Memaparkan catatan dengan label Haiwan Kesayangan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Haiwan Kesayangan. Papar semua catatan

Khamis, 12 Februari 2015

My Cats – Si Chiky beranakkk ! (Part 4)

 

Assalamualaikum..

 

Heee tahukah anda bahawasanya membela kucing ni, boleh jadi satu sumber kegembiraan di kala sunyi ? Tidak kiralah anda single atau tidak, anda forever alone atau tidak… Hahaha kucing memang penghibur di kala suka dan duka. Ambuiii. Sebenarnya dah lama nak update pasal kucing aku ni.. Tapi asyik bertangguh je.. Ada masa tak boleh tidur malam, update pasal benda lain pulok. HAHA..

 

loki-chiky-kucing-comel-cat

 

Rakan blogger Budak Lelaki Sebelah Pintu dah pun update pasal Chiky beranak ni.. Gambar di atas di ambil dari blog budak lelaki tadi ler. Yang putih atas kerusi tu, kucing jantan beliau yang gagah perkasa iaitu si Loki.. Kucing aku Chiky ada kat bawah tu ha…

 

 

DSC09127

Nak dijadikan cerita, masa aku melawat anak-anak kucing kat Melaka, aku mendapati bahawa Chiky sedang bunting amboi perut kemain nak sorok di sebalik bulu bulu yang lebat merimbun okay…  Lepas aku amat-amati, aku pegang-pegang perut dia, maka kompem lah pada firasat aku bahawa Chiky sedang sarat membawak anak-anak si Loki…

 

 

kucing-beranak-melahirkan-cat-born-birth (3)

Ini gambar yang aku kirim kepada Budak Lelaki Sebelah Pintu sebaik sahaja Chiky beranakkan anak-anak kepada kucing jantan beliau. Mula macam geli jugak nak tolong kucing beranak, tapi aku telah pun melantik diri ini menjadi bidan kucing secara sendirian berhadnya, maka aku lah yang tolong buang selaput, lap muka anak kucing, potong uri.. Tapi masa aku balik tu dah ada sekor yang dah mati pun. Sobbss !!

 

 

DSC09569

Ini pulak gambar anak-anak kucing selepas beberapa hari.. Dah nampak warna bulu anak kucing nye… Semuanya putih putih barulah puteehhhh (ehh!!) ni mesti mengikut bapaknya haaa.. Takde satu pun yang coklat atau grey macam ibunya ni.. kalau ada pun, yang mati tu lah. Sobss ! Yang satu-satunya warna grey tu lah tak dapat diselamatkan !

 

 

DSC09563

Hiksss.. Semangatnyaa masing-masing minum susu ya ! Bagus-bagus…. silalah membesar dengan sihat dan kuat ye anak-anak putih sekalian !!

 

 

DSC09535

Tapi kan… Chiky ni seekor ibu kucing yang teramat lah protective dan garang ! Kemain haa jeling-jeling kita bila kita nak datang dekat tengok dia dan anak-anak ! Hahaa… Ambuo bukannya orang lain ! Tuan kau sendiri tau Chiky !

 

Ye lah.. takut jugak Chiky dah tak ingat iolss.. memandangkan agak lama jugak Chiky dihantar ke rumah mentuanya… Asyik jual mahal je Chiky… mama dengan besan mama penat tau tunggu Chiky dengan Loki menjadi. Haha…

 

 

DSC09166

Pesen si Chiky ni.. Bila aku datang dekat je.. dia duk gulung badan dia, macam nak gulung anak dia sekali. Hahahaa.. punyalah tak bagi aku tengok anak dia tu. Haiiii kedekut nauuu ! Apa ni Chikyyyy ! Apa niiii… Hahahaha…

 

 

DSC09554

Haaa ada something nak share bagi mereka yang pertama kali handle kucing beranak (macam aku ni…) Aku pergi klinik veterinar hari tu, so aku mintak lah nasihat kat doktor haiwan tu macam mana nak jaga ibu kucing yang baru beranak.. And ada satu ubat supplement yang doktor tu rekemen kan.. Ni supplement dalam bentuk cecair untuk ibu kucing. Supplement ni fungsi dia untuk tambah susu ibu kucing. Haa so that semua anak-anak dapat minum secukupnya haha.

 

Oh yaa.. kalau ada yang nak kongsi tips jaga kucing.. atau apa-apa tips berkaitan dengan makanan kucing ke apa.. just drop a comment ya.. Info kita sama-sama share ya.. Thank you in advance !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem.


Read More»

Selasa, 6 Januari 2015

My Cats – Kawan Baru : Lofa si Kucing (PART 3)

 

Assalamualaikum..

 

Haa siapa pernah baca entry aku sebelum ni mesti tahu kan, aku membela dua ekor kucing yang bam bam dan sangat manja dan sangat mengada. Mih mih mih.. dalam kisah kucing-kucing aku PART 2, aku ada ceritakan yang kucing aku, si Ash tu bersendirian kat rumah sebab aku bagi kawan aku Hizami jaga Chiky. Masa tu aku nak mating kan Chiky dengan kucing Hizami, si Loki tu…

 

Tapi, Ash pulak jadi macam a bit murung sebab takde kawan nak main kejar-kejar dengan dia.. Takde kawan nak manja-manja, nak jilatkan kepala dia.. aloloo aku jadi tak sampai hati pulak dengan Ash tu… Jadi aku kembali ke Melaka, aku pinjam pulak kucing Hizami yang lagi sekor..

 

Kucing Nisakay 2

 

Taraaa ini lah dia LOFA ! Haaa Hizami yang bagi nama dia Lofa, maybe nak bagi dekat-dekat dengan nama Loki si Kucing kot ? Soo.. memandangkan Chiky ada dengan Hizami, so aku pinjam kejap la si Lofa ni buat peneman kat sini dengan Ash.

 

Kucing Nisakay 4

 

Kucing ni Hizami dapat dari kawan dia jugak.. Spesis apa aku tak sure.. Badan kurus je macam kucing biasa.. Tapi bulu dia panjang.. aku rasa Lofa ni spesis Domestic Long Hair (DLH) kot.. tapi dia ada corak yang agak unik pada aku.. And bulu dia memang naturally berkilat..

 

Kucing Nisakay 3

 

Memandangkan proses mating antara Chiky dengan Loki masih tak nampak hasil nye (muahaha!), maka lama sikitlah aku bela Lofa kat sini, sebab Chiky masih di Melaka.. Kadang-kadang aku turun ke sana melawat anak aku yang sekor tu.. Jual mahal sangat.. Bukan tak hensem Loki tu.. gagah perkasa okeh. Wakakaa…

 

Kucing Nisakay 5

 

Tapi makin lama aku bela Lofa ni, makin manja pulak dia dengan aku.. Alahaii aku dah la rapuh sikit hati aku dengan kucing yang manja-manja ni… Lofa ni jenis cepat faham bila kita panggil dia. Aku tak pakaikan pun loceng kat dia… bila dipanggil je, laju je dia datang. Bagus betul.. Kadang-kadang bila aku tengah lepak kat katil, main laptop, tahu-tahu je dia dah datang baring kat kita.. satu habit Lofa ni, dia kalau baring kat kit, mesti dia nak sandar kat badan kita, or kaki or tangan. Alalalaa.. comellll.

 

Kucing Nisakay 1

Tengok tuuu.. seronok ye dia nak berguli-guling atas katil akuu. Hhahaa.. dasar manja benorr…. Lofa ni, lepas beberapa bulan duduk dengan aku, dia dah mula resah gelisah dah. Satu rumah dia bising duk mengiaw jee.. Ash pulak bukan nak kat Lofa ni.. sudahnya, aku pinjam kucing kawan adik aku, untuk kenen kan dengan si Lofa ni..

 

Dalam dua hari je, dia dah settle mengawan. Haaa amboi rakus betoi kau ni Lofa.. Tak padan ke badan kecik ! Hahahahah !!!!! Makanya, hari tu aku pergi Melaka, angkut kucing-kucing aku sekali sebab tak sempat nak hantar boarding.. Lepas tu, dan dan dapat tahu yang Chiky dah pun bunting.. Haaa ! Jadi aku bawak Chiky balik, dan tinggal Lofa kat Melaka… Maklumlah kucing bunting ni kena ada persediaan mak bidan wakakakaa…

 

Jadi sekarang tunggu masa je lah si Chiky tu poofff keluar anak anak ! Hope yang keluar tu comel comell auwwww ! Tak sabar aku dengan Hizami nak menimang anak-anak kucing ! Hiksss… Bagi yang masih lost mana satu kucing aku Chiky dan Ash.. boleh rujuk entry ni :

 

 

 

 

XOXO, Putewi Hensem !


Read More»

Khamis, 17 Julai 2014

My Cats - Ash & Chiky (PART 2)


Assalamualaikum..



Bila rinduuu terkenang mu sayangg.... Amboi amboi.. ayat mukadimah tak boleh nak geli-geli lagi ke? Kemain guna lirik lagu ni haa.. Actually entry kali ini pasal anak bujang aku sorang tu lah.. terkenang-kenang.. tercari-cari.. haa baru kau tau erti penyesalan ye Ash??? Hahaa..



Kisahnya.. aku hantar kucing aku Chiky ke rumah rakan blogger aku iaitu encik-diminati-ramai siapa lagi kalau bukan Hizami Rahim di Budak Lelaki Sebelah Pintu tu lahh.. Hahaa.. bagi yang mengikuti beliau di laman instagram mungkin ada yang tahu bahawa Hizami ada bela seekor kucing jantan yang macho bernama Loki.. Memandangkan Chiky aku pun dah merenyam semacam.. si Loki pun yang menggesel resah gelisah, so aku suggest untuk hantar Chiky ke sana lah.





Gambar ni di ambil pada Ahad (13 Julai 2014) yang lepas. Aku hantar Chiky kat rumah Hizami pada Sabtu (12 Julai 2014). Memandangkan no extra cage, so aku letak je Chiky dalam sangkar Loki.. Dalam hati berharap sangat sangat dorang tak gaduh ke, cakar-cakar ke.. Yelah kan dorang baru first time jumpa.. kot la Loki tak mau kucing lain masuk "kawasan" dia kan..


Tapi alhamdulillah sepanjang aku, Hizami dan rakan-rakan yang lain menjalankan aktiviti kami, tidak ada "panggilan kecemasan" dari family Hizami kot kot la kucing ku dan kucingnya bergaduh teruk ke apa. Hahaa.. Bagus Loki ni behave je dia.. Chiky pulak jenis tak kisah je.. Mungkin sebab dia dah biasa membesar beramai-ramai.





Jadiiii... bila Chiky takde kat rumah, Ash pun jadilah anak tunggal ku semula.  Kui kui kui ~ Agaknya dua bulan dengan Chiky ada kat rumah ni dia dah biasa kot.. dah ada kawan bermain.. dah ade kawan nak kacau kacau.. dah ade kawan nak berlari berkejaran, dah ada kawan nak bergomol bergaduh... Nampak dorang boleh get along jugak lah...


Tapi balik nye aku dari Melaka (tanpa Chiky), aku ambik Ash kat petshop lepas aku boarding dia dua hari. Sampai je kat rumah, Ash terus berlari-lari dalam rumah pastu dia mengiau kuat-kuat. Aku agak dia tengah panggil Chiky la kot? Sebab nampak sangat Ash ke hulu ke hilir duk mengiau tak tentu hala gituh..





Biasanya Chiky je yang suka lepak and tido dalam bilik kucing ni... (Dalam gambar) ni tempat lepak Ash.. Biasa Chiky duk sebelah dia.. Kalau aku tak kurung dorang dalam bilik ni (untuk makan or nak bagi dorang berak kat pasir), memang takde nye Ash nak lepak sini sendiri..



Tapi bila Chiky takde ni Ash asyik keluar masuk bilik kucing.. pastu lepak situ sorang-sorang.. Dia tunggu Chiky ke? Macam kesian pulak aku tengok Ash ni haaa... Tercari-cari kawan dia.. Iskk iskk kesian pulak.. Kadang-kadang Ash datang kat aku, mengiau ngiau kesian.. Agaknye dia tanya mana kawan dia tak? (Kalau lah aku paham apa kucing nak cakap haha)





Kisahnye Ash sekarang ni selalu lepak sorang-sorang je.. Well I do realized that he's lonely. Eceh nak speaking pulekk aku. Tapi memang nampak yang dia tak playful sangat dah. Dah tak buat aku sakit kepala bila dia berkejaran dengan Chiky. Tapi aku risau dia murung lak.. 






Mungkin sebab dia sedih (kot?) so manja dia tu berlebih-lebihan la pulak kann... Tido nak dekat aku je. Memang biasa aku bawak dia masuk bilik bila time nak tido.. tapi dia biasa tido atas lantai je.. Tapi sekarang kemain nak berkepit dengan aku je..



Kalau aku buat kerja depan TV dia mesti nak landing kat lantai depan aku.. atau sebelah aku... alahai anak-anak mama niiii... Nanti dah besar nanti macam mana lah Ash ni.. aku harap lepas dua tiga minggu Chiky di rumah mentua (cececehhhh) harap dia tak lupa kat mama and adik Ash dia niii.. Hew hew. Balik bawak cucu ye, Chiky. Ehhh !!







Sekian bebelan ibu mithali tentang anak-anak kucing nya. Kbai.

Read More»

Sabtu, 5 Julai 2014

CATSVILLE PETSHOP, Subang Jaya


Assalamualaikum..



Amboi amboi.. sejak sejak ade haiwan kesayangan ni kan kemain tau nak menaip pasal dorang je.. And aku personally memang dah lama nak share dengan korang pasal petshop, tempat nak boarding, grooming dan semua tu lah.. Mana tahu kan korang ada kawan kawan yang baru nak membela kucing... atau korang just seseorang yang tengah search pasal petshop kat internet?




Kepada yang sedang membaca entry ni, terima kasih tak terhingga aku ucapkan.. susah jugak nak kembalikan semula semangat blogging secara berkala tu ye.. Once dah abaikan, memang liat nak start menaip balik. Tapi bila dah menaip.. hah! Kemain dia berdas-das keluar entry ! Haha lari topik pulak ehh.






Okay hari tu aku ada share sikit pasal petshop ni.. aku dapat tau pasal petshop dari instagram Hanis Zalikha. So, memandangkan lokasi Catsville Petshop ni area USJ Subang Jaya je.. maka dalam perkiraan (berdasarkan aplikasi Waze) aku, maka aku konklusi kan tidak lah jauh mana dari rumah aku.. Lagipun aku tengok macam cantik je kan tempatnya.. so nak try pulak servis dorang macam mana kan?







Perkara pertama yang buat aku tertarik dengan Catsville Petshop ni sebab playing space untuk kucing sangat la comel dan lawa...!!! Kalau lahh aku ni duduk rumah sendiri, dah lama aku peruntukkan satu bilik then bina macam ni untuk anak anak bulus akuu! Hahaa...


Sooooo first impression aku terhadap tempat ni, dorang sediakan tempat bermain yang cool untuk kucing-kucing yang dihantar ke sini. Dan kebetulan minggu lepas aku balik kampung untuk menyambut kedatangan Ramadhan dengan keluarga, aku decide nak hantar kucing kucing aku untuk boarding sekali dengan grooming sekali kat sini.







Sooo ini dia serba sedikit barangan yang korang boleh beli di Catsville Petshop ni... Ada barangan yang penting such as makanan kucing, bekas pasir and a few aksesori.. Mungkin in future dorang akan tambah lagi produk untuk kucinh ? Haaa sama-sama kita nantikan..







Ini adalah jenama makanan kucing yang utama dijual dan digunakan di Catsville Petshop ni... Menurut owner Catsville Petshop ni, kucing dorang kat sini semua makan makanan kucing jenama ni - SPORTSMAN'S PRIDE. Hahaa ahli sukan makanan kucing T_T  Mungkin satu hari nanti aku jugak akan cuba tukar makanan kucing aku kepada jenama ni? Sebab aku tengok kucing owner nya sihat sihat gebu sangat semua..








Aloloooo gebu gebas sangat kucing yang ini ya ampunnn!!! Sebijik kemhor bersama haruslah dilakukan segera walaupun kucingnya sedikit pun tidak mempunyai hati nak pandang kamera hahaa. Nangiss!!








Yang segan silu taknak pandang kamera ni nama dia Nermal.. Kucing residen di Catsville Petshop ni haaa.. Sihat gebus gebas geramnya nak penyek-penyek lahaiiii... Aku suka betul kucing malas macam ni.. Tapi mungkin sebab dia tak biasa dengan aku, so dia macam reject bila aku nak dukung peluk dia. T_T Hahahaaa!!!!







Yang rajin duduk dalam box ni nama dia Garfield yeahh!!! Comel nyaaa, malas malas je dia panjat and duduk kat sini. Alahaiii comel nya.. gebus gebas juga yang nii.. Kalau nak tengok sendiri meh la datang hantar kucing korang ke Catsville Petshop ni okayyy!!







Ahhh tak kira, nak jugak bergambar dengan Nermal. Kena paksa jugak si bulus ni.. Tapi beliau teramat pemalu lah kot.. Heheheee... apa apa pun... Catsville Petshop ni best sebabbbb :


  1. Staf friendly, ada knowledge jugak pasal kucing.
  2. Owner super friendly, senang berbual macam dah lama kenal ececehh..
  3. Petshop bersih dan kemas !
  4. Kucing kucing semua comel !
  5. Lepas grooming kucing ku lebih gebu dan wangi !







With the owners of Catsville Petshop yang super friendly(tengah) Intan dan (kanan) Hadzwan. Ohh kucing hitam putih tu nama dia Panda. Suka menyorok sebab dia paling muda, so selalu kena buli la kot. Haha kesian "maknae" sorang ni.. "Hyung" semua suka usik dia yaa... alololoo meh la duduk dengan mama Nisa :")




Alhamdulillah untuk pengalaman pertama kami di Catsville Petshop ni so far aku puas hati.. next week maybe hantar boarding lagi memandangkan I will be heading to Melaka untuk menjalankan aktiviti berbuka puasa dengan rakan-rakan tersayang di sana.. Cewahhh ! Kesian anak anak mama kena tinggal lagi wuwuwuuuu !!!




So guyssss... siapa yang bela kucing jom la try hantar grooming or boarding kat Catsville Petshop niii... Pemiliknya melayu Islam.. so jangan risau dorang takde ambil anjing untuk grooming sini... So kucing kita selamat di bawah jagaan mereka yaa...




CATSVILLE PETSHOP

43-1, Jalan USJ 21/10, Subang Jaya, Selangor

013-631 2488 /  019-366 0894










Thank you for your time reading this entry. Xoxo !




Read More»

Ahad, 29 Jun 2014

My Cats - Ash & Chiky


Assalamualaikum...



Haaa al-kisahnya aku tadi plan nak buat entry lain.. tapi aku end up buat entry lain... Aku duk usha la gambar dalam phone aku.. pastu tatap gambar kucing-kucing aku. Huwaaaa rindu la pulakk.. Maklumlah bila balik kampung ni aku tak bawak balik dorang sebab rumah tengah under construction, so a bit sepah2 sikit.. and tak muat bilik nak letak dorang...







Kisahnya aku dah ada seekor kucing - My Cat Ash - dan aku telah bela Ash dari sebesar tapak tangan lagi.. wuwuwuuuu... kemain tau ayat, macam bela budak je haha... Ash dah makin besar tapi tetap kurus, sangat mengada-ngada.. Hahaha pesen dia, dia suka duduk satu tempat je. Kalau aku lepaskan dia dalam rumah, dia suka duduk je depan pintu bilik adik aku, sebab dia tahu adik aku ade bela sugar glider.. Pernah sekali tu dia panjat atas sangkar sugar glider tu hahaaa...







Ni gambar Ash paling latest. Aku celik je mata tengok si bulus ni ade depan muka aku. Elok je dia landing atas badan aku, seronok la dia gomol-gomol atas comforter, mentang-mentang bilik sejuk yee... Dia ni memang manja sikit, malam mesti tido dengan aku... Dia akan tido atas lantai, atas badan aku, or gulung badan dalam gumpalan comforter. Anyooo so cute anak mama niii!!!







Satu lagi perangai Ash ni, suka sangat lah minum air dari cawan aku... Cawan ni padahal dah kosong dah, saja aku letak atas bangku depan tv.. gigih pulak lah beliau ni panjat bangku and cuba nak minum air dalam cawan tu.. Hahaa aku gelakkan je lah dia, masukkan muka dalam cawan. Nasib lah boleh keluarkan balik muka tu.. Aduhaiii anak mama si bulus aishhh.. Geram pulak ahaha..









Ini pulak kucing baru aku.. Nama dia CHIKY.. Aku memang saja beli Chiky ni sebab nak Ash ade kawan kat rumah... well, aku tahu Ash nanti mesti marah and jadi garang gila bila tengok ade kucing baru kat rumah.. Yelah, selama ni dia membesar seekor aje kan.. So mesti dia jadi perengus sikit bila ade kawan baru masuk "territory" dia kan. Hahaa... 








Ini pulak pesen si Chiky. Dia macam suka je duduk menyempit macam ni.. Hahaa. haritu dalam bilik stor dia tido menyempit kat celah kotak. Lagi satu Chiky ni dah setahun lebih umurnya. So badan dia dua kali ganda besar daripada Ash. Ash pulak garang kemain nak gaduh pulak dengan Chiky. Mungkin sebab Chiky ni membesar ramai-ramai masa dengan tuan asal dia, so dia jenis rilek je bila jumpa kawan baru. Takdak hal punyaa. Hohoo...



Chiky ni dah sampai tempoh matang dia. So dia selalu merengus, selalu menggesel, selalu nak golek-golek atas lantai mintak usap, mintak gosok perut. Bila nak dukung dia kusss semangat, padu betol badan dia.. Tuan asal dia jaga dia dengan baik, bagi makan kaw-kaw punya.. Hehe aku nak besarkan Ash sampai jadi bam bam macam Chiky ni laaa...







After a few days barulah dorang boleh get along sikit.. Barulah boleh lepaskan kedua-duanya dalam bilik kucing tu.. And lepaskan dorang kat dalam rumah. Sekarang dah jarang bergaduh. Baguslah.. lega sikit aku nak buat keje.. Kalau asyik gaduh je, penat aku nak layan, kang keje aku tak terbuat lak kang...



Tapi aku rasa dua tiga hari ni Ash duk marah kat Chiky sebab Chiky tu nak menggesel je kat dia... So Ash marah kot kat dia... Sebab Ash tu kan kecik lagi hew hew heww.... Tapi so far okay lah kot... Tapi yang aku tak tahan nya bulu si bulus berdua ni kemain berterbangan di udara uhuk uhuk.. Melekat pulak atas meja sebab meja aku kaca, hitam lak tu so memang nampak lah kan... So aku decide nak sewa air purifier.. Next entry aku share lah ye..








Okayyyy memandangkan aku balik kampung, maka aku hantar lah kedua-dua bulus aku ni ke Catsville Petshop yang terletak di Subang Jaya.. Ni first time aku hantar kucing-kucing aku pergi boarding. Aku dapat tau pasal petshop ni sebab Hanis Zalikha pernah promote dalam instagram dia.. So aku terus follow and keep update pasal petshop ni. Memandangkan macam cantik menarik je, so aku decide nak try hantar boarding plus grooming sekali.








Heee ini dia Chiky dan Ash masa aku hantar pergi Catsville Petshop hari tu... Kemain mendayu-dayu si Ash ni mengiau.. Aduhh macam tak sampai hati pulak dah nak tinggal kan dia.. Kalau ikutkan hati nak je aku bawak balik Ash, tapi tinggal Chiky kat boarding hahahaa. Tapi kesian lak nanti aku tak terlayan Ash, keperluan lak tak cukup. So sudahnya aku boarding-kan aje dua-dua si bulus nii....



So far masa aku hantar kucing aku, staf dia friendly, kedai lak bersih je.. Boleh follow instagram @catsvillepetshop kalau nak tengok any update mengenai petshop ni.. Ade service grooming, boarding, ada jugak jual barang keperluan haiwan peliharaan... Alamat dan no phone boleh usha kat instagram @catsvillepetshop tadi okayyy.... 




P/S : Sebenarnya rindu si bulus.. sebab tu tulis entry ni. Kbai.








Thank you for your time reading this entry. Xoxo.


Read More»

Sabtu, 22 Mac 2014

Alkisah Nisa Kay dan kucing

 

Assalamualaikum..

 

Wah wahh macam lama je tak bercerita mengenai haiwan kesayangan kat blog ni ? Haha lama tak bercerita sebab aku mana ada bela kucing pon.. Tapi sebab kan hidup aku ni pagi petang siang malam duk mengadap stok baju je kan, maka aku telah bulatkan tekad untuk mencari seorang teman hidup. HAHA.

 

Takdelah gitu.. tapi memang aku nakkan teman kat rumah. Buat lepas stress, yang comel yang boleh gomol gomol. Baby? Erkkk nak baby kena kawin. Aku ni calon pon takdak. HAHAHA hangpa jangan buat kelakar eh. Sooo setelah beberapa bulan aku memikirkan nak beli anak kucing parsi, maka aku pon usha laa groups pencinta kucing kat facebook.

 

_DSC1653

 

Aku usha habis habis kat group kat facebook ni haa [ KUCING PARSI DAN BAKA DLH: PORTAL JUAL BELI ] .. Setelah contact beberapa seller anak kucing, maka aku decide nak beli yang ini sebab senang nak amik, kat Bangi. So alang-alang aku pi restock slot FSYN kat butik Sincerely By Us, aku terus boleh pegi pick up kucing ni..

 

 

_DSC1657

Pelajaran pertama ye sayang, SELFIE SELFIE SELFIE !!! Hahaha Amboih kemain lagi belom sempat serasi aku dah ngajor dia mengenal kamera, henpon dan of coss aktiviti selfie ! Sorry sayang, mama loves selfie so much. Haha.

 

Masa aku beli kucing ni kan, tuan dia konpiden ar kabo bahawasanya kucing ni jantina dia betina. Plus aku memang cari kucing betina pon sebab mi amor aku bela kucing jantan. So kengkonon nak mating kan depa nanti bila dah besar sikit. Alih-alih masa pergi veterinar, doc tu kabo ke aku bahawa kucing aku ni sebenarnya JANTAN !! Aduhaii patut la masa aku bagitau doc tu nama kucing aku JULIE dia pandang sinis je kat aku HAHA.

 

 

_DSC1678

Adik aku pon sibuk mengambik gambor kucing baru aku ni haa.. By the way, Julie tu nama adik aku bagi. So memandangkan kucing aku sebenarnya jantan, maka bebudak rumah aku bagi nama dia Ash ! Her her nampak macam serasi sikit la, sebab sekarang Ash dah pandai datang bila orang panggil. Muahaha..

 

 

_DSC1696

Adik aku cuba pasang tali tu kat badan Ash, so kitorang boleh lepaskan dia jalan-jalan. Tapi malangnya usaha ternyata sia-sia sebab badan dia terlampau kecik untuk tali tu. So asyik terlorot je, takleh nak fit kat badan dia..

 

 

_DSC1786

Masa dia kecik dia terlampau comel sebab kaki dia pendek. So bila dia berlari-lari nampak cute nak arwah sebab bontot dia ikut sama terangkat-angkat.

 

 

_DSC1894

Masa lepas amik Ash ni, aku terus ke Taman Botani Putrajaya sebab nak shoot tudung dengan kawan aku, so kejap kejap aku amik la Ash ni buat bermanja, bergambar sepam dua. Her her…

 

 

_DSC2019

_DSC1712

Monyok je Ash ni. Yelah baru ambik dia kan. Mesti dia macam stress sikit nak adapt dengan persekitaran baru, tuan baru. And aku beli dia ni, aku siap mintak murah sebab kucing ni tak dijaga dengan baik.

 

Tengoklah dalam gambar mata dia penuh taik mata, tu belom tengok telinga dia mak aihh kotoqqq. Dan kucing ni macam sakit-sakit. Lepas dua tiga hari aku bela Ash ni, aku terus bawak jumpa veterinar la. Tak sampai hati la dia sungguh tak sihat, dengan fungus lagi. I’m wondering, tuan lama dia memang dah taknak sangat ke kucing ni sampai tak jaga elok elok? COMEL KOT !!

 

 

_DSC1856

_DSC2033

 

Ohohoooo comey angat angattt.. Masa aku nak pi Barcelona hari tu kemain dia sakit sampai dua tiga jenis ubat jugak laa veterinar tu bagi. Alhamdulillah takdelah mahal sangat tak sampai 50 hengget pon.. P/S : Masa tu housemate aku yang hantar gi veterinar kat Setia Alam, sebab aku kat airport nak berlepas ke Barcelona.

 

Alhamdulillah sekarang ni kucing aku ni memang dah sihat dan dah demokk.. Makin besar dan makin berat lak beliau ni. Makanya sekarang aku nak kena beli sangkar kucing. Haa nanti aku suggestkan petshop yang biasa aku pergi nak beli barangan dia ni.

 

 

 

 

 

XOXO


Read More»

Copyright © Nisa Kay