Read More»
Khamis, 3 Oktober 2019
Perayaan "The Day of The Dead" di Lost World Of Tambun sempena bulan Halloween!
Read More»
Tweet
Isnin, 30 Julai 2012
KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK – Part 7
Assalamualaikum…
Hai banyak nye la entry pasal kembara media kat Perak ni kan.. setelah beberapa hari aku out of mood nak menulis sangat, aku kembali memeriahkan blog aku dengan entry-entry baru. Hahaha meriah ke??
Apa-apa pun, sangat sangat sangat aku berterima kasih pada readers yang masih setia menyumbang trafik ke blog aku walaupun ada jugak harinya aku tak update apa-apa! Fuhhh sabor je lah dengan aku yang selalu mood swing ni ye. Baiklah! Dalam entry PART 6 aku dah duk pung pang pung pang pasal pegi kilang satay kat Pangkor tu kan? So apakah aktiviti seterusnya??
Dalam entry PART 6 aku ade mention yang kami tak berkesempatan nak merasa laksa goreng, makanan tempatan di Pangkor. So dah takde aktiviti lain, maka kami terus pulang ke hotel untuk sesi sidang media trip kali ni. Memandangkan aku dan Azila sampai agak awal di dewan, maka sekali lagi aku feeling-feeling pengacara majlis pulakkkk…
Yang bertudung biru tu wakil dari Tourism Perak. Wahhh orang-orang Tourism Perak sudi turun ke Pulau Pangkor untuk sama-sama menyertai majlis sidang media trip kami yang berlangsung di Pangkor Island Beach Resort.
Seperti yang diketahui ramai, trip ke Pangkor kali ni turut disertai oleh Ana Rafali dan suami beliau, Dalam ucapannya, Ana menyeru kita rakyat Malaysia supaya memeriahkan lagi industri pelancongan dalam negara. Di samping kita melawat lokasi yang lawa-lawa kat Malaysia ni, kita juga sebenarnya membantu ekonomi negara.
Masih lagi aku ingat kata-kata Ana Rafali, beliau menceritakan pengalaman beliau dan suami bercuti ke negara Jepun. Kata Ana, pelancong-pelancong di Jepun adalah terdiri daripada rakyat mereka sendiri. Sebab tu negara dorang kaya dan maju. Sebab industri pelancongan mereka disokong sepenuhnya oleh rakyat mereka sendiri. So why not kita contohi perkara yang baik ni kan?
Setelah semua wakil (wakil dari M Mode Media, Pangkor Island Beach Resort, travel agency, Tourism Malaysia dan Tourism Perak) menerima plak khas dari Majalah Santai (M Mode Media), maka berakhirlah sesi sidang media kali ini… Dan.. dinner time!!
Dinner kami malam itu sangat special kerana meja-meja telah disusun di tepi kolam renang dan kami sempat menikmati pemandangan matahari terbenam yang mana SUBHANALLAH sangat cantik dan mendamaikan! Allah SWT betul-betul sayangkan kita dengan menciptakan alam seindah begini untuk kita nikmati!
Meja bulat.
Makanan ala barat.
Makanan ala India. Roti canai dia sedap sebab lembut, kuahnya pun sedap. Kawan aku amik roti puri dan roti tersebut mendapat pujian yang melambung-lambung!
Satay nye pun boleh tahan sedap, dagingnya tak keras dan kuahnye pun sedap. Pendek kata makanan-makanan kat Pangkor Island Beach Resort ni sedap-sedap belaka!
Pinggan aku. Semestinya aku memilih untuk makan pasta dan cheese, disertakan juga dengan udang perghhh sedap! Makanan lautnye fresh !
Hari pun beransur gelap. Lepas maghrib tu semua hadirin yang sedang makan malam dihiburkan dengan tarian lagi tradisional.
Pendek kata, pengalaman makan malam dan menginap di PANGKOR ISLAND BEACH RESORT ni memang best. Mungkin pada siapa yang nak pergi lagi ke Pulau Pangkor, atau yang baru pertama kali nak bercuti ke sana, bolehlah jadikan PIBR ni sebagai tempat menginap!
Untuk meninjau apa lagi yang ditawarkan oleh PIBR, korang boleh check website nye. Link aku ade bagi kat bawah ni. Kalau nak memudahkan percutian, bolehlah korang usha pulak website travel agency. Dan untuk maklumat lanjut mengenai penganjur trip ni, booleh add facebook Majalah Santai :
PANGKOR ISLAND BEACH RESORT
http://www.pangkorislandbeach.com/
DISCOVER ORIENT HOLIDAYS (Travel Agency)
http://www.discover-orient.com.my/
https://www.facebook.com/DOHolidays
MAJALAH SANTAI (M MODE MEDIA)
https://www.facebook.com/santai.travelmag
Read More»
Tweet
Isnin, 23 Julai 2012
KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK – Part 6
Assalamualaikum..
Woahh dah sampai PART 6 ye entry pasal Perak aku ni. Mesti muak korang aku duk update pasal jalan-jalan je.. Dah nak buat macam mana ye dak, haruslah update.. Dah aku pergi bercuti.. kena share dengan korang supaya korang aware tentang produk pelancongan yang ada kat negara kita.
Baiklah.. hari tu kat entry PART 5 dah cerita pasal aktiviti island hopping yang termasuk pasal keliling pulau, tengok keindahan semula jadi, mandi pantai, snorkeling dan lain-lain. Haa tu lah antara aktiviti menarik boleh buat kat Pangkor ni. So lepas balik dari island hopping tu, kami ada masa a few hours jugaklah sebelum press conference di hotel.. Maka kami…
Turun dari bot Uncle Ah Keong (rujuk entry PART 5) aku lepas kat kolam renang, tapi tak lama. Then aku decide nak ikut roommate aku iaitu cik Azila (BJ TV9) dan cameraman beliau ke beberapa lokasi tarikan pelancong di sekitar Pulau Pangkor. Gigih Azila call kan teksi pink ni untuk ambik kami di hotel.
Lokasi pertama kami ialah tempat membuat kapal. Mula nya aku macam blur jugak kenap tempat ni one of tourists attraction? Mesti ade uniknya kan? Kan?
Pusing punya pusing maka ternampaklah akan daku rangka kapal yang besar ni. Ni baru separuh aje dari rangka kapal sebenar tau! And baru aku tahu kat tempat ni dorang buat kapal seperti kapal tunda tu dengan majoritinya menggunakan tenaga kerja manusia. HANDMADE okayh!
Haruslah bergambor dulu kan. Feeling-feeling ade Titanic laa kat belakang aku tuh.
Kemudian kami ke Kilang Satay Eng Seng yang menjual pelbagai produk dari hasil laut, makanan ringan dan lain-lain. Semestinya makanan yang halal ye!
Aku dan Azila tengah mencuba kerepek ikan. Hahaha serius sedap! Kesedapannya membuat aku memakannya berkali-kali hingga kekenyangan! Errr ni bukan “mencuba” dah niii!
Kalau makanan-makanan macam ni memang banyak dan murah kat Kilang Satay ni! Berbaloi-baloi habaq hang! Hahaha… So ada jugak lah makanan ringan yang aku beli kat sini. Biskut-biskut pun banyak! Gula-gula apatah lagi. Herher..
Niat di hati nak beli gula-gula dalam balang teddy bear ni. Comelnye dia warna pink! Erkk abaikan gambar yang OUT focus-nya ini sebab.. uhuk uhukk.. Tak tahu nak kata apa. KAHKAHKAH!!!
Sambil aku jenjalan cuci mata dan membeli belah apa yang patut, sambil tu juga cik Azila dan cameraman beliau iaitu Abang Bakhtiar tengah buat keje. Muahaha…
Aku pun nak menyibuk oiii!! Hahaha feeling broadcast journalist sangat yeh! InsyaAllah one fine day, where Allah put me on the track to be a Broadcast Journalist. Amin….
Lepas beberapa lama kat kilang satay ni, kami pun berangkat ke tempat lain. Driver teksi pink yang sporting tu mencadangkan kami mencuba laksa goreng yang terkenal kat Pangkor tu. Tapi malangnya kami tak berkesempatan nak rasa laksa goreng tu sebab gerai belum bukak lagi, dan kami terpaksa rushing balik hotel semula untuk press conference.
Maka tak kesampaian la hasrat di hati nak merasa makanan tempatan di Pangkor itu. Takpe.. kalau ada rezeki, inshaAllah akan ke Pangkor lagi sekali. Tak puas sebab tak dapat main water activities macam banana boat. Muahaha. Kbai.
P/S : Nak menang MACBOOK AIR? Mudah sangat! KLIK SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT.
Read More»
Tweet
Rabu, 18 Julai 2012
KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK – Part 5
Asslamualaikum…
Hehee bertemu lagi dalam siri entry KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK, aku kena taip selaju mungkin dan siapkan entry percutian ke Perak sebab aku ni mengejar nak buat entry ke Pahang dan Johor pulak! Aiyaaaa boleh cramp tangan aku suk menaip nih!
Baiklah, kalau entry PART 4 aku duk bercerita pasal makan je, kali ni, entry part 5 ni aku nak share pasal aktiviti kami pada hari kedua kami di Pulau Pangkor, Perak. Pagi-pagi kami dah bangun dan kenyangkan diri semasa sarapan, sebab nak guna banyak tenaga untuk aktiviti island hopping yeayy!
Percutian ke Perak kali ni agak ramai wakil media yang ikut. Bas pun boleh tahan penuhnye. So ahli yang ramai ni diangkut oleh dua buah bot untuk aktiviti island hoping. Heee aku agak nervous sebenarnye sebab aku ni ala-ala seram sejuk bila nak naik bot / kapal / feri.
Anak-anak ketam yang sungguh banyak di pantai! Maafkan kami kalau kami terpijak anda-anda semua yeee… Kami tak dapat nak elak! Wuwuwuuu~
Muka bajet cool duduk atas bot. Bot ni belum bergerak lagi, memang laa aku bajet cool dan macho aje. Muahahaa….
Bot mula meninggalkan pantai Pangkor Island Beach Resort. Pemandangan yang masyaAllah sangat indah! Cuaca pun baik. Syukur alhamdulillah!
Uncle Ah Keong selaku pengemudi bot membawa kami jalan-jalan kat laut dan di sekitar Pulau Pangkor tu. Cuba tengok betul-betul bentuk batu ni, macam menyerupai kepala ular kan? Masa aku tengok masyaAllah terkejut aku! Begitu besar kuasa Allah menjadikan ia seolah-olah kepala ular.
Pulau kecil ni pulak CORAL ISLAND. Ini memang lokasi orang snorkeling. Menurut Uncle Ah Keong, kalau air surut, memang air akan kering betul sampaikan kita boleh berjalan kaki dari pantai ke pulau ni!
Laju je ikan-ikan ni naik ke permukaan air untuk makan roti yang Uncle Ah Keong baling.
Aku snorkeling. Tapi snorkeling setempat boleh? Nampak tak aku pegang tali kat belakang aku tu? Kahkahkah. Tali tu sebagai sempadan kawasan snorkeling. Aku menghayati pemandangan underwater dengan memegang tali tu je. Nak berenang tak pandai. Entah kenapa walaupun aku pakai life jacket tu aku rasa nak tenggelam aje.
Haaa ini pulak batu yang menyerupai kepala ikan paus. Aku tak dapat ambik gambar dekat-dekat. Maklumlah, kamera cikai je, so zoom takleh jauh-jauh. Kekekeee~
Lepas penat snorkeling, aku decide nak stay kat pantai di mana kami akan makan tengahari di sini woot woot! Manakala ade jugak sebahagian ahli trip yang nak pergi memancing. Aku dan beberapa rakan lain duk main air kat pantai ni je.
Sementara orang lain pergi fishing, aku duk pulun la mandi pantai, main air, main pasir.. Sementara tu jugak ada chef yang datang bawak peralatan dan bahan memasak ke pulau ni. Outdoor lunch woo! Selain kitorang, ade jugak sekumpulan pelancong dari China yang tengah berehat-rehat di pulau ni.
Bila kawan-kawan dari bot satu lagi tu dah kembali ke pantai dari aktivit memancing, apa lagi menggilo lah kitorang duk bergambar sakan. Nak tepek gambar macam banyak sangat, so inilah kompilasi aktiviti kami.
(1) Berlari berkejaran, seindah pantai di Pangkor.. (2) Contengan blogger di pantai.. (3) Pengalaman pertama kali naik jet ski.. (4) Aksi lompat-lompatan harusss adeee~
LUNCH TIME! Bermacam jenis seafood yang dimasak untuk makanan tengahari. Best best!! Makan pulak dengan suasana pantai memang best la kan.. Muehehee… Lepas kekenyangan.. maka, masa untuk pulang ke resort!
Dalam perjalanan pulang tu kemain tau Uncle Ah Keong memecut bot beliau serta melakukan beberapa aksi drift yang buat kami terjerit-jerit dalam bot tu. Manakan taknya, dah lah air tengah berombak, bila bot tu dipandu laju memang melambung-lambunglah kami ! Tapi pengalaman yang sangat best!
Dah sampai punnnn di pantai Pangkor Island Beach Resort. Ini pertama kali aku join aktiviti snorkeling dan island hopping! Memang best sangat-sangat! Nanti korang yang nak ke Pangkor tu boleh lah duk Pangkor Island Beach Resort ni ye, amik pakej island hopping dengan Uncle Ah Keong pasti best! Muahahaa~ Kbai.
P/S : Full album of Pangkor Island trip at the page SAYA SUKA MENAIP.
Read More»
Tweet
Copyright © Nisa Kay











