Khamis, 15 Januari 2015

TRAVEL – Harga baru bagi pasport antarabangsa Malaysia

 

Assalamualaikum..

 

Nampaknya ada jugak berita baik di awal tahun 2015 ni haa.. (selain daripada duit BR1M masuk kan haha – oh ye saya tak apply pun BR1M).. Dan berita ini merupakan berita yang sangat baik, terutamanya bagi mereka yang suka travel dan jugak sedang merancang nak buat pasport untuk travel. Tak lain tak bukan…

 

PASPORT

 

Sebelum ni nak buat pasport ade dua jenis berdasarkan tempoh sah pasport tu.. Yang pertama pasport tempoh DUA TAHUN.. Harga dia RM100 masa aku buat dua tahun lepas. Lepas tu, jenis kedua ialah pasport dengan tempoh sah LIMA TAHUN yang harganya RM200. Sekarang ni haa pasport yang dua tahun tu dia dah mansuh dah haaa… Makanya, kalau nak buat pasport kena ambil terus  yang lima tahun.

 

Bagi aku bagus jugak buat macam ni. Orang yang jarang-jarang travel mesti pernah hadapi problem di mana bila nak travel, ada masalah yang timbul – lagi lagi berkaitan dengan expiry of the passport ambuih speaking uolss ! Aku pernah kena macam ni..Aku buat pasport hampir dua tahun lepas, bawak duit RM100 je masa tu, so just buat yang 2 tahun tu.

 

Tahun 2013 aku travel ke luar negara buat PERTAMA KALINYA (Kah kah kahh..) dan negara yang luar negara sangat tu cumalah Singapura. Wakakakaaa… Dan tahun 2014, aku cuma travel empat kali untuk urusan kerja dan sekali untuk tujuan cuci mata, ehh bercuti!! Setiap trip tu ada yang jaraknya seminggu, ada yang sebulan dua camtu. Bila lama tak guna, lupa nak renew. Lepas tu nak buat apa-apa urusan yang berkaitan dengan pasport pun ada je tak kena.

 

DSC09945

Memandangkan tahun lepas (tahun 2014) aku ada plan nak bercuti tahun 2015 ni… Tapi.. Maunye tak sedar dah expired haa pasport gua.. Makanya, pertengahan tahun lepas aku buat la pasport baru.. Buat yang dua tahun je. Huhuu.. Kalaulahh pasport kena buat yang lima tahun terus, aku terus buat dahh..

 

 

DSC09950

Antara kenangan manis aku dengan pasport lama. Wakakakaa.. Bekerja di Barcelona (that explains the stamp of Schiphol Airport during transit) and percutian yang aku plan lebih setengah tahun iaitu Korea Trip ! Wohooo… nak tahu lebih lanjut mengenai aktiviti aku travel, boleh laa USHA SINI.. KLIK SINI kui kuikuii…. saje jer promote, padahal aku ni bukanlah travel blogger.. tapi aku suka travel !

 

Hew hew.. So pasport baru masih menanti cop cop dari tempat tempat yang bakal aku lawati.. Jeng jeng jenggg…. inshaAllah kalau dipermudahkan… dan dimurahkan rezeki, dapatlah aku jejak kaki ke tempat baru.. atau.. mungkin kembali ke tempat yang pernah aku lawati dulu ? Hahaa semua tu aturan Allah :) Soo… till next entry !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem.


3 ulasan:

  1. Mgkn thn ni blh la liz nk bt pasport.

    BalasPadam
  2. Yeay! Finally!


    Regards,
    www.pojiegraphy.blogspot.com

    BalasPadam
  3. kan.. at least ada berita baiknya...hehe.. tp baru renew bln 9 thn lepas masa nk ke korea. renew utk 2 thun pnya...huhu.. agak2 kalo saja2 gedik nk g renew kastam nk mengamuk x..hehe

    Norsalihah

    BalasPadam

TINGGALKAN KOMEN ANDA, PLEASE!

Copyright © Nisa Kay