Memaparkan catatan dengan label Tourism Malaysia. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Tourism Malaysia. Papar semua catatan

Isnin, 30 Julai 2012

KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK – Part 7

 

Assalamualaikum…

 

Hai banyak nye la entry pasal kembara media kat Perak ni kan.. setelah beberapa hari aku out of mood nak menulis sangat, aku kembali memeriahkan blog aku dengan entry-entry baru. Hahaha meriah ke??

 

Apa-apa pun, sangat sangat sangat aku berterima kasih pada readers yang masih setia menyumbang trafik ke blog aku walaupun ada jugak harinya aku tak update apa-apa! Fuhhh sabor je lah dengan aku yang selalu mood swing ni ye. Baiklah! Dalam entry PART 6 aku dah duk pung pang pung pang pasal pegi kilang satay kat Pangkor tu kan? So apakah aktiviti seterusnya??

 

DSC_1158

Dalam entry PART 6 aku ade mention yang kami tak berkesempatan nak merasa laksa goreng, makanan tempatan di Pangkor. So dah takde aktiviti lain, maka kami terus pulang ke hotel untuk sesi sidang media trip kali ni. Memandangkan aku dan Azila sampai agak awal di dewan, maka sekali lagi aku feeling-feeling pengacara majlis pulakkkk…

 

 

DSC_1247

Yang bertudung biru tu wakil dari Tourism Perak. Wahhh orang-orang Tourism Perak sudi turun ke Pulau Pangkor untuk sama-sama menyertai majlis sidang media trip kami yang berlangsung di Pangkor Island Beach Resort.

 

 

DSC_1269

Seperti yang diketahui ramai, trip ke Pangkor kali ni turut disertai oleh Ana Rafali dan suami beliau, Dalam ucapannya, Ana menyeru kita rakyat Malaysia supaya memeriahkan lagi industri pelancongan dalam negara. Di samping kita melawat lokasi yang lawa-lawa kat Malaysia ni, kita juga sebenarnya membantu ekonomi negara.

 

Masih lagi aku ingat kata-kata Ana Rafali, beliau menceritakan pengalaman beliau dan suami bercuti ke negara Jepun. Kata Ana, pelancong-pelancong di Jepun adalah terdiri daripada rakyat mereka sendiri. Sebab tu negara dorang kaya dan maju. Sebab industri pelancongan mereka disokong sepenuhnya oleh rakyat mereka sendiri. So why not kita contohi perkara yang baik ni kan?

 

 

DSC_1291

Setelah semua wakil (wakil dari M Mode Media, Pangkor Island Beach Resort, travel agency, Tourism Malaysia dan Tourism Perak) menerima plak khas dari Majalah Santai (M Mode Media), maka berakhirlah sesi sidang media kali ini… Dan.. dinner time!!

 

 

DSC_1299

Dinner kami malam itu sangat special kerana meja-meja telah disusun di tepi kolam renang dan kami sempat menikmati pemandangan matahari terbenam yang mana SUBHANALLAH sangat cantik dan mendamaikan! Allah SWT betul-betul sayangkan kita dengan menciptakan alam seindah begini untuk kita nikmati!

 

 

DSC_1314

Meja bulat.

 

 

DSC_1322

Makanan ala barat.

 

 

DSC_1326

Makanan ala India. Roti canai dia sedap sebab lembut, kuahnya pun sedap. Kawan aku amik roti puri dan roti tersebut mendapat pujian yang melambung-lambung!

 

 

DSC_1325

Satay nye pun boleh tahan sedap, dagingnya tak keras dan kuahnye pun sedap. Pendek kata makanan-makanan kat Pangkor Island Beach Resort ni sedap-sedap belaka!

 

 

DSC_1331

Pinggan aku. Semestinya aku memilih untuk makan pasta dan cheese, disertakan juga dengan udang perghhh sedap! Makanan lautnye fresh !

 

 

DSC_1348

Hari pun beransur gelap. Lepas maghrib tu semua hadirin yang sedang makan malam dihiburkan dengan tarian lagi tradisional.

 

 

Pendek kata, pengalaman makan malam dan menginap di PANGKOR ISLAND BEACH RESORT ni memang best. Mungkin pada siapa yang nak pergi lagi ke Pulau Pangkor, atau yang baru pertama kali nak bercuti ke sana, bolehlah jadikan PIBR ni sebagai tempat menginap!

 

Untuk meninjau apa lagi yang ditawarkan oleh PIBR, korang boleh check website nye. Link aku ade bagi kat bawah ni. Kalau nak memudahkan percutian, bolehlah korang usha pulak website travel agency. Dan untuk maklumat lanjut mengenai penganjur trip ni, booleh add facebook Majalah Santai :

 

 

PANGKOR ISLAND BEACH RESORT
http://www.pangkorislandbeach.com/

 

DISCOVER ORIENT HOLIDAYS (Travel Agency)
http://www.discover-orient.com.my/
https://www.facebook.com/DOHolidays

 

MAJALAH SANTAI (M MODE MEDIA)
https://www.facebook.com/santai.travelmag

 

 

Sign PNG NisaKay


Read More»

Isnin, 23 Julai 2012

KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK – Part 6

 

Assalamualaikum..

 

Woahh dah sampai PART 6 ye entry pasal Perak aku ni. Mesti muak korang aku duk update pasal jalan-jalan je.. Dah nak buat macam mana ye dak, haruslah update.. Dah aku pergi bercuti.. kena share dengan korang supaya korang aware tentang produk pelancongan yang ada kat negara kita.

 

Baiklah.. hari tu kat entry PART 5 dah cerita pasal aktiviti island hopping yang termasuk pasal keliling pulau, tengok keindahan semula jadi, mandi pantai, snorkeling dan lain-lain. Haa tu lah antara aktiviti menarik boleh buat kat Pangkor ni. So lepas balik dari island hopping tu, kami ada masa a few hours jugaklah sebelum press conference di hotel.. Maka kami…

 

DSC_1095

Turun dari bot Uncle Ah Keong (rujuk entry PART 5) aku lepas kat kolam renang, tapi tak lama. Then aku decide nak ikut roommate aku iaitu cik Azila (BJ TV9) dan cameraman beliau ke beberapa lokasi tarikan pelancong di sekitar Pulau Pangkor. Gigih Azila call kan teksi pink ni untuk ambik kami di hotel.

 

 

DSC_1056

Lokasi pertama kami ialah tempat membuat kapal. Mula nya aku macam blur jugak kenap tempat ni one of tourists attraction? Mesti ade uniknya kan? Kan?

 

DSC_1067

Pusing punya pusing maka ternampaklah akan daku rangka kapal yang besar ni. Ni baru separuh aje dari rangka kapal sebenar tau! And baru aku tahu kat tempat ni dorang buat kapal seperti kapal tunda tu dengan majoritinya menggunakan tenaga kerja manusia. HANDMADE okayh!

 

DSC_1075

Haruslah bergambor dulu kan. Feeling-feeling ade Titanic laa kat belakang aku tuh.

 

 

DSC_1099

Kemudian kami ke Kilang Satay Eng Seng yang menjual pelbagai produk dari hasil laut, makanan ringan dan lain-lain. Semestinya makanan yang halal ye!

 

DSC_1103

Aku dan Azila tengah mencuba kerepek ikan. Hahaha serius sedap! Kesedapannya membuat aku memakannya berkali-kali hingga kekenyangan! Errr ni bukan “mencuba” dah niii!

 

DSC_1117

Kalau makanan-makanan macam ni memang banyak dan murah kat Kilang Satay ni! Berbaloi-baloi habaq hang! Hahaha… So ada jugak lah makanan ringan yang aku beli kat sini. Biskut-biskut pun banyak! Gula-gula apatah lagi. Herher..

 

DSC_1118

DSC_1128

DSC_1131

Niat di hati nak beli gula-gula dalam balang teddy bear ni. Comelnye dia warna pink! Erkk abaikan gambar yang OUT focus-nya ini sebab.. uhuk uhukk.. Tak tahu nak kata apa. KAHKAHKAH!!!

 

 

DSC_1133

Sambil aku jenjalan cuci mata dan membeli belah apa yang patut, sambil tu juga cik Azila dan cameraman beliau iaitu Abang Bakhtiar tengah buat keje. Muahaha…

 

 

DSC_1142

Aku pun nak menyibuk oiii!! Hahaha feeling broadcast journalist sangat yeh! InsyaAllah one fine day, where Allah put me on the track to be a Broadcast Journalist. Amin….

 

Lepas beberapa lama kat kilang satay ni, kami pun berangkat ke tempat lain. Driver teksi pink yang sporting tu mencadangkan kami mencuba laksa goreng yang terkenal kat Pangkor tu. Tapi malangnya kami tak berkesempatan nak rasa laksa goreng tu sebab gerai belum bukak lagi, dan kami terpaksa rushing balik hotel semula untuk press conference.

 

Maka tak kesampaian la hasrat di hati nak merasa makanan tempatan di Pangkor itu. Takpe.. kalau ada rezeki, inshaAllah akan ke Pangkor lagi sekali. Tak puas sebab tak dapat main water activities macam banana boat. Muahaha. Kbai.

 

 

 

P/S : Nak menang MACBOOK AIR? Mudah sangat! KLIK SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT.

Sign PNG NisaKay


Read More»

Selasa, 17 Julai 2012

KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK – Part 4

 

Assalamualaikum..

 

Fuhhh berkejaran aku taip entry pasal Kembara Media ni sebab aku ni dah macam reporter la pulak kena kejar dateline. Tak pernah-pernah aku kejar dateline untuk entry sendirian berhad macam ni. Kalau sponsored post tu lain cerita la kan kan kan..

 

Baiklah.. Kisah Kembara Media Fotografi di negeri Perak Darul Ridzuan telah sampai ke PART 4 dah pun… Kalau belum baca part-part sebelumnya, sila rujuk : PART 1, PART 2, PART 3 dan special edition AKU DIA DAN DSLR PART 21 photoshoot di Pulau Pangkor. So bagi mereka yang dah baca semua entry tersebut, jom kita sambung al-kisah lepas photoshoot.

 

DSC_0787

Lepas duk posing sana, posing sini abeh dah tenagaku nak ber-photosoot dah. Perut pun dah berkeroncong, dah macam-macam lagu dah. Bila siang mula melabuhkan tirainya, maka dapatlah kami menyaksikan keindahan alam ciptaan Allah SWT iaitu saat matahari terbenam.

 

Memang satu perasaan yang tak dapat dijelaskan. Rasa nak berdiri lama-lama kat tepi pantai tu sampai matahari betul-betul terbenam dan hari bertukar menjadi gelap. Apakan daya, kami mengejar masa untuk ke restoran bagi makan malam pulak..

 

DSC_0800

Di atas Pulau Pangkor ni, kenderaan utama untuk bergerak ialah teksi pink ni. Auwww suke sangat sangat sebab van ni warna pink! Satu perjalanan bermula dari RM40, bergantung kepada jarak perjalanan. Satu van boleh muat lebih 5 orang. So kalau berkongsi tambang tu berapa ringgit lah sangat ye dak?

 

Teksi pink ni memang banyak sangat di Pulau Pangkor ni, dah kata tadi pengangkutan utama kan? Peta lokasi tarikan pelancong kat pulau ni boleh di dapati di hotel dan korang boleh call teksi ni untuk datang amik korang, then korang suruh lah driver ni bawak korang ke mana korang nak..

 

DSC_0803

Hari ni kami semua dinner di Daddy’s Café yang terletak di tepi pantai.

 

 

DSC_0806

Beginilah rupa DADDY’S CAFÉ dari luar.

 

 

DSC_0818

Aku ingatkan dinner dalam kedai macam biasa. Tapi bila masuk fuhhh aku ternganga kejap tengok meja yang dah di-set kan untuk makan malam kami. Kami makan malam di tepi pantai, sambil menikmati udara segar gituuu… Suasana yang kian gelap hanya diterangi lampu suram dari kedai dan lilin di atas meja. Romantiknye auwww~

 

 

DSC_0833

Lauk pertama ialah SAYUR GORENG CAMPUR. Aku ni kureng minat sayur campur macam ni, so aku amik kuah dia je. Hehehe..

 

 

DSC_0835

Ni KARI AYAM. Sedap jugaklah, sebab aku rasa macam masin sikit. Ke tekak aku je yang rasa macam tu? Errkkk…

 

 

DSC_0837

Nyum nyum nyum.. Kalau udang memang kegemaran aku! So kalau aku makan udang, semuanya sedap bagi aku! Muahahaa…

 

 

DSC_0841

Ini kan macam fillet ikan. Tapi aku tak sure lah. Serius memang sedap sangat ikan ni woh! Nak amik banyak kali macam segan sebab ikan ni sikit. Isk iskkk yang sedap tu lah yang paling sikitttt! Huwaaa…

 

 

DSC_0844

Lepas dinner terus balik hotel and berehat puas-puas. Esoknya, kami bangun pagi, sudah sedia nak sarapan woot woot!!

 

 

DSC_0846

Sausages yang dipanggang di atas pemanggang elektrik.

 

 

DSC_0847

Hash brown. Memang kegemaran aku nihhh!!

 

 

DSC_0848

Ruang buat omelets. Korang boleh request nak telur dadar koang tu diisi dengan apa. Nyum nyum~

 

 

DSC_0852 Aku ni kalau sarapan, seboleh-bolehnye memang nak honey star! Muahaha~

 

 

DSC_0853

Sausage seketul dan juga hashbrown. Ade lagi benda lain yang aku makan, cuma dah malas nak ambil-ambil gambar. Lagi pun aku ni bukan jenis nak makan makanan berat kalau pagi-pagi ni…

 

 

DSC_0871

 

Dah sudah makan tu hahhh nak pergi mana pulak ni ke tepi pantai pulak? Untuk aktiviti yang seterusnya, nantikan entry PART 5 pulak ye! Dah penat aku duk pilih gambar, edit gambar dan upload gambar. Tak lupa menaip. Korang ingat menaip ni senang ke hah? Kalau takde idea payah jugak nak hasilkan satu entry! Kbai!

 

 

 

ALBUM 1 untuk percutian di Pangkor ni dah di-upload di page SAYA SUKA MENAIP.

Sign PNG NisaKay


Read More»

Aku Dia dan DSLR [PART 21] – Special version of Pangkor Island!

 

Assalamualaikum…

 

Terima kasih kepada semua yang masih setia membaca blog picisanku ini. Agak malas nak update belog sebab aku balik Pahang dan bila sampai sini aku ada banyak sangat sangat barang yang perlu aku kemas.

 

So, seperti yang aku janji dalam entry KEMBARA MEDIA FOTOGRAFI PERAK – Part 3 ari tu, aku dah kata nak share sedikit gambar-gambar photoshoot tepi pantai di Pulau Pangkor kan. Ececeh feeling-feeling beach girl gituuuu. So photographer aku di Pangkor ialah photog tak rasmi aku, sebab aku rembat cameraman TV9 untuk amik gambar aku. Kekeke…

 

DSC_0660

Feeling-feeling pergi pulau uolls, haruslah ade pos berjalan kaki ayam, sambil kaki disimbah ombak dan kat tangan tengah bawak sandal / selipar gituuuu…. Ohhh ye, lokasi pantai adalah private beach Pangkor Island Beach Resort. So haruslah tak malu nak posing bagai sebab takde orang!

 

 

DSC_0669

Spek mata besau ya amat ni pinjam dari BJ TV9, cik Azila kiteee. Walaupun spek tu besau tak sesuai dengan muka dan tudungku, tapi aku buat tak reti tetap nak pakai. Muahaha…

 

 

DSC_0682

Ala-ala kesepian. Menanti putera duyung. Ehhh?

 

 

DSC_0690

Mood of black and white.

 

 

DSC_0686

DSC_0707

DSC_0666

DSC_0706

 

And.. Last but not least…

 

DSC_0694

Harusss ada gambar lompat uolss! Dengan lompatan ni korang boleh hasilkan gambar yang ada story dan berseni! Erkkk apekah aku merapu meraban neh? Kalau entry Aku Dia dan DSLR memang aku harus lebihkan gambar dari menaip!

 

Mencari, mengedit dan meng-upload gambar-gambar ni di blog untuk entry kali ni buat aku merindui Pangkor sangat-sangat. One of the best place I’ve ever been! Thank you M Mode Media dan Tourism Malaysia! Tak lupa juga penaja tempat tinggal kami iaitu Pangkor Island Beach Reasort!

 

 

 

P/S : Nantikan entry PART 4 mengenai Kembara Media Fotografi ke Perak!

Sign PNG NisaKay


Read More»

Copyright © Nisa Kay