Memaparkan catatan dengan label Holiday. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Holiday. Papar semua catatan

Khamis, 7 Februari 2019

Ayo Ke Padang, Indonesia (PART 3)



Assalamualaikum..

Allahu.. sebenarnya tak move on lagi dengan percutian Nisa ke Padang, Indonesia tak lama dulu.. Hahahaa okay okay Nisa janji ini part last mengenai butiran percutian Nisa okay? So lepas ni, korang yang dah baca ni, boleh laa plan jalan-jalan ke Padang, Indonesia. Less crowded and traffic compared to big city like Jakarta. Boleh rujuk entry PART 1 dan jugak PART 2 ya! 



BERSIAR-SIAR DI KOTA PADANG

Hari ketiga kami di Padang, Indonesia sebenarnya merupakan hari terakhir kami di sana. Tapi disebabkan flight pulang kami di waktu petang, sempat juga Nisa dan rakan blogger yang lain bersiar-siar sekitar kota Padang, melihat aktiviti masyarakat tempatan dan menghirup udara pagi di sana. Kalau korang nampak dalam gambar di atas, ada papan tanda PADANG di atas gunung di belakang nunnn. Haa boleh jadi port bergambar juga ni.



Kebetulan pagi tu, warga Padang ada aktiviti macam marathon ke apa, Nisa pun kurang ingat dah. Haa tu lah tangguh lagi tulis blogpost kan. Hahaha kan dah lupa! Tapi memang ramai gila pesertanya, penuh di jalan-jalan mereka yang berbaju kuning hijau ni. Tapi seronok la tengok aktiviti masyarakat tempatan kan, semua peringkat usia ada. Memang awal pagi mereka dah keluar rumah! Mercu tanda yang di tepi pantai ni pun boleh dijadikan port nak bergambar.



GUNUNG PADANG

Kalau anda nak tahu, di kota Padang, boleh naik bas pelancong dan dia akan bawak jalan-jalan ke sekitar tempat tarikan yang ada di Padang. Kami turun di hentian hadapan pintu masuk Gunung Padang ni. Haaa hiking sikit la kan sebelum balik ke Malaysia? Jom kita tengok apa lagi yang menarik kat sini...



Nak hiking naik ke Gunung Padang tu takdelah extreme mana.. santai-santai sajor lah kan.. sekadar nak hirup udara pagi, naik sikit-sikit boleh je.. budak-budak kecik pun boleh je naik.. ada laluan yang telah dibina, tapi agak bertangga. Jadi kalau sakit-sakit kaki ke lutut ke, susah jugak lah kot nak naik? Tapi sepanjang perjalan mendaki, kita akan melalui rumah penduduk yang tinggal di kaki Gunung Padang dan melihat tinggalan sejarah di kaki gunung ini.



MAKAM SITI NURBAYA

Antara tarikan yang terletak di atas Gunung Padang ini adalah makam Siti Nurbaya. Lokasinya agak terlindung di balik batu yang sangat besar. Jadi kena berhati-hati nak ke sini. Boleh google kisah Siti Nurbaya dan apabila di tanya mengenai simbolik lokasi makam ini, penduduk tempatan beranggapan lokasinya yang agak terlindung itu mungkin untuk melindunginya dari musnah dek kerana peperangan yang melanda pada zaman dahulu.



PUNCAK GUNUNG PADANG

Alhamdulillah puas hati rasanya berjaya sampai ke puncak, walaupun agak mengah sebab tak fit! Hahaha.. Tapi pemandangannya mashaAllah cukup cantik, tenang, berangin dan aman damai je rasa. Haaa kan dah rindu Padang! Rasa nak fly ke sana sekarang jugakk! Syok jugak ni, dapat minum minuman panas (boleh beli dari penjual yang atas berjual di puncak), baca buku atau dengar lagu. Layan je pemandangan. Sangat refreshing!



PUSAT OLE-OLE

Ada banyak jenis pusat ole-ole yang ada di sekitar Kota Padang untuk anda singgah dan membeli cenderahati untuk dibawa pulang. Tapi kami singgah di Pusat Oleh-oleh Ummi Aufa Hakim. Ada pelbagai jenis ole-ole yang ada boleh bawa pulang. Tapi kalau di Padang, yang famousnya mestilah bawak balik aneka juadah Padang.



Di pusat ole-oleh seperti ini ada banyak pilihan makanan kering atau makanan pre-cooked yang anda boleh beli dan bawa pulang. Antara yang famous orang selalu beli adalah Rendang Padang. Nisa tak pernah pulak rasa tapi beli jugak lah sekotak dua untuk family. Sebab ada kawan yang memborong berkotak-kotak haa.. Kerepek dan biskut-biskut pun banyak ni. Boleh beli banyak, nanti dorang akan pack kan di dalam kotak besar.. alaa saiz dia macam kotak air mineral botol kecik tu je.




Kalau nak cari kain ke, batik ke, tshirt atau keychain untuk di bawa pulang, betul-betul di sebelah pusat ole-ole ni ada kedai cenderahati yang jual produk seumpama itu. Haa nak beli kain pasang pun boleh, nanti balik Malaysia boleh buat baju ye dak. Keychain dan fridge magnet pun dijual dengan harga yang berpatutan. Boleh la beli banyak banyak untuk diberi kepada sahabat handai!



RUMAH MAKAN LAMUN OMBAK

Haaa sebelum ke lapangan terbang, tak sah lah kalau kami pulang tanpa merasa masakan asli Padang buat terakhir kali kan? Pilihan kami adalah Rumah Makan Lamun Ombak. Agak ramai jugak pelanggan di kedai ini. Saiz kedainya agak besar jugak, ada bilik tertutup berpenghawa dingin di tingkat atas.



Mungkin ada yang merasakan "alahh kat KL pun ada restoran nasi Padang!" tapi sungguh Nisa katakan, lain sungguh air tangan masyarakat asli Padang tau! Lauk-pauk mereka semua sedap-sedap. By the time kami sampai ni, banyak lauk sudah habis kerana waktu puncak makan tengahari. Lauk famous mereka rendang Padang pun yillek! Habis! Haa petanda suruh datang lagi ke ni? Apa-apa pun alhamdulillah puas hati kami makan tengahari di sini.



Alhamdulillah... tamat sudah percutian kami di bumi Padang, Indonesia. Pastinya tidak akan dapat kami lupakan kenangan di sana.. Seronok sebenarnya explore bandar kecil, yang ada hidden gem seperti pulau-pulau dengan air yang sangat cantik dan jernih! Terima kasih kepada Dinas Pariwisata  dan Kebudayaan Padang kerana sudi bawak kami blogger Malaysia jalan-jalan selama tiga hari dua malam di sini!


Kalau ada yang berminat nak explore Padang, Indonesia ni, boleh direct kepada :




NISA KAY.

Read More»

Khamis, 20 Disember 2018

Ayo Ke Padang, Indonesia (PART 2)



Assalamualaikum..

Haa.. bertemu lagi kita dengan bahagian kedua blog post mengenai trip Nisa ke bumi Padang, Indonesia. Terima kasih Dinas Pariwisata Padang kerana sudi membawa kami meneroka lebih banyak hidden gem di bumi bertuah ini. Haaa makin excited nak cerita dengan you guys, ke mana kami pergi sebab nya.. this is my favorite part of the trip !

Awal-awal pagi kami di bawa ke kawasan Pantai Carlos atau juga dikenali sebagai Pantai Bungus. Biasanya, ia akan dipenuhi dengan nelayan, tempat orang meletakkan bot masing-masing dan pelbagai lagi aktiviti nelayan. Tapi kami di sini cuma pada waktu pagi ketika ingin menaiki bot untuk aktiviti island hopping, juga di waktu senja ketika kami mahu pulang.

Read More»

Isnin, 17 Disember 2018

Ayo ke Padang, Indonesia (PART 1)


Assalamualaikum semua..

Wahh rasanya dah lama jugak tak update mengenai sebarang trip atau kisah travel Nisa.. Haa bukan apa, sejak dua menjak ni, Nisa fokus kepada kerja yang di depan mata, so memang tak fikir sangat lah pasal travel, plus kalau travel ni nak kena keluar duit lagi. I'm saving for something else for now.. so yeah memang malas nak travel. Kalau ada sale tiket flight pun buat tak nampak je.


Tapi, baru-baru ini Nisa mendapat jemputan dari pihak Dinas Pariwisata Padang, Indonesia (kira macam tourism dorang la) untuk explore Padang dan merasai sendiri pengalaman jalan-jalan di Padang. Biasanya kalau orang landing di airport Padang, mereka akan ke luar daerah melawat tourist spot yang famous macam Bukittinggi atau Batusangkar. Haa kali ini jom kita lihat antara tarikan yang sememangnya ada di daerah Padang, Indonesia !



SEKITAR KOTA PADANG, INDONESIA

Memandangkan masa kami di Padang, Indonesia cuma 3 hari 2 malam, jadi kami ambil flight pagi dari Malaysia.. Kalau tak silap perjalan ambil masa sekitar satu jam kot? Maaf lah Nisa tak berapa ingat sebab naik flight je terus tidur haha. Okay rasanya memang sekitar satu jam flight, tapi waktu di Indonesia lambat 1 jam dari Malaysia.


For me, pekan Padang ni tak sesibuk kota besar macam Jakarta, mungkin masih ramai yang belum betul-betul tahu apa yang best di sekitar Padang ni kan ? Pekannya simple, banyak bangunan bercirikan minang untuk pejabat-pejabat di sepanjang jalan. Kehidupan dan aktiviti sehari-hari yang agak ringkas saya rasa.



MAKANAN TRADISI PADANG !

Kalau dah ke Padang, Indonesia pastinya tak boleh lepaskan peluang untuk merasa masakan Padang yang asli bukan? Nisa sebenarnya dah sering ke Restoran Sederhana yang ada di Kuala Lumpur dan juga di Jakarta, tapi pastinya lauk-pauk yang ada di Padang, Indonesia sedikit berbeza dengan cawangan lain, lebih-lebih lagi keaslian masakannya. Haa memang puas hati dapat lunch di sini tau! Lauk pauknya memang sedap dan sate nya fuhh awesome! Pastikan kalau nak berjalan tu, kenyangkan perut di sini dulu.




MONUMEN KORBAN GEMPA, PADANG INDONESIA

Dalam pada kita bersuka-ria nak berjalan tu, apa kata singgah sebentar di monumen yang menjadi salah satu peringatan sejarah buat warga Padang, Indonesia ini. Pada 30 September 2009, satu gempa bumi yang kuat telah berlaku dan mengorbankan lebih seribu nyawa. Banyak bangunan-bangunan serta rumah penduduk yang musnah di dalam gempa tersebut. Dan di kawasan monumen ini terteranya nama-nama mangsa yang terkorban, juga diabadikan puisi semangat buat semua yang terlibat. 



KELENTENG SEE HIN KIONG

Seperti di Malaysia juga rasanya, di Padang turut mempunyai populasi penduduk berbangsa Cina dan kawasan penempatan kebanyakan warga Cina ini dipanggil pecinan. Di kawasan ini terdapat satu tokong yang menjadi tarikan di Padang, dapat kita lihat sulaman budaya-budaya berbeza di kota Padang ini, persis di negara kita sendiri. Bangunan kelenteng ini asalnya di tempat lain, tetapi selepas gempa melanda, kelenteng See Hin Kiong ini dipindah lokasi ke tapak yang sekarang.



JEMBATAN SITI NURBAYA

Haaa ada kisah menarik di sebalik nama jambatan ini. Jambatan ini popular sekali di Kota Padang, dan namanya diambil dari nama seorang gadis yang bernama Siti Nurbaya, yang terpaksa berpisah dengan kekasih hatinya lantas dipaksa pula berkahwin dengan orang kaya untuk melunaskan hutang bapanya. Kalau nak tahu lebih lanjut lagi boleh google je kisah Siti Nurbaya ini, dan ia turut diabadikan menerusi novel terkenal karya Marah Rusli. 


Dari atas jambatan ini, anda dapat menikmati pemandangan Sungai Batang Arau dan juga bot-bot nelayan di sepanjangan sungai. Penempatan dan perkampungan juga jelas kelihatan di bahagian kiri dan kanan jambatan ini. Menjelang petang, jambatan ini menjadi lokasi popular untuk penduduk tempatan bersiar-siar sambil menikmati makanan yang dijual disepanjang jambatan ini. 



PANTAI AIE MANIH

Pantai ini sesuai untuk orang yang just nak relax di bawah sinaran matahari sambil menyaksikan matahari yang akan terbenam di waktu senja. Ecehhh.. Biasa di sini kelihatannya orang memang bersantai-santai sahaja, membeli makanan dan minuman.. tetapi ada juga aktiviti yang boleh dilakukan, seperti menyewa ATV dengan kadar 100 ribu rupiah (sekitar RM30 - RM35) untuk sejam dan bersiar-siar di sekitar kawasan pantai. 



BATU MALIN KUNDANG

Oh yaa.. sebenarnya Pantai Aie Manih ini sangat popular dengan bekas batu-batuan yang dipercayai Malin Kundang serta isi kapalnya yang disumpah menjadi batu. Haa lebih kurang macam kisah Tanggang kita lah kan. Jelas kelihatan susuk tubuh yang seakan sedang bersujud dan juga rangka kapal yang masih jelas kelihatan. Berselerakan di sekitar kapal adalah barang-barang perkapalan seperti tali dan lain-lain.




HOTEL D'OXVILLE, PADANG

Haa sebelum ada yang bertanya, meh Nisa nak share mengenai tempat penginapan kami. Hotel ini sekali pandang, macam villa yang ada banyak bilik. Kolam renangnya cantik dan boleh tahan saiz nya. Bilik-bilik kami pula sangat selesa dan pilihan makanan untuk breakfast agak sederhana tapi cukup mengenyangkan dan enak!



KAMPUNG BUDAYA LIMAU MANIS

Kami dibawa ke sini untuk menikmati makan malam secara tradisional, iaitu dengan duduk bersila di atas pangkin, juga dihidang dengan makanan tradisi masyarakat sini iaitu lauk pauk Nasi Padang. Ada antara lauknya yang berbeza dengan apa yang kami makan di restoran, jadi terasa lebih dekat dengan budaya dan gaya hidup masyarakat kampung di sini. 


Muzik gamelan menjadi halwa telinga kami sepanjang malam.

Antara persembahan malam itu : Gendang Tambua Danau Malinjau

Sambil makan malam dijamu penuh selera, kami juga menyaksikan persembahan budaya oleh masyarakat di Kampung Limau Manis. Ternyata, rumah ini sememangnya pusat latihan budak anak-anak di Padang untuk persembahan budaya. Mereka sangat menitik beratkan kesinambungan budaya ini dan memastikan anak-anak muda kenal dan meneruskan legasi persembahan  budaya ini.

Baiklah.. sampai di sini sahaja kisah hari pertama kami di bumi Padang, Indonesia. Pastinya Nisa sangat sangat tak sabar nak berkongsi eksplorasi kami di sekitar Padang untuk hari kedua pula. Semakin banyak tarikan yang kami lawati dan alami, ternyata semuanya mengubah pandangan kami kepada kota kecil tapi kaya dengan tarikan pelancong, budaya dan alam semulajadi. Sooo guys see you in my next blog post!



NISA KAY.

Read More»

Sabtu, 23 April 2016

Terbang ke Busan, Korea bersama Air Asia X !!




Assalamualaikum..





Haaa.. siapa yang memang follow instagram Nisa mesti dah tengok gambar-gambar percutian Nisa di Korea lebih kurang dua minggu yang lalu.. Cantik-cantik tempat kat Korea ni kan ? Seronok sangat kalau dijadikan lokasi percutian anda yang seterusnya ! 


Biasanya kalau ke Korea, mesti kebanyakan orang fokus ke Seoul, Nami Island atau Pulau Jeju.. kan kan kan ? Haa jangan tak tahu, di bahagian lain di Korea terdapat banyak lokasi yang boleh dilawati.. Jom Nisa kongsikan dengan you guys apa yang best ya !






Baiklah, sebelum ni ingin Nisa jelaskan.. trip kali ini tidak bertumpu di Busan, Korea sahaja. Kami turut meneroka kawasan menarik di sekitar Busan. So dalam blog post ni, Nisa akan kongsi sekali kawasan lain yang kami pergi menerusi Busan dan kembali ke Busan sebelum pulang ke Malaysia.


Penerbangan :

  • Kami terbang ke Busan menaiki pesawat Air Asia X, tiba di Gimhae International Airport
  • Kalau anda nak tahu, penerbangan Air Asia X ni merupakan syarikat penerbangan tambang rendah yang PERTAMA memperkenalkan "Premium Flatbed", seterusnya penumpang yang booking seat ni boleh menikmati pelbagai kelebihan lain - Pick A Seat, Priority Check-in, Priority Boarding, Priority 40kg Baggage Allowance, Complimentary Premium Meal dan juga dapat guna bantal dan selimut. Wahhh best nya ! Mudah perjalanan !
  • Air Asia X juga telah dianugerahkan dengan anugerah World's Best Low Cost Airline Premium Cabin
  • Air Asia X turut menerima anugerah Best Low Cost Airline Premium Seat di acara tahunan Skytrax World Airline Awards untuk tiga tahun berturut-turut dari tahu 2013 ke 2015.


Hari pertama (Rabu, 6 April 2016) sekitar Daegu :
  • Dari Busan kami ke Daegu menaiki bas.
  • Menikmati deretan pohon-pohon cherry blossoms yang sedang kembang mekar di sepanjang Suseong Lake
  • Membeli belah di Seomun Market 
  • Menikmati lebih pemandangan di E-World Daegu, turut kunjungi Trick-Eye Museum, 83 Tower dan nikmati suasana malam penuh lampu dan suasana romantis di sini
  • Penginapan : Hotel Interbulgo Daegu



Hari kedua (Khamis, 7 April 2016) sekitar Mungyeong dan Andong :

  • Pengalaman menghasilkan facial mask sendiri di Skylake Cosmetic Cafe yang terletak di Dongseong-ro Daegu. 
  • Kami naiki bas ke Mungyeong
  • Lawati Mungyeong Coal Museum dan juga bergambar di sekitar lokasi penggambaran yang dibina oleh KBS.
  • Singgah di Ceramic Museum untuk melihat skil menghasilkan mangkuk dari tanah liat.
  • Kemudian kami ke Andong. Kami berpeluang menikmati angin malam dan pemandangan di Woelyeong Bridge
  • Penginapan : Andong Grand Hotel


Hari ketiga (Jumaat, 8 April 2016) sekitar Yeongju dan Gyeongju :
  • Kami bertolak ke Yeongju Train Station untuk menaiki V-Train menuju ke Cheoram Station
  • Dari Cheoram Station kemudian kami teruskan perjalanan menaiki V-Train ke Buncheon Station
  • Kami bertolak ke Gyeongju
  • Tonton persembahan teater tanpa dialog - teater yang berdasarkan jalan cerita sejarah BaSilla
  • Penginapan : Gyeongju Hyundai Hotel


Hari keempat (Sabtu, 9 April 2016) sekitar Busan :
  • Kami menyaksikan acara Gyeongju Cherry Marathon
  • Kemudian kami bersiar-siar di Shilla Millenium Park
  • Melihat kawasan sekitar Tumuli Park, menyaksikan Flying Horse Tomb di Cheomseongdae
  • Bertolak ke Busan menaiki bas
  • Makan malam di Oase Seafood Buffet, Jagalchi Market
  • Membeli belah di sekitar kawasan BIFF Plaza, Nampodong, Gwangbok Shopping Street
  • Penginapan : Homers Hotel


Hari kelima (Ahad, 10 April 2016) sekitar Busan :
  • Nakdong River Canola Flower Festival
  • Membeli belah di kawasan Busan National University
  • Melawat Al-Fatah Mosque di Dusil, Busan
  • Makan tengahari : makanan Turki di Restoran Capadoccia
  • Menikmati pemandangan dari atas Geumjeong Fortress
  • Makan malam seafood di Cheongsapo Hajininae
  • Penginapan : Homers Hotel


Hari keenam (11 April 2016) pulang ke Malaysia :
  • Sekali lagi penerbangan pulang kami naiki Air Asia XWahh rindu sangat dengan makanan Malaysia ! Di dalam pesawat Air Asia X, anda boleh membuat tempahan terlebih dahulu makanan apa yang anda nak ! Boleh check website Air Asia untuk pra-tempahan makanan. Pssst ! Nasi Dagang tu sedap sangat ! Pada yang belum cuba, boleh tempah yang tu hehe !




Haaa ini dia Nisa belanja la sikit suasana di Nakdong River Canola Flower Festival di Busan. Khasss untuk musim bunga tau ! SERONOK SANGAT ! Gambar pun kemain lawaa je masing-masing posing. Hehehe memang tak rugi lah terbang dengan Air Asia X pergi ke Busan, Korea ni tau. Busan ni bandar besar jugak macam Seoul. Tapi bonusnya, dia ada laut yeah! Nak tahu dengan lebih lanjut nantikan blog post lanjutan Nisa mengenai trip ke Korea bersama Air Asia X dan Korea Tourism Organization (KTO) ni okayyy !






XOXO,
Putewi Hensem








Read More»

Ahad, 26 Julai 2015

Nisakay Ke Melbourne – DAY 4

 

Assalamualaikum…

 

Nisakay Ke Melbourne - DAY 1

Nisakay Ke Melbourne - DAY 2

Nisakay Ke Melbourne - DAY 3

 

 

DSC01206

Ayuhh ayuhh mari teruskan perjalanan di sekitar Melbourne bersama Nisa ! Hahah gituuu.. Macam biasa pagi pagi buat hal dengan melompat tak ketentuan hala sambil diperhatikan oleh mat salleh yang duk heran kenapa entah aku ni melompat pastu gelak gelak, melompat pastu gelak gelak ! Lokasi lompatan, stesen tram depan hotel.

 

 

DSC01213

Macam dalam entry hari ketiga, aku ada cakap nak pergi QUEEN VICTORIA MARKET kan ? Haa maka hari ni kami bangun seawal yang mungkin untuk terjah market ni ! Korang kena plan bila nak pergi tau.. sebab market ni ditutup pada hari Isnin dan Rabu. Lepas tu hari Selasa dan Khamis dibuka dari jam 6 pagi sampai 2 petang sahaja. Hari Jumaat buka sampai 5 petang… hari Sabtu sampai 3 petang saja dan hari Ahad dia bukak sampai 4 petang. Tapi biasanya aku tengok pada jam terakhir dorang meniaga dorang dah kemas kemas. Kalau bahagian pasar basah jual sayur and buah, pada jam terakhir ni lah dorang dah lelong barang jualan mereka.

 

 

1

Bahagian depan Queen Victoria Market banyak kedai kedai minum. Kedai kopi, bar.. macam tu lah.. Tapi bar tu sume bukak dari petang sampai malam kot ? Ada kedai kedai roti yang baunye ummpph memang terangkat ! Ada kedai bunga segar dannnn….. banyak lagi lah ! Macam dalam gambar di atas ni. gambar atas kiri kedai bunga segar, sebelah dia gerai barang tradisi Australia yang berasaskan kayu.. Gambar bawah kiri antara kedai yang aku suke.. gerai handmade soap ! Memang organic dan wangi. Rugi pulak tak beli langsung. Dan gambar sebelahnya gerai buat plat nama besi tu… Tak sure harga dia berapa. Sebab tak tanya pun.

 

 

2

Actually ada banyakkkk gambar gerai yang sempat aku snap. Tapi aku pilih pilih dan compile kat sini ya.. Oh ya, memandangkan masa aku ke Melbourne tu cuacanya autumn… jadi suasana agakkk sejuk pada masa masa tertentu. Well, at least for me lah. Kalau pergi QUEEN VICTORIA MARKET ni, bersepah peniaga jual UGG Boots, jaket musim sejuk dan macam macam lagi. Kalau jaket tu memang banyak yang lawa serupa kat butik ! Murah lah sikittt dari yang kat kedai ye dak !

 

 

DSC01241

Suasana market yang dibuat dibawah atap yang sangat besar, so semua peniaga ada slot masing, masing teratur aje dalam satu satu lorong yang lurus. Mudah nak jalan jalan kat sini.. Dan persekitaran yang sangatttt bersih ! Peniaga pun ramai yang friendly.

 

DSC01246

Antara gerai yang kami singgah untuk beli tshirt sebagai souvenir. Kalau harga AUD10 ni, kire murah dah ni. Jangan memandai convert hahahah !!!

 

 

DSC01243

Okay, macam aku mention tadi.. cuaca kat sana agak sejuk, dan aku tak ada proper jacket untuk menahan kesejukan. Aku ingat cuaca biasa biasa je so aku bantai bawak sweater pink aku tu je. Maka antara misi aku di Queen Victoria Market ni adalah untuk beli jaket yang pada aku berpatutan harganya. Jadi aku memilih untuk singgah di gerai auntie ni, pilih jaket then bayar. Auntie ni mashaAllah sangat sangat friendly ! Uncle yang tolong dia ni pun friendly dan sangat pandai bergurau.

 

Auntie ni kata dia dah lama meniaga kat sini, dan dia suruh aku teka umurnya. Well, HONESTLY I don’t really see her that old, so aku agak la dalam 60 ke 70 tahun ke kan. Sekali umur dia dan 80 something gituuu ! Sebab aku teka umur dia jauh lebih muda, dia kata aku sweet dan pulangkan beberapa dollar lagi untuk aku gi minum minum. Ya Allah syukurnya jumpa orang yang baik sangat macam ni.. Well… tak semua tempat orangnya Islamophobia kan ? Just do good and be nice to others, others will do the same to you too :)

 

 

3

Oh ye, Queen Victoria Market ni adalah lokasi yang bagus untuk korang beli souvenirs yeahhh !!! Banyakk gerai yang jual souvenirs ni, dan ada juga barang barang lain yang sesuai dibuat buah tangan untuk kawan kawan, saudara mara dan mereka yang diingati. Gituuu…Antara gerai yang aku kunjungi, pemiliknya orang Indonesia ! So senang mau komunikasinya gituuuu… dan yang paling penting kalau kau beli banyak, try lah bargain. Haha aku tak gerenti lah korang dapat more discounts ke apa. Tapi try je lah kan ?

 

 

DSC01259

Dah penat berjalan separuh dari Queen Victoria Market ni, maka masa untuk melantak uoolllssss !!!! Dekat bahagian tengah market ni ada satu lorong tu, semuanyaaaa kedai makan ! And aku nampak ada kedai halal yeayyy !

 

 

DSC01261

DSC01262

Nama kedai ni GOZLEME TURKISH CAFÉ. Kedainya kecil je, seat semua kat luar kedai (bahagian beratap) Macam korang nampak, kat menu ni ada tanda halal, yang bukak kedai ni orang Turki dan kat depan kedai ada salinan perakuan halal perbadanan di sana.

 

DSC01265

Yang makanan aku ni GOZLEME. Tapi aku tak ingat aku pilih yang mana satu. Aku rasa yang isi chicken kot… Tak ingat lah pulak. Yang penting sedapppp !!!

 

DSC01269

Yang ini Kebab Wrap.. isi dia lamb kot, tak ingat lak sebab yang ini kawan Nisa beli. Tapi sedap sedap lah makanan dia ! Alhamdulillah makan tanpa was was dan kenyang !

 

 

DSC01322

Memandangkan matahari memancar dengan jayanya, maka kami teruskan perjalanan ke FLAGSTAFF GARDENS yang terletak berdekatan dengan market. Sajalah nak chill chill lepas penat berjalan dan perut kekenyangan ! Masa untuk bergambarrrr hik hokk !!

 

 

DSC01357

DSC01399

Ahahahaa sajo lah buat halll !!! Dengan hanya menggunakan teknik burst di kamera, dan sedikit usaha untuk melompat maka terhasillah gambar super saiya macam nii muahahahaa…

 

 

DSC01558

Banyak lagi gambar tapi malas nak tepek semua kat sini… Semuanya kenangan terindah bagi aku… Alhamdulillah Allah mengizinkan, walaupun sebelum aku pergi Melbourne ni, aku menghadapi kesukaran yang tidak dijangka, yang memungkinkan aku tidak pergi ke sini ! Tapi dengan izin Allah, aku sampai ke bumi Melbourne ni. Syukur kepada Allah !!! (Iskk siapa potong bawang kat tepi ni)

 

 

DSC01563

Kami pulang lepas sambung berjalan di market sehingga market ditutup, sempat jugak kami beli buah strawberry dan anggur yang dilelong murah sebab gerai dah nak tutup. Lepas tu kami singgah di sebuah kedai makan yang terdapat di jalan utama bandar Melbourne. Lupa dah nama kedai apa tapi kedai ni halal dan dibuka oleh orang Kelantan, Malaysia. Kami cuci anak tekak jer dengan cendol.

 

 

DSC01631

Lepas makan cendol, kami decide nak lepak kat satu lagi taman yang ada berdekatan bandar. So sedang kami jalan kaki, kami nampak deretan rumah ni. Eh eh macam lawa lak. Jom bergambar ! Hahaha !!

 

DSC01643

Dekat Carlton Gardens ni kami lebih rilek rilekkk. Duduk lepak perati sekeliling, makan buah dan perati habang habang main frsibee auww. Ahahaha ambil kesempatan sungguh ! Yelah bila lagi nak cuci mata kenz. Wakakakaa !!!

 

 

DSC01667

FLINDERS STREET STATION

 

DSC01672

Lepas tu kami jalan jalan jalan. Hahahaa sajalah nak tengok suasana petang di Melbourne ni. Memang sesak, memang ramai sangat orang. Meriah !

 

 

DSC01692

Lokasi akhir kami hari ni ! EUREKA SKYDECK 88 !!! Skyy… deck ? Huwaaa aku gayatttt !!! Memang idok laaa aku nak naik kan. Tapi aku ade geng yang sungguh supportive sanggup bayarkan dulu duit tiket semata mata nak suruh aku naik jugak tuuu !!

 

VVLand__9334036_TVIC_e1u1r2gsgs

Ini gambar bangunannya. Pic credit here.

 

eurekaskydeckphoto

Kalau korang berani boleh lah pi dekat EDGE at Eureka Skydeck ni. Ada bahagian yang macam terkeluar daripada bangunan ni dan korang boleh berdiri ambil gambar kat sini. Aku datang malam masa tu, and aku duduk je, tak bergerak pun. Hahaha kawan kawan aku je pi amik gambar sume. Pic credit here.

 

 

DSC01686

Pemandangan malam sekitar Victoria, Australia ! Maaf gambar ade blur sikit. Bergerak or bergegar maybe. Gambar ni kawan yang ambilkan. Macam aku mention tadi, aku banyak duduk untuk mengelakkan histeria gayat aku menyerang hahaa!

 

 

Penat berjalan ! Hari ni banyak guna kaki untuk meneroka sekitar kota Melbourne. Jadi ayuh pulang dan tidor ! Next day nak kena bangun awal dan berjalan lagi jauh ! Gituuu.. nantikan next entry ya !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Copyright © Nisa Kay