Memaparkan catatan dengan label Cinta. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Cinta. Papar semua catatan

Khamis, 25 Ogos 2016

Kenapa kita TAK BOLEH / SUSAH SANGAT nak move on ???




Assalamualaikum...


Wah wah tajuk kemain macam patah hati sesangat la pulak kan.. Haha takde lah. Takde kena mengena okay. Cumanya, Nisa dapat ilham nak update mengenai benda ni sebab Nisa terbaca blogpost seorang rakan yang bertajuk 7 Tips Untuk Move On ! Gituu.. kalau bab-bab percintaan ni kemain semua laju je kan ? Baik mengaku.. Sebagai buktinya, blogpost Tanda Tanda Terlalu Selesa Bergelar “Single” ! masih mengungguli carta Popular Post di blog Nisa.. Hahaha.


Tapi kalau kalian masih berminat nak baca blogpost lama yang berkaitan dengan topik relationship ni, maybe korang boleh baca blogpost - blogpost di bawah :


Jangan pulak korang tengah frust korang pi minum benda bukan-bukan !!
(Gambar adalah lakonan semata-mata)



SUSAH NAK MOVE ON ?

Hmm.. sebenarnya tahap kepantasan untuk move on bagi setiap individu adalah berlainan. Jangan pulak sebab kita jenis mudah nak move on, kita duk push pulak kawan kita move on cecepat. Yes, memang betul tak ada gunanya nak berduka lara lama sangat.. menyakitkan hati je. Tapi apa boleh buat kalau hati masih sayang.. kalau memang sukar untuk kawan kita yang tengah frust tu move on dengan segera.. Jadi, dah kenapa yang susah sangat nak move on ni ???!!





#1  MASIH BARU PUTUS HUBUNGAN
Hah ! Kalau masih baru putus memang lah susah nak move on. Ingat ya, dalam fasa sebulan atau dua bulan pertama, kawan korang yang baru putus tu sedang mengalami fasa bersedih. Jadi, jangan terlalu push dia untuk move on. Nasihatkan dia sekadarnya. Biarkan dia lepaskan dulu kesedihan tu, nak menangis guling-guling ke, ikut korang lah. Tapi kita sebagai kawan tengok-tengokkan lah sikit.. Jangan sampai kawan yang tengah frust tu buat benda yang bukan-bukan. Yang pentinggg, jangan bagi dia cari balik ex boipren dia.


#2  SERING BERSENDIRIAN
Bila kita bersendirian, kita tak communicate dengan orang sekeliling. Kita mendiamkan diri, and sit all by ourselves. Tapi bila kita bersendirian, kita mudah sangat terfikirkan atau terkenang kembali segala jenis memori bersama bekas pasangan. Masa tu mulalah kita duk layan saja emosi. Sebab apa? Sebab kita tak ada distraction. Fikiran kita asyik menuju kepada topik yang menyedihkan saja. Jadi, segeralah keluar luang masa dengan kawan ke apa. Kasi masa tu terisi sikit.


#3  BERKONGSI KUMPULAN RAKAN YANG SAMA
Haaa okay, ini maknanya anda dan bekas pasangan anda berkongsi rakan yang sama. Kawan dia jua kawan kita. Kawan kita pun dia baik jugak. Haa susah kenapa? Kita dah beria lah unfollow / unfriend bekas pasangan di semua laman sosial yang kita ada.. alih-alih ada kawan pulak yang upload gambar tengah lepak dengan si dia. Aduhh break down kejap perasaan kita ! Kan? Mulalah sedih.. rindu lah.. Hurmm.. Unfollow / block / unfriend pun tak guna kalau gambar dia kita duk nampak je kat laman sosial kan ?





#4  BERPISAH KERANA ISU YANG TIDAK JELAS
Hmmm ada antara pembaca blog Nisa yang mengalami situasi macam ni tak ? Kiranya hubungan tu terputus di tengah jalan macam tu je. Ada situasi di mana jarak yang memisahkan lama-lama pasangan pun senyap camtu je. Ala-ala gantung tak bertali pun ye jugak. Tak pun alih-alih kita kena ignore.. tahu-tahu je si dia sudah ada pengganti. Haaa frust nye memang tak terkawal rasanya. Sebab apa ? Sebab kita TAK TAHU what exactly had happened and kita tak pasti salah siapa.


#5  SUDAH MENGENALI AHLI KELUARGA PASANGAN
Ada juga couple yang sudah sampai ke tahap mengenali keluarga satu sama lain. Hubungan dengan keluarga si dia pun terjalin dengan baik dan rapat. Bila tiba-tiba jodoh tak sampai, semestinya rasa sangat terkilan bukan ? Sebab banyak hati yang perlu dijaga. Kalau berpisah secara baik sekali pun, mungkin ambil masa nak move on.. sebab rasa sedih dan tak sampai hati pulak bila tiba-tiba tidak lagi bertemu dengan keluarga bekas pasangan.


#6  BANYAK PERKARA YANG MENGINGATKAN ANDA PADA BEKAS KEKASIH
Hmm.. ini faktor yang sangat normal. Buat lah apa pun, dari sekecik-kecik perkara hingga ke benda-benda yang besar. Contohlah dulu korang suka lepak tepi tasik bersama, bila dah putus lalu je la kat mana-mana tasik mesti akan buat korang teringat kenangan dulu. Lebih-lebih lagi kalau korang pernah mengalami kepayahan / kesusahan bersama.. Aduhaii... Kalau pernah bercuti bersama pun parah jugak. Bila ada orang sebut mengenai tempat tersebut, atau korang ternampak gambar tempat tu di mana-mana.. mesti korang akan teringat punya !





#7  MEMPUNYAI MINAT YANG SAMA
Bila anda dan bekas pasangan banyak menyukai perkara yang sama, mesti korang selalu buat sama-sama. Contohnya anda dan ex anda suka layan konsert.. Korang mesti pergi sama-sama.. Ada yang jenis suka berkongsi mengenai muzik, hobi dan sebagainya. Bila your other half dah takde, mesti terkilan sangat sangat kan.. Tiba-tiba hilang dah orang yang berkongsi banyak perkara dengan kita..


#8  TEMPOH HUBUNGAN YANG LAMA
Haa kalau dah bersama bertahun-tahun, tapi ditakdirkan pulak TAK ADA JODOH.. Memang sukar lah kan nak move on, nak bukak hati kepada orang lain.. ini pun faktor yang biasa. Bila lama bersama, maknanya lebih banyak kenangan yang tercipta di antara anda dan ex anda. Lagi lah banyak perkara / lokasi / isu yang buat anda kerap teringat kepadanya.


#9  MENYANYANGI SEIKHLAS HATI
Okay.. ada orang yang bila dia mula sayangkan seseorang, perasaan tu biasa-biasa saja. Kemudian akan berubah kepada penerimaan. Di mana di tahap ini dia dah sedia menerima baik buruk pasangan dia. Bahkan kalau pasangan dia ada kisah silam yang kureng best pun, dia rasa "yeah I can live with it.. I accept him/her as who he/she is" gituh.. terus speaking hakak! Bila kita dah betul-betul sayangkan dia dan bagi hati kita kat dia, tiba-tiba jodoh tak panjang pulak ! Haa nak kata apa kalau dah tak ada jodoh kan? Memang menonggeng la sikit nak terima tu,





Tapi sebenarnya, banyak je faktor yang datang dari diri sendiri.. contohnya kita sendiri yang tak kuat nak terima kenyataan dan membuka hati untuk kehidupan yang baru. Sangat tidak sihat ye kalau asyik hidup dalam kenangan lalu.. Kita tak akan gembira. Kita takkan tahu apa kemungkinan di luar sana kalau kita tak mahu melangkah ke depan ye dak.


Isu jodoh ni sukarrr nak kita huraikan. Sebab semuanya kuasa Allah. Kalau DIA kata jodoh kita dengan orang yang kita nak, maka akan menjadilah hubungan itu walau pun banyak dugaan. Tapi kalau dah bukan milik kita, apa usaha pun tetap akan menemui jalan buntu.


Ada yang pernah kata kat Nisa, kalau nak move on cepat kena cari orang untuk rebound. As for me, that kind of way might work for some. Tapi secara peribadinya, Nisa tidak suka mengenai rebound. Sebab Nisa tau, bila kita ada someone else untuk proses rebound, ada hati yang akan terluka. Mungkinlah asalnya kita rasa nak berkawan je, tapi kalau orang tu tersuka kita.. kita pulak tak boleh nak suka dia balik, ha macam mana tu ?


Apa-apa pun kita dekatkan diri dengan DIA. Kalau nak apa-apa, mintak dengan DIA. DIA nak kita berdoa dan memohon padaNya je.. InshaAllah DIA takkan biar kita bersedih lama-lama. Buka pintu hati untuk perubahan dan mulakan hidup dengan nafas baru ! InshaAllah kita  bolehhh !!!





Read More»

Rabu, 12 Ogos 2015

Tanda-tanda korang BELUM MOVE ON dari si dia bekas kekasihmu !!

 

Assalamualaikum…

 

DSC01210

Bila putus cinta ni, kadang kadang rasa macam then end of the world je kan… rasa pening la, sesak nafas la, sakit kepala la… tu semua dalam fikiran korang je.. sebab korang dalam state yang sangat sedih dan jiwa kacau, jadi tanda tanda sakit tu ada. Tapi yang paling utama nya ialah HATI korang tu yang sakit ! Sedih kehilangan orang yang disayangi.. sedih sebab hubungan cinta korang terputus di tengah jalan.. ha macam macam lagi lah !

 

 

Tapi ! Ada antara kita yang MASIH BELUM MOVE ON walaupun sudah putus cinta beberapa lama ! Haaa tanda tanda korang belum move on ialah…

 

1. SEGALA BENDA BUAT KORANG TERINGAT KAT SI DIA

Lagi lagi bila dengar lagu tema perchentaan korang ! Mulalah emo semacam, rasa sayu je, rasa macam segala kenangan kau dengan si dia bergentayangan di ruang mata, tak gitu ? Lepas tu apa apa jadi dalam kehidupan korang, korang masih berfikir nak bagitahu atau cerita kat si dia bila korang bertemu dia nanti. Parah betul. Well, korang mungkin akan bercerita dengan besties korang, mak korang atau sesiapa yang terdekat.. tapi akan terdetik kat hati korang macam nak bercerita dengan si dia macam dulu dulu…

 

 

2. MELUAHKAN RASA MARAH DI LAMAN SOSIAL

Korang masih bercerita perkara buruk mengenai bekas korang tu kat laman social, supaya semua orang Nampak, semua orang tahu pasal si dia. Ade je yang korang tweet pasal dia, atau tulis status status jiwa lara yang ditujukan kepada dia.. Hehh belum tentu bekas kekasih korang tu baca ye dak ? Wakakaa..

 

 

3. OVERCOMPENSATING !

Hahaaa ini susah aku nak translate, maksudnya, korang nak tunjuk yang korang jadi lebih baik danlebih bagus walaupun selepas putus dengan bekas kekasih. Ada yang ampai tukar imej, tukar gaya rambut, pakai mekap lebih sikit, pakai baju lawa sikit.. dengan harapan nanti korang bertembung kat mana mana, si dia akan Nampak korang lebih bagus dan lawa berbanding sebelumnya.. Ceh, mesti korang mengharap si dia rasa menyesal break dengan korang kenz ?

 

 

4. TIDAK BERMINAT DENGAN LELAKI LAIN

Dah namanya belum move on, kompem kompem dalam hati jiwa dan raga korang masih ada bekas kekasih korang tu kan, so kalau korang ada kenal or kawan dengan lelaki hot mana mana sekalipun, korang mesti macam kureng berminat, atau kureng melayan mereka.. sebab belum move on, so harapan nak get back dengan bekas kekasih tu masih ada walaupun sikit kan kan ?

 

 

5. MEMBANDINGKAN ORANG LAIN DENGAN SI DIA

Kalau pun korang cuba mencari pengganti, mestiii korang tak lari daripada membandingkan orang yang baru dengan kekasih lama korang. Kan ? Ade je yang tak kena di mata dorang, mulalah hati korang terdetik “Hmmm pakwe aku dulu takde pun suke paksa aku macam ni..” atau pun korang terlepas cakap “Hmmm ex aku suke buat surprise kat aku, yang sekarang ni takde pulak macam tu..” haaa boleh mengundang sakit hati kot.

 

 

DSC01184

6. TIBA TIBA KORANG PAKAR MENYIASAT KALAH CSI

Atauuuu dalam erti kata lain, korang STALK si dia bekas kekasihmu itu ! Haaaa kompem ramai yang buat ni kan, usahlah menafikannya ! Hahaha… kalau boleh korang akan stalk setiap akaun media social yang si dia ada, twitter.. instagram.. facebook, blog / tumblr, paling parah sekali korang stalk sekali kawan kawan rapat dia, ahli keluarga dia dan sedara mara ! Wowowoooo ini tidak sihat ! You need help babe !

 

 

7. TAK MAMPU NAK MELEPASKAN KENANGAN SEMASA PERHUBUNGAN

Masa couple dulu, korang ada jalan jalan kat taman, tiba tiba si dia hulur bunga kat korang, alololoo suwitnya.. tanpa pengetahuan si dia, korang rupanya simpan bunga tu kat celah celah buku, sampai dia kering. Korang siap laminate bunga kering tu ! Lepas tu sampai laa ni korang duk tatap la bunga kering tu sebelum tido lepas tu mulalah duk flashback zaman dating lah, zaman berkenalan lah… pergi ke kedai makan, korang teringat first date korang kat kedai tu. Pergi wayang, teringat pulak filem pertama ditonton bersama. Lepas tu siap simpan setiap tiket filem yang korang pernah tonton sama sama! Amboii parah betul ni. Bakar je lah !

 

 

8. BERTEMU DENGAN SI DIA MASIH BUAT KORANG BERDEBAR

Dalam hati tu kemain dup dap dup dap !! Nampak muak dia, korang rasa lemah, lutut rasa longgar. Kalau berpeluang bertegur sapa, mesti korang akan tergagap, tak tahu nak kata apa, menggeletar tangan, rasa berpeluh. Masih ! Jika kau rasa getarnyaa.. amboi lirik lagu pulak !

 

 

9. MASIH BERFANTASI UNTUK HIDUP BERSAMA

Ouhhh this is quite scary for me haha.. Maklumlah bila dah sayang sangat sangat pun, susah nak move on kalau takde jodoh.. Tapi korang masih membayang-bayangkan masa depan korang dengan dia, berkeluarga dengan si dia… geez korang memang perlukan bantuan. Memang korang kena cari jalan untuk melepaskan orang tu, itupun kalau memang takde harapan nak bersama semula..

 

 

 

Apa apa pun, perkara macam ni memang mencabar, lagi lagi kepada kita wanita yang hatinya rapuhh gitu.. Aku pun pernah sangat mengalami semua tanda di atas… lagi lagi aku ni jenis kalau dah sayang tu, sayang sungguh dan sayang untuk jangka masa panjang.. yes, aku susah nak move on.. tapi itu semua just a matter of time, so yeah aku memang take time sikit nak move on, sebab tu status semua jiwa kacau aje. HA HA HA.

 

Apa apa pun, selagi tak memudaratkan, takpe korang take time lah untuk move on tu.. Kalau rasa macam dah teruk sangat korang punya jiwa lara tu, baiklah korang mintak nasihat sesiapa untuk move on, tak pun korang buang je lah segala barang kenangan dengan si dia. YES, memang perit, tapi kena buat jugak ! Sampai bila nak hidup dalam kenangan yang tak berkesudahan ye dak ?

 

 

 

 

Entry asal : Credit Here
(SAYA TIDAK COPY PASTE ENTRY ASAL. SATA CUMA BACA, FAHAMKAN DAN SAYA KONGSI PULA DARI SISI KEHIDUPAN DAN PENDAPAT SAYA. CUMA INSPIRASI DAN POINT DI ATAS SAYA DAPAT DARI ENTRY ASAL.)

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Isnin, 29 Jun 2015

[DAY 20] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!

 

TheSW-Logo-Clear

 

Assalamualaikum...

 

Sekarang ni aku ada kat kampung… so untuk elakkan diri daripada tidur selepas sahur ialah dengan update blog ! Hahaa nak sambung entry untuk  The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! sebenarnya… Sooo letsss next topic !

 

20)   Describe your most difficult breakup and what you learned from it

 

 

MOST DIFFICULT BREAK UP ?

 

nisakay5

 

Ya, ada satu masanya aku menghadapi most difficult break up so far… tapi aku telah mengambil keputusan untuk TIDAK menceritakannya secara detail kat sini… Kisah aku dan dia, biar aku, dia dan Tuhan saja tahu apa yang telah berlaku antara kami…

 

Apa yang aku pelajari, the biggest lesson is… JANGAN MUDAH PERCAYAKAN ORANG. Sayang macam mana pun kita pada seseorang tu, jangan mudah memberikan kepercayaan sepenuhnya. Bila kita percaya sangat padanya, kita akan letak harapan yang tinggi. Bila dah letak harapan, kita akan kecewa apabila tidak end up seperti yang kita angankan…

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Jumaat, 26 Jun 2015

[DAY 17] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!

 

TheSW-Logo-Clear

 

Assalamualaikum...

 

Okay kita try sambung topik-topik The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni laju sikit naaa.. maklumlah semua dah tinggal berapa hari je lagi nak habis bulan enam.. tapi cabaran ni tak siap siap lagi. Wahahaha.. tapi kalau dah habis bulan 6 pun, aku tetap akan habiskan topik-topik ni…

 

17)   What are your spiritual beliefs and how do they impact your relationships/relationship status?

 

Uhukkkk… spiritual beliefs gapo dio nii…….

 

_MG_1405

 

Takdelah spiritual beliefs ke apa.. Tapi kalau di dalam friedship / relationship.. aku percaya KOMUNIKASI tu amat lah penting ! Sebab kalau takde good communication, nanti mulalah mendatangkan salah faham… sakit hati.. lepas tu melarat-larat pulak gaduhnya. Haaa… tak ke sakit jiwa macam tu ??

 

Dengan komunikasi yang baik, dua pihak boleh duduk and berbincang mengenai apa yang terbuku di hati tanpa perlu menyakitkan hati mana-mana pihak sekalipun… tapi nak berkomunikasi sekali pun, kena cari masa yang sesuai.. kalau tengah gaduh tu, kena tunggu dua dua pihak reda dari kemarahan dulu dan gunakanlah ayat yang baik dan tidak mengguris perasaan mana-mana pihak.. benda ni apply dalam kedua-dua friendship dan relationship. Haa gituu.. So apa apa pun, sit back and relax ya semua !

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

[DAY 16] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!

 

 

TheSW-Logo-Clear

 

Assalamualaikum...

 

Aduh aduh sayanggg makin nak dekat dengan tarikh acara Vendeur Festival, makin busy pulak akuuu.. Lets hope semua baju aku siap on time ! Supaya ade lah stok nak dijual semasa acara tu nanti ! Hahaa… Kena gaduh lebih sikit dengan tailor ni ! Okay jom kembali ke jalan yang benar.. mari sambung next topic untuk The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni ha… entah berapa puluh entry dah aku miss ni..

 

16)   If you planted a time capsule right now of your life to be opened in 20 years, what would be in it?

 

Hmmmm…. ini pun buat aku berfikir panjang ni… agak-agak apa yang aku nak abadikan untuk dikenang / buka kembali selepas 20 tahun ya ?

 

IMGL0832

 

Kalau perlu aku tanam kapsul masa, aku akan tanam KENANGAN SEMASA DIRI AKU HIDUP SUSAH. Ya.. aku akan tanam semuanya dalam kapsul masa tu.. bagaimana masa tu seorang pun takde di sisi kau, melainkan mak ayah kau. Bagaimana masa tu kau rasa kau selangkah lagi ke arah putus asa. Masa tu kau rasa tak berguna sangat sangat. Semua tu aku akan tanam.

 

Selepas 20 tahun, akan aku buka kapsul masa ni, dan pandang balik ke belakang. Ingat balik semuanya, agar aku sentiasa ingat asal usul, siapa diri aku dan walaupun masa depan tu nanti, MUNGKIN aku berada di atas, aku nak ingat balik macam mana payah aku bermula. How hard life has treated me. Semua yang Allah tentukan, aku akur.. Semoga ada hikmah di sebalik semuanya.

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Isnin, 22 Jun 2015

[DAY 15] - The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!

 

 

TheSW-Logo-Clear

 

Assalamualaikum...

 

Hai haiii… maish lagi aku setia update blog aku agar kelihatan meriah dan penuh dengan entry Hahahaa.. takde lah bersawang sangat kan. Thanks to The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni sebab bagi aku 30 sebab / topik untuk aku update kat blog hohoo.. Kalau takde topik, memang aku mencari entry tag macam ni… satu haru buat satu topik. Tapi biasanya memang akan miss sebab busy dan travel.. Sebab tu terkejar-kejar nak update !

 

15)   Narrate a conversation between you and someone in your life who you never had closure with (a friend, an ex, a family member, etc.) What would you say? What would they say? What outcome would you hope for?

 

Hmmmm…. agak sukar aku nak reka dialog – mengharapkan situasi yang telah berlaku, berlaku seperti yang aku fikirkan..

 

nisakay 2

 

AKU : Kalau awak tak pernah simpan perasaan sikitpun kat saya, atau awak tak pernah berniat nak serius dengan saya, jangan layan saya baik sangat. Biasa-biasa sudah.. macam sebelum ni. Jangan baik sangat. Jangan caring sangat. Saya perempuan, hati halus saya mudah tersentuh dengan layanan sebegini. Sebab nanti bila apa yang saya harapkan tak berlaku, saya yang sakit sendiri. Bukan awak.

 

DIA : Maafkan saya. Ya, mungkin memang saya begitu. Selalu sakitkan hati awak.

 

AKU : Saya tak minta maaf dari awak. Perkara dah jadi pun. Takpelah.. I’ll move on. (Walau dalam hati luka berdarah).

 

DIA : ………….

 

 

Kenapa si dia takde jawapan ? Sebab saya tahu dia takkan ada jawapan… Dan jujurnya saya sendiri tak tahu apa outcome yang saya harapkan.. Hmmm mungkin saya mengharapkannya agar dia tak melakukan perkara yang sama kepada orang lain… Agar tiada hati yang “salah faham” dan kecewa… macam saya……………………….. Atau mungkin… aku mengharapkannya membalas perasaan aku ? Hmmm sukar nak cakap… Tak dinafikan perasaan sayang ini ada.. dan aku ni, once dah sayang orang, aku sukar nak move on, it will takes time. Aku berdoa pintu hati dia terbuka untuk aku.. Tapi.. kalau dia BUKAN JODOH AKU.. Aku terima, pasti Allah punya rencana terbaik untuk aku.

 

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Rabu, 17 Jun 2015

[DAY 11] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!

 

 

TheSW-Logo-Clear

 

Assalamualaikum...

Okay okayy nasib bangun pagi hari ni.. terasa produktif je update pasal The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni hahaha.. Okay last entry then nak bersiap keluar dahhh. Ade kerja lah hahaha.. lepas tu malam kang nak update pasal sehari di Paris.. event.. dan lain lain..

 

11)   Your worst/funniest/most embarrassing date

 

 

Hmmmm… a date ?? Lama dah hoi tak berdating kah kah kahhh…. Okay tipuuu… date paling teruk tu takde lah kot.. Everything boleh dikelaskan pada tahap Okay kepada tahap paling sweet hahahaha pffttt !! Gelakkan diri sendiri.

 

GOPR3786

 

Okay kisah nye mengenai my most embarrassing date ! It happened many years ago ! Masa tu umur aku 17 tahun. Hahahaa…. aku ada la keluar dengan sorang mamat ni, budak sekolah aku jugakk. Eh maksud aku dia ex-schoolmate aku.. sebabnya aku tingkatan 5 dan dia tua setahun dari aku. Kami berkawan dah setahun camtu… duduk pun satu taman perumahan.

 

Masa tingkatan 5 tu aku single.. ecewahh.. so aku keluar la dengan mamat ni kan. Masa tu aku baru habis tusyen, then kami jalan-jalan ke bandar lepas tu nak balik ke taman perumahan kami tu, kami naik bas… Dalam bas tu aku duduk sebelah dia la kan…

 

Nak dijadikan cerita, bekas pakwe aku masa tingkatan 4 ada dalam bas tu hoihhh ! Haha aku buat bodoh je la kan… Bekas pakwe aku tu ada dalam bas tu sekali dengan besfren dia yang merupakan kawan yang aku kenal jugak laa… Aku buat biasa saja lah kann nak buat macam mana lagi… Tiba-tiba besfren bekas pakwe aku tu menyanyi kuat-kuat dalam bas “BILA BUNGAAAAA DIPETIK ORANGGGGG…” Lebih kurang macam tu la lirik lagu dia.

 

Malunye aku masa tu takyah nak kata lah kan.. Mamat yang aku date tu bukan tak kenal bekas pakwe aku tu, sebab kami semua satu sekolah ! Kah kah kahh… Nasib la mamat tu cool je.. dari naik bas sampai laa aku turun bas. Serius rasa nak sumpah seranah tapi aku buat bodo je la.. tapi malu gila siot! Hahahaa….. Ngeng je bila ingat balik zaman cinta monyet HAHA !!

 

 

 

XOXO,
Putewi Hensem.


Read More»

Jumaat, 12 Jun 2015

[DAY 9] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!

 

 

Assalamualaikum...

Hutang entry menimbun-nimbun ni haaa… marilah teruskan dengan topik The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! yang seterusnya.. Walaupun sekarang aku harus buat research pasal benda lain, marilah kita update blog sebarang dua dulu.. Haha.. 

 

 

9)      Your favorite WEIRD or FUNNY single behaviour.

 

 

Ohoooo… WEIRD ? FUNNY ?? Hahaaa aku tak sure lah kalau aku ni kerap buat benda benda yang pelik tapi benar, jauh sekali nak buat perkara yang kelakar setaraf maharaja lawak mega ke apa.. Kui kui kuii…

 

 

SIRI BERCAKAP DENGAN KUCING !

 

IMG_0361

 

Ahahaaa.. yang aku tau, bila hidup single ni, aku nak kan teman.. so aku bela lah kucing. Walaupun aku ni bukanlah orang senang mana pun, makan sendiri pun tunggang langgang.. lagi mau bagi makan kucing ?? Hahaa…

 

Satu perangai aku, aku treat kucing aku MACAM ANAK SENDIRI. Walaupun aku ni takde pengalaman jaga anak orang.. tapi aku anggap kucing aku ni macam anak kecik je.. Makan diberi, berak kencing aku basuh.. aku mandikan.. And satu habit aku.. aku kerap berbual dengan kucing aku.. macam aku bercakap dengan budak-budak. Haha… Aku siap bahasakan diri “mama” kottt ! Bagi pencinta kucing yang lain ini mungkin hal biasa kalau bela kucing. Hehe..

 

 

IMG_0818

Lagi satu tabiat aku kat rumah.. aku KUAT BERANGAN !! Hahahaa.. duk berangan laa jadi m  pelakon la, pelagak ngeri la… penyanyi laa.. Haha walaupun suara ke laut uolss ! Mampuih laaa.. Ada masanya aku suka rakam video aku menyanyi. Pastu aku tengok, gelakkan diri then delete. Kah kah kahhh !! Pastu ulang balik. Rakam, tengok, delete.. Ngek betul ku rasakan !

 

So farrr… itu je lah kot tabiat aku kat rumah. Aku tak rasa aku ni mempunyai tabiat yang pelik-pelik ke apa. Biasa-biasa je laaa.. Hew hew heww…

 

 

XOXO,
Putewi Hensem.


Read More»

Isnin, 8 Jun 2015

[DAY 6] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!







Assalamualaikum...



Okay Nisa update one more entry pasal cabaran The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! ni ye.. nanti Nisa akan sambung entry ke Paris dan juga pasal event yang meletops letops. Hahaaa.. Marilah kita ke topik seterusnya iaitu jeng jeng jenggg....




6)      Sound off on the quote “Every woman has the exact love life she wants”





Okay this time kena bagi pendapat pasal quote di atas.. Well.. dah namanya pendapat kan, jadi tak semestinya kita kena setuju dengan quote di atas.. dan tak semestinya jawapan kita tidak bersetuju. When it comes to giving opinion, there is no right or wrong. Gituu...


Pada pendapat aku, aku kurang sependapat dengan quote di atas. KENAPA ? Sebab most of the time kita sukar nak dapat apa yang kita nak.. bukan ? Aku percaya setiap wanita di muka bumi ini ada impian tersendiri bila kita berbicara soal love life. Ada yang nak lelaki macho, gagah perkasa.. ada yang nak lelaki yang simple, sporting dan sebagainya.. Tapi kalau duk berangan saja tak jadi jugak kan ?














Begitu jugak aku, aku ada impian tersendiri kalau bercakap mengenai lelaki idaman, kisah cinta yang diangankan.. dan sebagainya. TAPI aku tak mahu bergantung harap pada impian dan angan-angan semata-mata.. sebab aku yakin apa yang kita duk harap-harapkan tu belum tentu ia baik untuk kita kan???


Seringkali kita menginginkan sesuatu.. tapi end up Allah kurniakan sesuatu yang lain, yang tidak kita jangka pun ! Tapi akhirnya.. ada hikmah di sebaliknya... Aku percaya jika Allah tidak mengurniakan kita apa yang KITA MAHUKAN, maka Dia akan menurunkan kepada kita APA YANG SEBENARNYA KITA PERLUKAN.. Begitulah juga situasinya dalam love life.. Kan ? 


Kadang kala kita tak sedar pun benda ni kan... Bukanlah aku nak suruh korang tak payah berimpian sangat, boleh tu boleh tetapi jangan terlalu mengharapkan keindahan dan kesempurnaan.. Gitu.. Seharusnya kita berdoa sahaja supaya Allah mengurniakan yang baik-baik untuk kita..



Sekali lagi, TAK SALAH untuk mengimpikan your dream love life.. tapi jangan terlampau memburu sangat.. Kalau betul Allah tetapkan rezeki kita untuk dapat apa yang diimpikan, alhamdulillah syukur ! Kalau tidak seperti yang diangankan... janganlah kecewa. Muah ciked !







XOXO,
Putewi Hensem

Read More»

[DAY 5] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!








Assalamualaikum...



Ayuhh ayuhh sementara ada masa ni, marilah kitaa nak update cabaran The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! niii.. Hehehee... Ada masa dapat je internet tu kemain duk online je, tengok fesbuk lah tuidder lah.. Haa marilah kita beralih ke soalan seterusnya.. jeng jeng jenggg....




5)       The biggest misconception you think people have about single life.





Ahaaa... agak berat pulak persoalan yang perlu aku jawab dan hurai ni... Misconception ehh ? Salah faham ke tanggapan salah ni ? Ehh ke dua-dua nya sama je ? Hahaha...






Hmmm.. bagi aku ramai yang mempunyai tanggapan bahawasanya orang yang hidup single mingle ni dah terlebih selesa dengan kedudukan sekarang sampaikan orang yang single ni tak mau nak berpasangan. Sebagai contoh, wanita bekerjaya dah ade pendapatan sendiri.. mampu sara diri, makan pakai, kereta.. semualah. Jadi orang ramai berpendapat bahawasanya perempuan bila dah pegang duit sendiri, mereka lebih suka single. Gituu.. Ehh entah betul entah tidak huraian aku ni.



Ini antara tanggapan yang salah yang pernah aku terima. Dikatanya aku ini sudah suka pegang duit sendiri, jadi aku tak heran kalau tak berpasangan sekalipun. Heyyyy biasa sangat dia ye mengata bagi pihak kita. Bagi aku benda tu bergantung kepada individu lah kan.. Kalau dorang lebih selesa fokus kepada kerjaya sekalipun biar lah kan.. Jodoh akan datang sendiri. Percayalah...



Kalau dalam bahasa kasarnya, tanya orang "Bila lah ko nak naik pelamin pulak ni.." bagi aku lebih kurang je kalau kau tanya "Bila lah kau nak mati ni.." sebab semua tu KETENTUAN dan RAHSIA Allah SWT. KetentuanNYA yang Dia dah susun untuk kita, kita tak tahu, dan tak terjangka. Itu je lah nak bebel. Byee...







XOXO,
Putewi Hensem


Read More»

Ahad, 7 Jun 2015

[DAY 3] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!






Assalamualaikum...



Alamakkk dah beberapa hari aku terlepas nak update cabaran The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! niii.. maklumlah.. takde internet dua tiga hari ni memang sakit sikit lah.. Ni pun alhamdulillah pihak Unifi dah settle kerja-kerja relocate Unifi aku.. So mari teruskan topik hari ketiga yang lepas :






3)      Describe a moment or a day when being single was really awesome.




Ahahahaa... ini topik best.. Kalau nak suruh aku senaraikan memang tak habis sampai esok aku duk menaip entry ni. Kekekee.... Tapi takpelah, aku kongsikan sikit je la ye.. Dan apa yang aku nak kongsikan ni bukan perkara asing lagi bagi wanita yang masih belum menemui pemilik tulang rusuk. Amboi !























PERTAMA
Kita tak payah risau lah kalau kita kena duk report kat pasangan kita kalau nak pergi mana-mana.. Ini khas untuk perempuan yang rimas dengan pasangan yang duk curiga dan cemburu tak ketentuan hala. Haa gitu lah. Ada pasangan yang tak kisah pasal ni.. tapi kalau cemburu tak tentu pasal or nak kongkong hidup kite memang TAK la kan..



KEDUA
Lebih fokus terhadap kerja ! Ini berlaku kepada diri aku sendiri. Aku dulu nak pergi event pun pasangan aku cemburu meng-khinzir buta. Haa gitu. Dengan kawan yang aku kenal lagi lama dari dia pulak tu ! Memang bye bye ler jawabnye. Huhu.








 
KETIGA
Jujurnya bila dah single ni.. bagi aku paling best ialah aku rasa aku bebas berkawan ! Seperti dalam gambar di atas, aku ni memang ramai kenalan and kawan lelaki. Bukanlah aku ni takde kawan perempuan.. Tapi aku senang get along dengan member lelaki sebab dorang ni open dan tak complicated. Haha boleh gitu ? So bila takde pasangan ni, memang takde kes aku tak boleh lepak dengan member.. tak boleh mesej dengan member.. haha memang aku takde masa nak layan kerenah cemburu lebih.





Haaa.. itu lah serba sedikit momen-momen dimanakan aku merasakan jadi single ni besttt ! Hehee bukanlah aku kabor aku taknak kahwin atau berpasangan.. Kalau dah BELUM jodoh nak buat macam mana kan.. rujuk semula entry DAY 1 yee.. Haha... Okay lah.. Bubbye..







XOXO,
Putewi Hensem.

Read More»

Selasa, 2 Jun 2015

[DAY 2] The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge!








Assalamualaikum...



Haaa sebelum tidur, marilah aku merajinkan diri untuk jawab soalan seterusnya bagi The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge! niii.. Hehehee.. kang takde internet kang susah nak update dah haa.. Hahaa... So, soalan kedua ialah.. sila huraikan situasi di bawah :





2)      Describe a moment or a day when being single really sucked.




Woooo.... bukan mudah untuk aku huraikan situasi ni... Sebab aku tak pernah merasakan single ini sucks pun. Hehee ada jodoh ade lah kan.. Takde jodoh diam diam je la kan. Hahaa... Okay takpe, aku masih akan menjawab persoalan di atas.







Hmmm... Kadang-kadang rasa teruk single ni bila kau bukak facebook, timeline kau penuh dengan gambar tunang dan kahwin.. Hahaa.. dalam pada ramai yang up gambar akad nikah tu, tak kurang juga ramai yang throwback gambar kawen yang lama lama.. Hahaa... masa tu lah rasa macam "Pffttt semua dah bertemu jodoh.. Agaknya kat mana lah jodoh aku sekarang.. Korea ? Barcelona?" Ehh haha berangan tak sudah kan !



Tapi tu kire tak teruk mana pun perasaan tu.. Aku tumpang gembira.. Bila ramai kawan yang dah mendirikan masjid... ada juga yang dah timang anak. Haa ada yang dari kenal masa tu dia muda remaja, lepas tu dia kawin.. ada anak nombor 1.. lepas tu dah masuk anak nombor 2.. Aku je masih sendiri. Hahahaa !!!



So far tu je lah pun... but still, aku nak tekan kan kat sini bahawasanya aku tak pernah rasa sucks atau teruk semasa single ni.. Single membuat aku lebih fokus akan kerja dan juga komitmen yang pelbagai.. Haha gitu... InshaAllah kalau aku kawen nanti, aku taknak tunang tunang.. nikah je terus ! Haha lari topik lak. Kbai.






XOXO,

Putewi Hensem !

Read More»

Copyright © Nisa Kay