket, dan mengeluarkan tiket yang telah dicetak.

Saya telah ditipu olehnya.

Dia terus berlari dan melompat masuk tanpa menggunakan pagar untuk tiket, dan saya hanya kaku disitu. Gadis penjual tiket yang rasmi tidak ada satu patah kata dikeluarkan untuk saya atas peristiwa itu. Perasaan saya berkecamuk. Berpuluh perkara difikirkan apa yang ingin dilakukan kepada penipu tersebut sekiranya terjumpa di platform itu, termasuklah menolaknya ke landasan tika keretapi sedang berlalu. Namun tiada kelibatnya. Mungkin sudah berlari jauh mengetawakan saya dan gembira kerana telah memperoleh dua tiket bernilai 20 EUR setiap satu.

Perjalanan pulang tersebut tidak segembira yang mungkin, mengenangkan bagaimana hendak mendapatkan semula 40 EUR tersebut. Segala hujah bermain di kepala. Didalam minda terasa kebodohan. Jika semasa pergi pandai untuk menggunakan mesin, kenapa semasa balik tidak pandai menggunakan mesin. Kaku, kelam, dan masam mencuka sehingga sampai ke terminal CDG. Terasa sudah berhati-hati, namun masih terkejut masih terjadi peristiwa sebegini.

 

Ini kisah yang boss aku ceritakan. Okay first of all, seingat aku.. lelaki tersebut tidak memakai cermin mata hitam. Mukanya nampak biasa, so innocent dan.. ermm.. KACAK. Ya, dia good looking, berpakaian kemas, mungkin sebab tu kami ikut dia ke mesin membeli tiket tanpa banyak bicara.

 

Kedua : Aku sudah syak padanya in the first place when he started to use the ticket machine. Sebab apa ? Sebab dia TIDAK menggunakan option bahasa Inggeris. Dia terus menggunakannya dalam option bahasa Perancis yang jelas-jelasnya kami tidak fahami.

 

Ketiga : Masa dia tekan jumlah tiket tu, aku dah perasan dia tekan skrin lebih dari dua kali, sedangkan kami HANYA memerlukan dua keping tiket (untuk aku dan boss aku) untuk naik tren pulang ke airport. Tapi entah kenapa aku tak terkata apa-apa masa tu.

 

Kemudian, sebaik sahaja jumlah harga tiket sebanyak 40 EURO tertera di skrin, dan mesin tersebut mula memproses kad kredit boss aku yang dah dicucuk ke mesin, aku dah start cakap “No !! No !!” Boss aku pun tarik keluar kad dia. Dan mamat tu terus pergi. Kami LANGSUNG TAK PERASAN yang staf wanita di dalam kaunter tiket sudah mengetuk-ngetuk cermin meminta kami beredar dari lelaki terbabit, menyedari kami sedang ditipu. Lelaki tersebut segera berlalu apabila kami mula menyedari kegiatannya dan staf tiket hampir mahu keluar dari kaunter menuju ke arah kami. Kami akhirnya membeli tiket pulang ke airport dari kaunter tiket.

 

 

DSC04583Melihat sunset di hujung terminal - Charles de Gaulle Airport.

 

Sepanjang perjalanan kami pulang ke airport agak suram. Kami terkejut, lebih-lebih lagi boss… Ini kerana kami membeli tiket di mesin menggunakan kad kredit beliau. Oh aku takde kredit kad. Bahaya wooo.. kang aku shopping swipe sana sini macam tiada hari esok je kang.

 

Sampai di airport, kami check in flight Air France. Kami disapa petugas di situ. Apabila beliau bertanyakan tentang pengalaman kami bersiar-siar di Paris, we told him that we almost got deceived by a local man. Petugas tersebut memberi kami amaran YOU SHOULDN’T TRUST ANYONE / STRANGER. Huuuu too late bebehhh…Kami dah mengalaminya pun.. Alhamdulillah lepas boss aku check akaun beliau, takde hilang duit.. Mungkin transaksi di mesin tiket tadi tu tak berjaya.

 

Pengajarannya… JANGAN PERCAYA SESIAPA !!!! Lebih-lebih lagi di kota “romantis” yang dipenuhi dengan orang yang takkan berhenti berusaha nak memperdaya orang dan juga pick pocket. Sungguh serik aku berpijak di bumi Paris ni. Syukur aku diberi peluang merasa tengok tempat orang.. BUT if I wanna go to Paris again, I will explore other part of Paris or France. Tempat yang kami dah pergi ni ? Hmmm bye bye lah, takmau dah datang…

 

 

DSC04584

Nampak tak skrin belakang aku tu. Aku pergi kat depan skrin tu dengan niat nak dapatkan informasi mengenai penerbangan kami malam nanti. Kemudian aku terpandang this guy yang duduk betul-betul dekat tepi skrin tu. Hati aku terdetik..”Eh macam kenal !” Aku pergi kat boss aku, aku bagitau aku rasa macam kenal sungguh mamat ni.. Cuma aku sukar nak ingat siapa.

 

Bila aku ingat je nama beliau, aku terus search instagram beliau untuk check betul ke tidak dia ada di Paris. Ternyata betul itu dia !!!!! Ini dia pereka fesyen SANDRA AZWAN !! Wahhhh setelah beberapa tahun tak bertemu, di PARIS jugakk kami terserempak. Terkejut beliau disapa aku, dan dia macam tak berapa nak cam muka aku. Maklumlah aku tengah serabut gila masa tu kan…

 

Aku mula kenal SANDRA AZWAN ni masa aku join contest Malaysia's Next Top Female Blogger 2011 by Sandra Azwan haaa.. gigih tau masa tu join contest sana sini ! Lepas tu aku tercalon sebagai TOP 30 haa excited kau nyah ! Lepas tu.. pemenang pun diumumkan… Ternyata aku menang HADIAH PERTAMAAA !!!! Wahhh memang seronok sangat sebab dapat hadiah minum petang bersama Sandra Azwan dan dapat sehelai baju yang dibuat khass oleh Sandra Azwan.

 

Waduhhh kenangan sungguh.. Lepas aku jumpa dengan Sandra Azwan untuk ambil hadiah kemenangan, lepas tu memang aku takde dah jumpa beliau. Ada juga contact sikit-sikit… beliau ada jemput ke fashion show koleksi beliau.. Tapi tapiii aku tak pernah berkesempatan nak pergi. Sobsss ! Maaf ya Sandra Azwan ! Di Paris juga kita bertemu setelah hampir 3 tahun !! Satu flight balik Malaysia pulak tu ya..

 

DSC04598

Oh yaaa.. Memandangkan aku berada di kawasan Eiffel Tower pada waktu siang, maka tak dapatlah aku menyaksikan Eiffel berlampu di waktu malam. Tapi syukur aku dapat window seat kat dalam flight.. Dan nun dari kejauhan nampak jugak Eiffel yang bersinar terang di tengah kepekatan malam ! Haha kononnye lah.. Tempat lain berlampu juga cumanya Eiffel Tower lah paling terang dan kelihatan sangat sangat obvious.

 

 

DSC04604

Makan malam di dalam flight Air France. Hmmm pasta dengan bentuk twisties !
Hahaa… Lapar punya pasal.. aku makan jer.. Roti tu je aku tak habis. Keras semacammm ! Huhhh..

 

 

Baiklah.. sekian kisah suka duka aku di Paris…. Macam aku pernah sebut dalam bahagian yang lain, pengalaman setiap orang yang ke Paris tu berlainan.. Ada yang melakar 1001 kenangan manis di sini.. Namun tidak bagi kami.. Kenangan manis disulami kenangan hamis ade la. Huhuu… Mungkin kejadian hampir ditipu tu merupakan peringatan Allah kepada kami bahawasanya kami dah berhati-hati pun tetap ditimpa musibah.. Haa ada lah tu silap kat mana-mana.. Masa untuk muhasabah diri.

 

Setinggi-tinggi kesyukuran aku panjatkan kepada yang Maha Esa kerana Dia takdirkan aku bekerja dengan team AMANZ dan dapat merasa hidup dan survive di other part of the world. Tak ada perkataan dapat gambar kan perasaan aku.. Terima kasih ya Allah !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Khamis, 18 Jun 2015

Sehari di PARIS – Part 4

 

Assalamualaikum..

 

Sehari di PARIS - Part 1

Sehari di PARIS - Part 2

Sehari di PARIS - Part 3

 

GOPR3880

Okay okay mari sambung kisah di Paris.. tak sabar nak habiskan.. sebab nak update pasal holiday ke Melbourne pulak haaa… Banyak gila entry tertangguh ni ! Huhuhuuu memang penuh lah blog aku dengan entry travel je ni nanti.. sedangkan aku bukanlah travel blogger haha.. tapi nak jemput on sponsored trip iolss okay je ehh !

 

 

GOPR3885

Semasa di Paris, asal nampak bangunan atau binaan pelik sikit, mesti aku berenti untuk bergambar hahahaa… maklumlah, dah alang-alang sampai kat negara orang, percuma pulak tu (atas tiket transit semasa work trip!), ada lah baiknya jika kita terus mengabadikan 1001 kenangan di sana ye dakk ! Macam tugu kat belakang aku tu, aku tak tahu pun ape bendanya tu, aku bergambar saja haha !!

 

DSC04532

Kat sana nampak je matahari memancar-mancar sinarnya.. tapi suhu kat sana agak cool.. Pada waktu pagi, aku masih mengenakan jaket dan muffler aku.. Tapi bila masuk tengahari je, terasa juga lah bahangnya… Nasib lah aku tak pakai berlapis sangat, memandangkan nak balik Malaysia dah haaa…

 

 

DSC04541

Okay.. di sini kisahnya bermula… Kami kat Paris tu takde internet.. takde mobile data.. takde connection. Memang kami ada siap-siap cari info masa guna wifi kat airport.. Lepas tu kami jalan ikut hati je hahaha… dari Eiffel Tower tu, kami nak ke The Louvre, sebuah piramid kaca yang menempatkan galeri / muzium. Lagi pula, stesen keretapi dekat dengan kawasan Louvre tu.. senang lah nak balik ke airport nanti.

 

Kami pun jalan kaki lah berpandukan papan tanda dan juga peta-peta yang kami rujuk di bus stop. Agak sukar nak memahaminya… Kami rasa tak jauh pun tempat dituju.. Tapi bila jalan kaki, amik kauuu lama benar nak sampainya ! Gambar di atas ni merupakan antara lorong yang kami lalui…

 

Alkisahnya… semasa kami sedang jalan kaki kat lorong ni, ada seorang budak (warga negro) dengan bapanya di situ. Anaknya kecik lagi.. sedang-sedang umur budak tadika mungkin ? Bapaknya elok pakai kot.. tengah berbicara di telefon. Semakin kami berjalan menghampiri tempat mereka berdiri, tidak semena-mena budak tersebut mengangkat dan memegan fail di tangan dengan gaya SEOLAH-OLAH MENGACUKAN SENAPANG kepada aku. MashaAllah ! Mau tak terkejutnya aku. Hampir aku berhenti melangkah.

 

Aku pandang bos aku, dia pandang budak tu, Aku pandang budak tu balik. Bapaknya yang dari tadi asyik berbual di telefon menyedari perbuatan budak tu dan menghentikannya. Aku senyum sikit pada bapaknya, sebagai tanda bahawa aku ini bukan ancaman kepada mereka. Seperti semua sedia maklum, keadaan Islamophobia di Paris boleh jadi teruk kalau kita berada di tempat yang salah pada waktu yang salah.

 

Sedih betul aku dengan dunia sekarang. Pada pemikiran budak-budak yang tak mengerti apa tu pun sudah ditanamkan agar menentang orang yang berketerampilan seperti seorang muslim. Contoh aku, memakai tudung. Padahal dia budak-budak lagi kot !

 

Oh ye.. sepanjang lorong tu kan banyak giler kesan orang kencing pancut kat dinding (bau tu perghhh) ! Lepas tu muntah orang mabuk.. sampah sarah tak dikutip dan tahi anjing. Huhuu hati hati je lah melangkah tu ye. Kedai makan kat sana pun banyak letak kerusi kat luar mengadap jalan raya.

 

GOPR3904

Sebelum sampai ke The Louvre tu.. kami melalui kawasan LES INVALIDES. Bangunan ni asalnya dibina sebagai hospital untuk menempatkan askar semasa perang dulu-dulu.. Sekarang ni kalau tak silap dah jadi gereja.. Tempat aku berdiri tu kat luar kawasan Les Invalides, dipisahkan dengan parit yang besar dan dalam. Mungkin salah satu bentuk pertahanan semasa zaman perang dulu kan.

 

 

GOPR3928

Yeahh dah sampai ke tempat yang dituju… Oh ye.. kawasan muzium The Louvre tu dikelilingi oleh bangunan yang macam kat belakang aku. Rekaannya sangat unik, bersejarah dan memang lawa la kalau bergambar kan..

 

 

GOPR3942

Inilah dia muzium THE LOUVRE, ramai sungguh nak masuk siap kena beratur bagai. Haha aku tak berminat nak tahu apa ada di dalam.. aku cuma berminat nak bergambar kat luar aje…

 

 

GOPR3972

Jalan kat depan sikit, ada LOUVRE GATE atau nama penuhnya Arc De Triomphe Du Carrousel, Musee Du Louvre yang menghubungankan Louvre ke Tueleries Park. Menyesal pulak aku tak jalan-jalan masuk ke kawasan taman di belah sana.. sebabnya masih ada sedikit masa lagi masa tu aku rasa.. Hurmm takpelah takde rezeki..

 

Oh ye.. kat kawasan Louvre dengan Arc ni kan ramai sangat sangat orang “cari duit”. Maksud aku ramai warga negro yang menjual keychain bentuk eiffel tower tu dengan harga yang murah.. Korang boleh dapat 14 bijik keychain tu dengan harga 2 euro (sekitar RM10 masa tu). TAPI !! Korang kena berhati-hati.. masa pilih keychain tu, check mana yang elok, mana yang patah.. dan kira betul-betul.. sebab ada antara penjual yang cuba tipu, bagi jumlah tak cukup dan sebagainya.

 

Ramai jugak orang kat kawasan ni yang menjual air minuman dan ada yang menawarkan diri untuk mengambil gambar korang. JANGAN !! JANGAN SESEKALI korang berhenti depan dorang dan biarkan dorang ambil gambar korang guna kamera polaroid dorang.. nanti dorang akan tuntut korang untuk bayar. Buatnya dorang cas mahal camne? Haa matawang euro bukannya murah deknon. Lainlah kalau awak kaya raya haha.

 

DSC04561

Oh ye.. di seberang sungai sebelum sampai ke kawasan Louvre tu, kat kaki lima sungai ni memang banyak sangat kiosk-kiosk yang jual souvenir, buku buku lama.. poster vintage dan sebagainya.. Kiosk ringkas pemuda ni menarik perhatian aku sebab harga dia boleh tahan murah compared to kedai souvenir yang aku dah singgah.. Dan kat kiosk dia ada lebih banyak pilihan magnet fridge yang lawa-lawa. Dua kali aku singgah kiosk dia ni, sampai dia bagi aku free satu keychain haha.

 

 

GOPR3977

Ini Pont des Arts bridge, jambatan di mana ribuan manusia meninggalkan kunci LOVE LOCK pada pagar jambatan ini… Tanda cinta lah kononnya eh. Haha ada di antara pagar di sini pernah runtuh kerana tak mampu menahan berat love lock yang sangat banyak. Tapi tempat ni memang menjadi tarikan lah kan. Semua datang nak kunci cinta dorang. Patut lah orang duk jual mangga sepanjang perjalanan kami ke jambatan ni.

 

 

 

Okayyy aku akan sambung last part of Paris next time yaa! Daaa ~

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Copyright © Nisa Kay