Assalamualaikum..
Read More»
Assalamualaikum…
Ada satu malam ni, aku lepak dengan kawan aku Ziera and tunang dia. Masa aku gi jumpa dia tu, dia baru usai solat maghrib. Kemudian borak punya borak, lapar pulak rasa.. So aku terus ajak dorang dinner sesama. Memang langkah kanan, Ziera dengan tunang beliau pun ada plan nak keluar makan dan try kedai makan yang agak baru jugak dibuka di Seksyen 7, Shah Alam. Sebenarnya aku pun tak pasti lah kedai ni baru lagi ke macam mana. Sebab tak perasan bila bukaknya haha !
Okayyy dinner malam tu kami ke sini… Kedai makan ni agak baru bagi aku.. memandangkan aku dah lama duduk di Shah Alam kan, so ini first time aku perasan kedai ni.. Kalau tak silap aku, sebelum ni, di tapak kedai ni ada kedai mamak yang selalu aku lepak. Tapi sekarang ada Masita Steak House ni…
Okay for me… senarai harga makanan dan minuman sangat affordable. Air jus dalam RM3 something camtu.. Tapi banyak juga lah air nya. Pekat dan sedap. Tak cair je haa.. ada kedai kemain kedekut buat jus ditambah dengan air kemain banyak. Tapi dekat Masita Steak House ni tak macam tu.. Memang terasa jusnya. Bagi aku harga berpadanan dengan apa yang kita dapat, sebab air tidak dihidang dalam gelang kurus tinggi tu, sikit je dapat. Dua kali hirup dah habis.
Ini hidangan yang kawan aku order. Lamb Chop. Harga tak mahal sangat pun haa… Presentation not bad.. Ada roti, jagung rebus dan coleslaw. Sekali lagi, harga yang berpatutan agak berpadanan dengan harga yang ditawar. Aku tanya kawan aku bagaimana rasanya, dia jawab sedap juga.. not bad. Jadi kena lah dengan selera beliau.
Ini side dish yang kawan aku order jugak. Mushroom soup dan juga garlic bread. Kuantiti sangat okay di mata aku.. sesuai lah dengan harga. Tak overprice. Sup cendawannya not bad juga, tak cair sangat dan tak masin sangat. Just nice aku rasa.
Ini pulak hidangan yang aku order. Macaroni goreng hehee… Portion nya sederhana, sangat sangat sesuai dengan orang perut kecik macam aku.. Kalau portion nye besar sangat kang tak habis makan lak. Aku suka rasa dia, tak pedas sangat, tak tawar, tak masin sangat. For me, JUST NICE ! I love this, lagi lagi dia tambah sekeping cheese, memang pelengkap hidangan. Harganya dalam lingkungan RM5 ke RM8 kalau tak silap aku.
AAAAAAAAAAUUUMMM !!!!! Hahahaa tak menyabar nau. Photographer belum sudah ambik gambar lagi dah buat muka tak sabar nak ngap hahaha !! Tapi alhamdulillah memang kenyang aku. Bagi aku, portion hidangan just nice dan kualiti makanan agak memuaskan. Aku berbesar hati lah nak rekemen semua orang cuba Masita Steak House ni.. Tapi please please don’t expect something yang very high end ya ! Dengan harga dan makanan yang ditawar, aku rasa ini sangat affordable untuk semua orang menikmati makanan western.
Okay untuk Masita Steak House ni, aku tak jumpa pulak Facebook page yang aktif atau akaun Instagram, maka kat sini aku sertakan alamat kedai dan nombor Masita Steak House ya.. Bagi penduduk Shah Alam, kedai ni sangat dekat dengan Pasaraya Giant di Pusat Komersial Seksyen 7.
No.VG2, Block M, Jalan Plumbum V/7V, Seksyen 7, Shah Alam ,
40000 Shah Alam, Malaysia
03-5523 5102
XOXO,
Putewi Hensem
Assalamualaikum…
Ahaaa nak ceritalah.. pada suatu petang yang hening itu.. aku rasa nak makan tapi taknak makanan berat.. nak minum minum dan makan kuih kuih je… Maklumlah, perut sudah dipenuhkan semasa makan tengahari.. Nak lepak kafe hipster, kebanyakan kafe sangat cliché, dengan hidangan makanan barat seumpama spagetti. Kemudian, teringat pulak seorang kawan penah share di instagram mengenai satu kafe baru, yang mana hidangannya berfokus kepada kuih-muih tempatan dan juga masakan melayu seperti soto, mi kari dan lain lain.
Okay.. ini dia KUEH CAFÉ. Kafe ni terletak di Seksyen 13, Shah Alam, Selangor. Antara landmark yang mudah untuk korang cari, atau kalau korang tahu kawasan ni, Kueh Café ni terletak sebelah kedai makan yang agak dikenali iaitu Nasi Lemak Cinta Sayang haaa…
Untuk lebih mudah, korang Waze sajooo lokasi KUEH Café ni haaa !
Ahahaa… senang ! Terus keluar exact location nya.
Kedai ni sangat spacious, sebab dia dua kedai yang disambungkan, dan kaunter kuih serta kaunter order kat tengah tengah. Ada juga bahagian kopi-kopi dan juga makanan ala western serta dessert seperti kek dan lain-lain. Memang best sebab choice makanan banyak dan juga kalau taknak makan berat ada kuih-kuih buat alas perut.
Dari tempat duduk aku. Ini meja-meja di bahagian tengah restoran. Belah kiri dan kanan ada meja lagi. So memang syok jugak lah nak lepak. Interior design pun lebih kurang macam kafe-kafe hipster yang makin banyak masa kini, yakni meja dan kerusi menggunakan kayu, serta pembahagi ruang yang terdiri daripada besi-besi. Tapi tidak sarat dan tak rasa serabut.
Membasahkan tekak dengan iced lemon tea je masing-masing. Sebenarnya ini kali kedua aku ke kafe ni. Sebab rasa macam nak makan, tapi kawan dah sarapan pulak.. so masih kenyang untuk lunch benda yang berat-berat.
Ahaa kemain tau bayang-bayang dari pembahagi dinding. Ini antara kuih muih yang kami ambil. Lupa pulak berapa harga kuih muih ni. Kalau tak silap 5 biji RM2.00 .. kalau ambik 10 biji harga akan jadi RM5.00.. kalau tak silap aku la haha..
Sebelum makan, mintakkan kawan ambil gambar tengah feeling-feeling hahah motif sangat kau nak fefeeling masa nak makan kuih ??? HAHAHA !!!
Okay ini khas untuk mereka yang nak duduk kat luar, kot la sejuk sangat aircond kat dalam.. atau yang nak smoking or vaping, boleh lah duduk di kerusi bahagian luar ni ya.. Hah! Feeling lagi aku. Hohoo…
Aku ada sebut tadi kan yang tadi tu gambar kali kedua aku ke KUEH Café ni ? Haa gambar tudung pink pulak masa aku first time datang kafe ni. Sebenarnya aku dan teman aku menunggu seorang kawan. Tapi dah lewat sangat, kami pun tunggu dah lama.. so lepas alas perut dengan kuih-muih, kami angkat kaki. HAHA !
Ini kuih muih yang aku makan masa first time datang kafe ni. Haha belek punye belek album dalam henpon, ada lagi gambau ni. Ingatkan dah delete wakakakaa…. Oh ye.. aku memang suke kuih lapis dengan kuih seri muka kat kafe ni. Memang tempat yang best nak lepak, tapi taknak makan heavy meal.
Masa first time datang hari tu, sempat jugak aku catwalk pakai platform wedges aku kat depan kedai. Wakaka kemahennn sangat aku kan. Takdelah.. tengah mood melawa, pakai platform wedges masuk kedai makan pun berani. Kekekee. Kalau tak, selekeh je la aku…
Apa-apa pun.. korang dah baca komen-komen aku mengenai kafe ni sepanjang entry ni.. Apa lagi yang aku boleh tekankan ialah.. kafe ni kemas dan bersih, agak minimalis sebab hiasan dalaman yang tidak sarat, dan offer makanan yang okay, banyak pilihan, dari makanan ringan ke pilihan makanan yang lebih berat. Keadaan kafe pun kemas dan bersih. So yeahh boleh lah try ye, kot kot kena dengan selera you guyss.
Untuk info lanjut mengenai kafe ni, boleh terus follow instagram KUEH Café ni tau. Kang korang tanya aku, aku tak dapat jawab, korang kata aku sombong lak hahadoiii… jadi, follow lah mereka laju laju okayyy… inshaAllah ada masa nanti aku share lagi kedai makan atau kafe hipster yang aku rasa berbaloi untuk korang try ya ? Daaa….
XOXO,
Putewi Hensem
Assalamualaikum…
Haa kisahnya nak share dengan pembaca semua, satu lagi port baekk punya nak lepak, nak spend time dengan kawan dan makan makanan sedap. Mungkin ramai yang dah tahu pasal kafe ni, lagi-lagi kalau you guys memang duduk kat Shah Alam. Kafe berkonsep macam ni semakin popular, dan ramai pemilik kafe yang berlumba-lumba nak jadikan kafe mereka unik untuk menarik minat pelanggan.
Bagi aku, kafe berkonsep macam ni banyak kat negara luar seperti Korea dan Jepun. Kita boleh tengok kafe-kafe yang cozy, cecantiks dalam drama dorang kan. Sekarang kat Malaysia dah makin banyak. Dan paling best makin banyak kat Shah Alam haha ! Senang aku nak pergi.
CHEMISTRY CAFE + LAB ni terletak di Seksyen 7, Shah Alam. Siapa yang tahu Restoran Hakim baru tu, haa kafe ni terletak sebaris je dengan Hakim tu.. dan kafe ni mengadap jalan raya. Senang nak cari ni.. Dulu kedai ni kedai gambar.. lepas tu bertukar jadi kafe pulak, mungkin kedai gambar tu dah tutup.. Menurut staf kafe ni, Chemistry Cafe ni baru je beroperasi lebih kurang 3 bulan macam tu..
Perkara pertama yang amat menarik perhatian aku tatkala melangkah masuk ke kafe ni. Meja singki ! Hahaa kreatif sungguh laaa mereka ni kannn.. Kalau setakat korang nak lepak minum, makan pastri.. haa korang tak yah guna ruang yang besar pun, boleh duduk dengan stylo nye kat meja singki ni.
Suasana yang sangat cozy dan mesra pengguna gitu. Kirenye memang another spot yang best laa untuk kita melepak minum-minum, makan-makan.. Gituuu..
Seriously aku sangat menggemari kafe berkonsep macam ni. Lagi unik, lagi pelik konsep dia, lagi syiokk nak lepak. Lagi syiok nak bergambau tak gituuu… Memang tempat yang tak jemu kalau datang selalu pun.
Penggunaan radas-radas makmal memang dimaksimakan sebaik mungkin untuk menepati keperluan dalam kafe ni. Pergghh rasa lama pulak tak guna perkataan radas ni. HAHA ! Rindu pulak kelas Kimia walaupun subjek Kimia bukanlah kegemaran aku ! Hahaaa !!!
Masa untuk makan ! Njam njam !!
Lasagna yang di-order oleh kawan aku. Sedap ! Isinya penuh dan “tak kedekut” keju. Hahaaa ..
Sebagai penggemar spaghetti, kalau datang ke kedai yang ada jual spaghetti, pasti aku cuba ! Haaa yang ini memang sedappp. Spaghetti beef bolognese nya memang berasa ! Ada rasa keju sikit serta black pepper. Portion nye sederhana sesuai untuk dibuat alas perut.. minum petang.. tapi kalau bagi aku yang perut comel ni, portion banyak ini memang sesedap rasa buat kenyang ! HEHE…
Paling aku suka. HAHA ! Yang ade pokok bunga tu hiasan atas meja. Yang warna kuning dalam conical flask tu air yang aku order, iaitu CHEMICAL REACTION (smoothies gabungan strawberry, pisang dan mangga) yang memang sedappppp !!!! Yang dalam jag plastik kecik tu, air green tea apa tah kawan aku order.. ehheee.
Haaa hanya mampu share gambar-gambar sekitar kafe je laa. Hahaa seriously kalau korang ada di area Shah Alam boleh lah singgah minum-minum ke CHEMISTRY CAFE ni okay? Serious boleh jatuh cinta lah tempat ni. Semestinya aku akan datang lagiiii bawak kawan-kawan hew hew.
Waktu Operasi :
Monday-Friday : 3pm-1am
Saturday&Sun : 2pm-2am
Alamat :
No 26, Jalan Kristal J7/J, Seksyen 7,
40000 Shah Alam, Selangor
Instagram :
http://instagram.com/chemistrycafe
XOXO !
Assalamualaikum..
Siapa yang duduk Shah Alam atau kawasan berhampiran atau student kat sini mesti dah tau antara tempat wajib terjah bila tiba musim raya ialah Kompleks PKNS Shah Alam. Bila mai ja musim raya ka, cuti ka.. puasa ka.. memang selalu jugak ada bazaar kat dalam kompleks ni.. Kalau hari biasa memang banyak jual pakaian wanita, perhiasan rumah dan macam-macam lagi la..
Tapi masuk ja bulan puasa, segala jenis mak nenek butik pakaian berlumba-lumba nak bukak booth kat sini sebab depa tau ni la port hangat orang Shah Alam datang nak cari baju raya, aksesori dan macam-macam lagi laa.. Kan kan kan…
Jujur bagi aku, harga baju kurung / baju melayu pada hari biasa (bukan musim perayaan) jauh lebih murah dan berpatutan. Mungkin sebab time ni la manusia sekalian alam berlumba-lumba nak cari baju baru untuk pagi raya, maka harga baju pun mencanak-canak naiknya. Asalnya kat Kompleks PKNS ni sememangnya dah ada kedai baju melayu, baju kurung yang memang banyak terutamanya kat tingkat 1 kompleks ni. Tu belum lagi discover kedai-kedai yang ada kat ceruk ceruk kompleks ye dak ???
Lepas berbuka puasa di butik Sincerelybyus Bangi bersama kre butik, aku terus balik Shah Alam.. tapi tak tergerak nak balik rumah. Terus ke Kompleks PKNS sebab nak carikan baju kurung adik aku. Well, aku mulanya tak terniat nak beli baju kurung memandangkan aku beli baju jubah-jubah je.. tapi terrbeli jugak hahaha..
Punyalah ramai umat manusia kat PKNS hari ni ya ampun tapu syukur alhamdulillah mudah je aku dapat parking tadi… Sana sini orang jual macam-macam.. Tengok macam dalam gambar kat atas ni haaa.. tepi laluan ke toilet pon ade rak tudung ya ampunnn…
Well.. biasa kalau bebudak kecik raya pertama je melaram baju melayu atau baju kurung… masuk petang sikit or raya kedua semua dah bergaya pakai baju fesyen-fesyen dah.. Tengok je lah booth ni semua baju budak.. banyak betul dress ala-ala Princess Elsa.. Kemahen tau demam Frozen bebudak sekarang… Nasib la adik aku yang darjah 6 tak mintak dress Elsa, kang ada yang kena humban ke kutub utara kang ahhaha !!
Sesambil aku usha baju kurung untuk adik, member aku Adam pun usha baju melayu. Nak cari yang warna pink katanya.. Awww so jambu. By the way guys.. kawan aku ni photographer. So kalau nak quotation untuk wedding shoot boleh contact beliau kat page SenseOfView Photography okayy??
Haaaa bukan baju perempuan je bermacam pesen zaman sekarang ni.. Baju melayu lelaki pun bermacam pesen dah haaa… Ade corak gitu, ade corak gini. Ada jugak yang songket kat bahu, songket kat dada haa kau hado??
Aku perasan lelaki sekarang suka cari baju yang fit kat badan gitu? Kawan-kawan aku pun banyak yang tempah baju melayu kat tukang jahit. Ye lah, bila dapat yang saiz kita personally, pakai pun rasa smart je kan.
Baju perempuan kompem taknak kalah dengan manik-manik yang menghelip-ghelip kennzzz…. Tapi aku ni sukakan baju yang simple, plain, takde sulam takde manik. Well sulam might be okayyyy BUT no manik manik. Ergghhh aku tak minat haha !! Macam baju dalam gambar ni. Aku rasa lawa je.. tapi dah macam baju nak bertunang dah haa. haha!!
Pendek kata, tahun ni baju aku banyak jubah.. And aku beli jubah yang biasa, yang plain je.. tak beria sangat.. supaya lepas raya nanti pun aku boleh pakai buat baju hari-hari jugak. Haa kan mudah. Aku tak suka beli baju yang terlebih meriah, tapi end up pakai sekali je. Unless aku memang ade majlis di mana aku nak tampil special. Haa masa tu memang aku melaram la segala manik dan sequin dan lace. HAHA !!
Apa-apa pun, dalam berbelanja, syukurilah rezeki Allah beri dan jangan lupa kepada yang memerlukan. InshaAllah biar Allah je tahu niat kita, keikhlasan kita.. tak perlu ditonjol menjadi ukuran mata-mata yang memandang.
SELAMAT SHOPPING ! SELAMAT HARI RAYA !
Assalamualaikum…
Antara aktiviti wajib bagi para blogger di bulan puasa ni semestinya jemputan ke majlis-majlis berbuka puasa atau lebih glamor nye IFTAR. Haa gitchuuu. Ada je beberapa majlis berbuka puasa yang aku hadiri tapi yang lainnye just makan dan balik. Wakakaka..
Tapi berbuka puasa di De Palma Hotel Shah Alam ni best sikit sebab banyak gila makanan best dan berbuka pulak dengan rakan-rakan blogger yang gila-gila. Gitewww.. Mungkin rezeki aku lah kot dijemput turut sama berbuka di sana memandangkan ada yang tak dapat datang..
Ahaa maaf lah ye pembaca semua.. memang takde gambar entrance ke apa terus aku tepek gambar suasana buffet Ramadhan kat De Palma Hotel ni. Diingatkan sekali lagi ini De Palma cawangan SHAH ALAM tau.
Makanan disaji dalam suasana gerai-gerai makan yang tersusun. Ada bahagian masakan melayu, masakan india, western food, dan pencuci mulut. Yang bestnye ada lebih 100 jenis hidangan pilihan untuk berbuka puasa ! Dah bayar kan, maka ini lah masa nak merasa semuaaaa nya ! Wah over gituu..
Antara lauk pauk yang sedia untuk dimakannn ! Ada bahagian masakan tradisi melayu, ada pulak bahagian lauk pauk raja sehari.. haa maknanya kat bahagian tu ada beberapa jenis masakan kenduri. Atau dengan erti kata lain, lauk yang memang kenduri kahwin punya style laa. Nasi minyak.. rendang daging.. Fuhh sedap-sedap semuanya, menggegar iman betol !
Ini gambar sebahagian daripada ballroom di De Palma Hotel yang menjadi ruang makan. Ada meja yang kerusinya banyak, ada yang sikit, bergantung kepada yang dah reserved awal-awal. Boleh je kalau korang nak walk-in tapi dah masuk minggu kedua berpuasa ni kami difahamkan jumlah pelanggan meningkat. So untuk mengelakkan kekecewaan tak dapat kerusi meja, sila lah buat reservation dulu okayy?
Kami para blogger lepak-lepak dulu sambil tunggu waktu hampir berbuka, then baru nak terjah gerai-gerai makanan yang terletak di luar dewan ni. Haa masing-masing excited nak rasa pelbagai juadah berbuka puasa nampaknyaa!
Yang bagusnya, majlis berbuka puasa di De Palma Hotel ni dijalankan seiring dengan elemen-elemen Islamik. Tepat jam 7 malam, dewan ballroom ni bergema dengan alunan indah Qasidah oleh anak-anak tahfiz. Lunak suara adik-adik ni. Sejuk hati mendengarnya. Alunan ini berlangsung selama lebih kurang 20 hingga 25 minit dan berhenti sebelum azan Maghrib dilaungkan.
I’m very impressed bila dimaklumkan bahawa azan Maghrib akan berkumandang secara LIVE di dalam dewan ! Tersentuh betul bila adik ni melaungkan azan. Sedap betul suaranya..
Yeahh sudah tiba waktu berbuka puasa, serentak dengan azan yang berkumandang. Lauk pilihan aku semestinya Gulai Tempoyak Ikan Patin (makanan tradisi Temerloh!), udang masak lada, capati dan kambing panggang. Haa ini baru first round. Hahah jangan disangka diri ku yang kurus tak mampu makan berkali-kali.
Lebih kurang 10 minit lepas tu, dewan The Grand Ballroom bergema pula dengan alunan ayat-ayat suci Al-Quran. Bacaan Al-Quran dilaksanakan oleh qari yang didatangkan khas dari Mesir, Sheikh Hassan Abdel Ghany Mohamed Abouseta. Sheikh Hassan juga akan mengimamkan solat Terawikh di hotel ini.
Ehemmm my second round. Nak rasa pasta dia.. and of course my favourite desserts, ABC !!! Sedap wohhh. Hehehe kesukaan tu macam nak tambah dua tiga kali je ABC ni..
Ini pula sesi tazkirah ringkas yang berlangsung semasa hadirin tengah menjamu selera. Makan tu makan jugak ye dak.. Sambil-sambil tu dengarlah tazkirah, ada juga pengisian rohani. Tak rugi apa pun, lagi untung sebab dapat ilmu baru kan kan kan.
Ada banyakkk jenis pencuci mulut kat sini. Daripada makanan sejuk seperti ais krim dan ABC, ada juga kuih tradisional dan kek.
Okay jom makan pencuci mulut dah jom. Ais krim strawberry dan keladi menjadi pilihan. Dan juga beberapa potong kek yang memang wallah ! Delicious and sooo fluffy !
Mr Ray (pakwe Nisa Kay?) yang malu-malu setelah ditegur oleh Boni Yang Tak Berapa Kacak Pun. Ke tak sudi Mr Ray? Anyonyonyooo~
With blogger Nizam Ijam dan Namia Cinta.
Antara blogger yang turut sama berbuka puasa buffet Ramadhan di De Palma Hotel ialah :Bro Framestone dan Eira Kan, Abang Ensem, Boni Kacak, Sohoque, Namia Cinta, Melastik Bintang dan MalaysiaBackPackers
Terima kasih DE PALMA HOTEL, SEKSYEN 19 SHAH ALAM ! Great food and great day with blogger friends indeed ! Kepada yang nak berbuka puasa di buffet Ramadhan De Palma Hotel ni, harga untuk seorang dewasa ialah nett RM75 dan nett RM35 untuk kanak-kanak (8 hingga 12 tahun).
Untuk tempahan, jangan segan silu hubungi :
03-5542 8080
De Palma Hotel Shah Alam,
Jalan Nelayan 19/15, Seksyen 19, P.O Box 7511, 40718 Shah Alam, Selangor D.E
XOXO
Copyright © Nisa Kay