Ahad, 22 Disember 2013

Malaysia Tourism Hunt 2013 (MTH2013) – PART 3

 

Assalamualaikum..

 

Part 3 siri MTH2013 aku merupakan antara bahagian yang menjadi kenangan paling paling best dalam hidup aku.. Bukan bermakna pengalaman lain tak best, tapi yang ni memang lain sikit la, sebab aku pergi tempat yang aku tak pernah pergi, aku buat perkara yang tak pernah buat. Hahaa! (Rasanya kebanyakan aktiviti sepanjang MTH2013 ni pengalaman baru kot? LOL)

 

DSC00092

Pagi pagi lagi kami dah ke bangunan Kementerian Pelancongan di Putrajaya untuk majlis OFFICIAL FLAG OFF ke Sepang oleh Wakil Tourism Malaysia. Cuaca bertukar mendung lalu hujan lebat di luar. Nasib baik aku bawak sweater, sebab air cond dalam bangunan sejuk nye lahaii!!!

 

 

DSC00097

Cubaan camwhore oleh Abang Hasraf menggunakan kamera aku SONY NEX-3N. Kamera dengan skrin boleh laras, membolehkan anda camwhore sepuas hati tanpa perlu mempedulikan jika kamera hanya fokus lobang hidung mu. Her her…

 

 

DSC00117

Tu diaaa.. THUMBS UP !!! THUMBS UP !!! Hahaaa… Mari tampal pelekat kereta Tahun Melawat Malaysia 2014.

 

 

DSC00125

Yeahhh flag off sudah ! Jom kita ke Sepang. Homestay dan beberapa aktiviti perlumbaan antara kumpulan sedang menanti kami. Masa ni cuaca dah elok sikit.. So kitorang sampai kat homestay tu dah nak tengahari jugalah..

 

 

DSC00132

Ketibaan rombongan peserta MTH2013 ke BANGHURIS HOMESTAY disambut meriah dengan paluan kompang. Kalau bukan sebab MTH2013, aku takkan tahu kat Sepang ada homestay ! Hahaa.. Kawasan persekitaran kampung tampak bersih dan suasana tenang je..

 

 

DSC00135

Penerangan serba sedikit mengenai BANGHURIS HOMESTAY.. Ada bermacam aktiviti yang boleh korang experience kat sini… Antaranya menoreh getah, memancing, persembahan alat muik tradisional dan macam-macam lagi lah..

 

 

DSC00143

Bersiar-siar (lah sangat!) di sekitar HOMESTAY BANGHURIS, SEPANG. Kemain lagi abang dalam gambar ni feeling kat Nami Island tapi versi pokok buluh ya bang ! Hahahaa jangan marahh.. Tempat ni memang cool. Semua terpana sebab lawa je pokok-pokok buluh ni tersusun haaa… Boleh shoot video klip lagu ni. Haha !!

 

 

cats

Kemain excited jumpa rebung buluh. Motif ???

 

 

Ahaa… Kalau nak tahu dalam MTH2013 para peserta dan dibahagikan ke kumpulan-kumpulan yang terdiri daripada 3 hingga 4 orang setiap satunya. Dan tugasan pertama kami akan kami lakukan di sini !! Yeahhh untuk mengumpul mata bagi merebut gelaran juara dan memenangi wang tunai di akhir kembara kami !

 

 

DSC00164

Taraaa !! Ini tugasan pertama kami ! Kena tetak pelepah sawit dan buahnya menggunakan alat yang telah disediakan. Pelepah dan buah sawit kena jatuh dalam masa 8 kali tetakan sahaja ! Kalau lebih kena penalti markah wooo !! Pakcik di dalam gambar ni tengah demonstrasi bagaimana nak menetak pelepah dan buah sawit dalam dua tiga kali hentakan sahaja !

 

 

DSC00173

Yeahhh ini dia wakil kumpulan 13 iaitu Pakcik Misrom (kami panggil beliau dengan nama manja beliau “pakcik” je) Tengok gaya macam handal je kan kan kan !! Yeahh memang handal pon ! Kurang lima kali hentak pelepah dengan buah sawit dah jatuh bergolek golek ! Yeay !!

 

 

DSC00201

Tugasan kedua kena menoreh getah ! Fuhh biarpun arwah aki aku dulu seorang penoreh getah, tapi seumur hidup aku tak pernah pon ikut arwah jejak kaki ke ladang getah, apatah lagi nak pegang batang penoreh tuh ! Fobia lepas kaki abang aku terkopek kena mata penoreh tu ! Sooo… pakcik jualah yang membereskan tugasan ini untuk kumpulan 13. Yeah !

 

 

DSC00220

Haa tercengang-cengang semua bila kena raut daun kelapa untuk buat penyapu lidi ! Dah lah tempoh masa kian mengejar, ada pulak yang terluka kena pisau lipat !! Aduhhh demi melaksanakan tugasan !

 

 

cats2

Kumpulan juga kena hantar wakil untuk perlumbaan mengukur kelapa. Ni bukan ukur berapa sentimeter ke apa.. ni KUKUR KELAPA. Korang tahu ?? Yelah guna alat orang lama parut kelapa, haaa ni dia (dalam gambar) travel blogger dari Filipina EDGAR dari Eazy Traveler mencuba untuk kukur kelapa ni. Haa looking good yeah !

 

 

DSC00230

Haa ini pulak tugasan memetik buah koko yang dah masak, tapi takleh kutip banyak-banyak or sikit sangat ! Kena kutip dalam jumlah berat yang dah ditetapkan ! Adoiii susah nak agak tahu??? Tapi okay lahh, aku punya result cuma kurang 10 gram dari berat yang diperlukan.. Tapi markah kureng sikit la ;(

 

 

DSC00238

Selesai saja semua tugasan, semua kumpulan pergi ke tapak yang disediakan untuk menanam pokok !! Yeayy.. Anak ibu plis membesar sihat dan kuat. Minum milo banyak banyak okay. Barulah bersemangat juara. LOL. Nanti dah besar ibu boleh menikmati buah-buahan kat sini lagi yek !

 

 

DSC00249

Oh yeah, semua dah lapar LOL. Makanan tengahari ni memang terbaik lah aku cakap ! Lagipun aku memang dah lama tak merasa home-cooked dish. (Rindu mak serta merta T_T ) Lauk kegemaran aku pulak tu !! Ada kari dan ikan goreng ! MEMANG THORBAEKKKK !!!!

 

 

DSC00275

Sambil makan tengahari kami dihiburkan dengan persembahan dari penduduk kampung HOMESTAY BANGHURIS ni haaa… Kalau pelancong luar ni mesti seronok giler tengok persembahan guna alat muzik tradisional ni.. Aku yang penduduk tempatan ni pon kagum !

 

 

DSC00266

Selesai makan, dah kenyang, senang hati maka yang sporting tu pon berlari-larilah naik ke pentas untuk menari mengikut alunan muzik tradisional. Kemain sungguh ye korang.. kemainnn sungguh ! Tergelak-gelak aku tengok gelagat korang atas pentas ni ! Sporting habis !!

 

What a day ! Kami bergerak pula ke destinasi seterusnya.. Tapiiii sambung next entry lah yek ! Aku rasa banyak dah benda yang aku kongsi berkenaan BANGHURIS HOMESTAY, SEPANG ni.. Nak apa apa info mengenai homestay ni, boleh usha LINK ini atau pun LINK yang ini okay??

 

 

 

Terima kasih kepada warga BANGHURIS HOMESTAY !! Terima kasih Tourism Malaysia, terima kasih GAYA TRAVEL !

 

 

 

THANK YOU SO MUCH KERANA SUDI MEMBACA !

Malaysia Tourism Hunt 2013 - PART 1
Malaysia Tourism Hunt 2013 – PART 2
Malaysia Tourism Hunt 2013 – PART 3

 

 

 

 

Nisa Kay


4 ulasan:

  1. patut la slumber je nek pentas nyanyi masa trip SMCC1M arituh
    dah pernah pergi rupanya sebelum ni

    Banghuris terbaik

    BalasPadam
  2. Patut la banyak kereta yg sama diiring oleh polis tadi dekat putrajaya..

    BalasPadam
  3. wahhh best nya sis...tgk gambar je, dah tahu seronok hehehe

    BalasPadam

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay